OSP "Mepper" + rubbercombi tuning

Hier kun je advies vinden of vragen over een batje dat past bij jouw speelstijl.
mepper59
Silver Member
Silver Member

Re: OSP "Mepper" + rubbercombi tuning

Berichtdoor mepper59 » 03 Sep 2017, 13:25

Hoi,
ik denk dat het een combi is van zelf veel rustiger zijn en de 'stuggere'V dat ik max dikte aandurf. Eerder speelde ik met flexibelere/dunnere frames/zachtere rubbers en dan werkte max dikte niet voor mij.Pas toen ik de Tenergies op de Expert,(die vergeleken met de V stuk meer flex/soft heeft) ging spelen kwam ik achter het voordeel van hardere rubbers. Echt verrast dat zo,n "classic" Alsergrip(waar ik jaren mee speelde) op dit frame zo,n groot verschil maakt.
Het was vroeger meer de vorm die me paste, ik had toen geen inzicht in de overige invloed op het totale frame(Stiga classic all)Bladmaat was groter en dunner. De V is kleiner/stijver/dikker.
wat het gewicht betreft, ik denk niet dat dat me gaat storen,ik ben zware combi,s gewend en ben best sterk in mijn fysiek /arm/schouder. Maar ik hou het in gedachten ,mocht het toch een rol spelen ,dan is de optie T64/P2 een goede tip van jullie. Want licht is het niet..... ;)
Alvast bedankt voor alle meedenken.
o ja,
ik heb paar jaar geleden een trainingsweekend gedaan in dusseldorf, en toen hoorde ik van een pro(en van Persson) :D ook de tip die ik al jaren zelf voelde, neem een (relatief) traag frame en bouw dan je techniek/ snelheid op met steeds snellere/dikkere/hardere rubbers.Zodat je basis snelheid beheersbaar blijft als je onder druk komt.
Dat heb ik ook regelmatig doorgegeven toen ik nog in de pingpong handel werkte, en het werkt.
Maar helaas denken veel mensen andersom en gaan ze toch voor het snellere frame. Instant snelheidstoename zonder basistechniek.... recipe for frustration.
OSP Expert
FH tenergy 25 1.9
BH tenergy 25 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 05 Sep 2017, 14:33

Ben ik dus volledig eens met Persson.
Je bljjft dan gedwongen eerst een completere speler die het meer van variatie moet hebben zonder opportunistisch sterke punten uit te kunnen buiten voor direkte resultaten
(competitiepercentages met name), Daarmee blijft de ontwikkeling breder, en langer doorgaan en kom je op langere termijn op hoger niveau uit.
De bal zo lang mogelijk op tafel willen houden kan alleen ook opportunistisch zijn. Dat werkt ook minder als succescolle taktiek naarmate het spelniveau beter wordt. Het gebrek aan variatie en ideen gaat dan meer en meer tegenwerken omdat anderen beter worden in het ontregelen van een eenzijdig spel.

Dat jou nu de hardere rubbers beter bevallen komt - volgens mij - door de relatieve stijfheid die nu hoger ligt en hoe dat bereikt is door de andere griphelften.
Bij topspin op lange ballen zit de tafel een langere slag niet in de weg.
flips, steekballetjes etcetera
Dan met variatie kunnen spelen is bij dikke en of softe rubbers en een flexibel frame minder mogelijk door de gedwongen kompactheid die de slag dan moet hebben. Dan ervaar je het verschil ook. De standaard virtuoso die je had was dan met je huidige rubbers te sloom. Zowel met de hardere als nu de dikkere. Die kracht in het frame heb je ahw zelf nodig om met die rubbers dan ook goed om te kunnen gaan er meer de voordelen van te ervaren en nadelen minder, last van te hebben.
Dan nog vergde het ook bij jou wat tijd voor de nadelen minder relevant werden voor jou en je de voordelen meer ging benutten.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 06 Sep 2017, 19:18

80 beviel niet op FH.Toch te vlak Rozena 2.1 wel. (licht getuned ;) )beetje blanke lampolie,daardoor wat soepeler toplaag/spons en iets meer spinboog richting 05 bij minder springerigheid. Prima. Hou ik zo. Goede lengte bij de meeste slagen.
80 op BH ging wel redelijk, niet helemaal wat ik zoek kwa gevoel. Probeer de oude P1blue 2.0 van danny volgende week. Toplaag ook weer opgefrist met lampolie, spons niet. Voelt zo wel wat soepeler als de rozena 1.9,dus ik ga het zien.
Anders gaat de 1.9 terug, ook licht getuned.
OSP Expert
FH tenergy 25 1.9
BH tenergy 25 1.9

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 06 Sep 2017, 20:00

De P1 vond ik rustiger en gecontrolleerder dan de T80.bij de T80 had ik meer last dat deze iets te springerig voor mij was waardoor ik moeite had bij kort spel, en service ontvangst. Puur voor een snellere spinbal heeft de Tenergy wat meer power. Overall is de P1 voor het meer complete rubber. De Rozena ken ik niet. Succes met testen, en laatste fine tunen. De basis, jouw frame is in ieder geval bekend, dat geeft al veel rust. Ben zelf inmiddels enorm tevreden met mijn combo. Langer doorspelen met hetzelfde materiaal geeft mij ondertussen veel vertrouwen in mijn eigen spel.
Donic Waldner World Champion 89 - 88 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Ovtcharov True Carbon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 06 Sep 2017, 22:28

Heb je het rubber wel ingespeeld ?
Hierbij geldt namelijk hetzelfde als met frames.
Het vergt vaak een paar kwartier stevig topspin op topspin spelen en meerdere partijen en trainingen gedurende een paar avondenv voor jik echt lekker een backspinbal kun topspin spelen zonder dat de bal voor mijjn gevoel te vlak wegschiet,.
Dan heb ik het nog niet over een rubberwissel waarbij ik ook nog overstap van een rubber met een makkelijker hoog te maken balafsprong naar een" lagere",
Een rubber heeft van zichzelf ook niet echt een hogere balfspronghoek,
Het gaat om het gemak waarmee je de balafsorong hoger kunt maken.
Een te gemakkelijk rubber is dus ook weer onnodig makkelijken dus verlies aan potentiele scherpte van je topspins én vlakke slagen, Vlakkere slagen blijft een rubber waarbij het hoger maken moeilijker is tendentieel effectiever.

Te moeilijk is ook niet goed maaat in begin te moeilijk is niet perse blijvend te moeilijk en moeilijk kan ook weer als prikkel werken om de technek te verbeteren zodat het uiteindelijk weer net zo makkelijk wordt.
Is het in begin te makkelijk dan zou ik het mezelf alleen maar moeilijker moeten maken om druk te kunnen geven met goeie topspinballen en algemeen voldoende kwaliteit in mijn slagen te leggen.
Te moeilijk of te makkelijk hangt alleen ook weer van het frame af en de speler uiteraard,

Een paar trainingen partijtjes extra kan een indruk geven of er progressie is en dan kan het dus ook weer de moeite waard zijn toch vol te houden om "te zien waar het schip strand"..
Ik heb bijvoorbeeld meegemaakt dat een teamgenoot naar een hardere spons overstapte met zelfde toplaag. Zachte versie was uitverkocht, Hij speelde qua percentage een belabberd seizoen maar vooral in begin. Laatste wedstrijden weer min of meer als normaal. Twee seizoenen later speelde hij twee klassen hoger omdat de progressie nog een tijd doorging,
Hij had jaren lang met de zachtere versie gespeeld maar bleef llater bij de hardere versie. Door een dom toeval .en zijn volharding,,nodige achteloosheid voor de resultaten, potentieel "talentt" wat hij nog niet benut had, zuinigheid misschien of intuitie. Hij had het er ook nooit over maar ik wist het etoevallig en later kon ik zijn progressie op oudere leeftijd niet anders verklaren. Bewijzen kan ik het natuurlijk niet want elke speler is anders en elk frame.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 07 Sep 2017, 11:08

Als je vorige rubbers en Rozena al tunede en T80 niet maakt dat ook een behoorlijk verschil voor de afstuithoek
Bij elke slag en dus voor de batstand en slag qua richting en intensiteit. Die moet hoger zijn bij topspin op backspin als de afstuit anders te vlak blijft bij zelfde timing.
"Gewoon" meer spin zetten. Dat kan iedereen maar tot zover waarmee de balafsprong qua hoogte gelimiteerd blijft voor iedereen.
De limiet ligt bij de een alleen lager voor wat het batje betreft want hoger bij het zelfde batje omdat niet iedereen dan evenveel topspin in zijn slagen krijgt vij zelfde timing of andere.

"Vlakker spelend rubber bij topspin en kontra"
hoef je de batstand bij het ontvangen van de serve minder te veranderen tussen een flip en een steekbal. De balstuitrichting is minder gevoelig hiervoor.
Als je ozo,n rubber bij andere slagen als topspin op backspin aan kunt qua moeilijkheidsfaktor voor de consistentie heeft dat voordelen die kunnen overwegen tov weinigr nadeel. Twee direkt foute openingen iof een tijdens een game maakt bijna niks uit. Bij vijf in het net en of over tafel heb je wel een probleem maar kan dat met training mogelijk verbeteren.
Dan verbeterd vaak ook de kwaliteit met de consistentie. Dat moet training dan doen en dan blijft het een spelsport ook, Training niet alleen op techniek maar ook op het ontwikkelen van gevoel met het batje. Hoe ermee om te gaan om toch meer ballen op tafel te krijgen en ook betere. kwaliteit of meer de timing varieren hiervoor wat ook een soort gevoel is of intuitie.

Minder spingevoelig en subtieler effectvariaties aan kunnen brengen bij de return is een voordeel Vooral voor aanvallend spel.
Returns met back of topspin, kort of lang komen verassender aan door die variatie en hoe subtiel het kan zonder de batstand te veel te hoeven varieren..
Risico op "pop ups" neemt ook af.
Daarom heb ik voorkeur voor een bij topspin spelen niet te hoge balafsprong op houten frames maar ook niet te laag ivm topspin op backspin en topspin verder van tafel.
Is het me dan toch te vlak dan tune ik eventueel wel wat bij .
Of zelfs een professioneel schoonmaakmiddel met conditioner en dan wat langer op het rubber houden.
Na een weekje of twee is de balafsprong alleen ook al hoger (bij topspin en contra)
dus ben ik daar voorzichtig mee. omdat ik de balstuit gewoon goed genoeg wil houden voor alle slagen ivm consistentie en kwaliteit van de slagen.
Als de consistentie goed genoeg is met meer spin waarom zou ik het me dan makkelijker maken bij zelfde timing ?

Ik maak me dat pas makkelijker als ik later wil kunnen timen maar wil het me wat dat betreft ook niet te moeilijk maken.
Anders krijg ik last van mijn rug en of knieen :) .
Het is v dus ook een kwestie van ergonomie..
Ik ben lang en wil niet te laat hoeven timen om daarmee veel spin in mijn openingen te krijgen.
Anders ruineer ik mijn rug of knieen
Vroegere nog wat comfortabele timing krijg ik anders minder spin in mijn openingen.
Behalve de hardere maar dan is snelheid de kwaliteit en is veel spin weer niet nodig.
Snelle topspin scherp naar de hoeken is spin wel meer nodig maar helpt het vroeger kunnen timen ook
om zulke slagen effectiever te kunnen spelen.
T64 was wat mij betreft op mijn frame destijds dan ook een alleskunnend rubbertje. .
Daarmee hoield mijn testbehoefte eigenlijk al op. Ik kon "mijn spel" voor mijn gevoel taktisch al vrij uit genoeg spelen tijdens wedstrijden.
Als dat niet kan wordt ik "chagrijnig".

Een springerige stuit had ik geen last van omdat ik niet van te stijve framebladen houdt en ook niet van
in de grip al ingebouwd te springerige frames.
Mijn voorkeur zou bij het virtuoso blad dan ook best uit kunnen gaan naar bijv Johansson achtige griphelften.
Ik koop alleen geen tenergies of andere dure rubbers omdat ik geen competitie speel.
Ik ga dit dus niet allemaal testen. :)

Om t05 en t80 nog een keer echt te kunnen testen (voor mezelf voor competitie met ambitie )
zou ik een stuk of twee tot vijf frames voor mezelf kunnen maken met plm zelfde blad maar varierende griphelften. Met meer zachter hout erin tot en met alleen hardhout.
Lagen naast elkaar en of op elkaar. Ik test dan dus gelijk ook frames en daarmee verschillende combinaties.
Dit is hoe merken frames en rubbers van eigen merk testen en laten testen maar dan met eigenmerk rubbers ook .
Ik zou alleen met t80 beginnen omdat ik weet dat als me dat minder bevalt dan t64 me beviel met een of meer frames
testen met t05 al geen zin meer heeft.
Of ik zou ook nog met dunnere sponzen moeten willen testen .
Dat is alleen meer een keus voor een speltype volgens mij. en ook minder ambitieus.
Aanvallend spel krijg je dan met het doorslaan van de bal te maken en het
topspin spelen verder van tafel wordt meer defensief. Ander frame is dan beter met groter blad, Toplaag weer afstemmen

De sponsdikte bepaald al het speltype en dan kun je echt overnieuw beginnen :)
Hoe wil je spelen ? Dat kun je als speler ook best willen varieren.
Meer zo spelen en minder - gewongen soms - zo.
Andere slagen variatie. Dichter bij tafel
Dat kan allemaal zinvol zijn. Bijvoorbeeld om het spel leuk en uitdagend te blijven vinden
,voor het voorkomen van blessures of vanwege ergonomie, conditionele of fysieke beperkingen of meer variatie, druk etc.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 07 Sep 2017, 19:57

Ik speel redelijk gevarieerd en beheers de meeste slagen wel. Aanvallend ingesteld, zeker met FH,BH minder aanvallend maar wel altijd op zoek naar zelf scoren. Ik zoek nu naar de balans tussen FH en BH zonder al te groot verschil, omdat ik tijdens de competitie niet meer wil testen. Dat geeft mij veel rust in mijn spel en daardoor speel ik beter/ontspannen.Ongeacht resultaat, als ik voel dat ik "vertrouw"op mezelf/spel/materiaal dan heb ik het meeste plezier Dat is mijn uitdaging, het niet oneindig uitproberen want alle combi,s spelen weer anders, maar in ieder geval voor een competitie met een 1 combi spelen.
Het interessante is dat ik al met zoveel verschillende combi,s heb gespeeld al die jaren, maar dat het blijkbaar voor het resultaat niet bar veel uitmaakt voor mij. Het is puur een gevoelskwestie, zo van , hier ga ik het mee doen.
Wat ik al eens eerder schreef, uiteindelijk wen ik aan alles, soms wat sneller.
OSP Expert
FH tenergy 25 1.9
BH tenergy 25 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 09 Sep 2017, 03:46

Ik speel met dit type frame en mijn eigenbouwsels gewoon,
meer ( tafeltennis) dan teveel met mezelf, batje en bal bezig te zijn.
Ben dan sneller met taktische oplossingen vinden omdat de afleiding
van het met mijn techniek en slagen bezig zijn al meteen minder is.
Mijn spel dan verder verfijnen moet ik een frame wel goed kennen.
Daarom hield ik altijd een twee a drie frames waar ik meer ervaring mee had wat apart
als vastere kollektie.
Dan soms een frame erbij na al wat meer er mee spelen met trainingswedstrijden. Trainen deels met wedstrijdbatje deels wat frames testen.
Belangrijkere wedstrijden voor promotie of degradatie wat minder testen enzovoort.
Nooit wisselen van batje bij trainingswedstrijden hield ik ook als regel aan.
Nieuwe rubbers had ik meestal wel een frame wat volldoende goed combineerde..

Om eerlijk te zijn weet ik ook niet wat mijn spel is.
Als ik tafeltennis is dat het spel en bij voetballen heet het voetbal .
Sport is voor iedereen toch ? Waarom zou je dan nog een eigen spel moeten hebben ?
Het spel naar je toe trekken, bepalen etc is niet een kwestie van wennen.
Dat is anticiperen, tactiek, oplossingen vinden etc.
Als ik teveel moet zoeken naar opossingen dan is het minder,
Als het goed is vindt ik ze intuitief . Dan is mijn handelingssnelheid hoger en accurater zijn.. Daar helpt ervaring algemeen ook bij en zelfs met batjes waarmee ik niet eerder speelde is dat nu beter als vroeger. Kan sneller het gevoel krijgen op intuitie te spelen en mijn type frame ondersteunt dat voor mijn gevoel ook.
Ervaring op zich is niks. Eruit leren is intuitie opbouwen. Spel Intuitie is voor mij wat anders dan instinct..

.