gevraagd lijm

Hier kun je materiaal kopen of te koop aan bieden.
viscaria
Silver Member
Silver Member

gevraagd lijm

Berichtdoor viscaria » 04 Sep 2013, 22:24

hoi leden,

kan iemand mijn helpen waar ik speed lijm kan kopen of heeft hier iemand een flesje speed lijm voor me.

zede lijm wil ik gaan gebruiken op een DHS rubber voor de training.

gr

Viscaria

allrounder
Super Member
Super Member

Re: gevraagd lijm

Berichtdoor allrounder » 05 Sep 2013, 12:36

In NL is dat officieel niet meer te koop, maar op diverse duitse sites wordt die lijm nog wel aangeboden.
Ik ken iemand die een keer per jaar nog een bestelling doet van 5 liter of zo en dat wordt netjes thuis bezorgd.
Weet niet zeker welke site dat is, maar als je de bekende duitse sites afloopt kan je het vast wel vinden.

Succes!
Gewo Carbon Hybrid Off- AN
FH: Xiom Vega Elite 2.0
BH: Xiom Vega Elite 2.0

cstt
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor cstt » 05 Sep 2013, 19:58

Elk kunstenaarszaakje heeft fotolijm. Os 95% hetzelfde als de oude lijm.
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same

bob1
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor bob1 » 06 Sep 2013, 20:21

bij sporteurope heb je nog steeds de oude lijm
Setup:
Frame: stiga offensive classic
FH: Tibhar aurus
BH: Grass D-Tecs ox

yoyoman
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor yoyoman » 10 Sep 2013, 10:33

Bij de action kost een tube foto lijm maar € 0,85 in een potje dezelfde hoeveelheid wasbenzine er bij even mengen en je hebt voor nog geen 2 euro een behoorlijke hoeveelheid van de oude lijm. (veel beter dan al die nieuwe ecolijmen).

Gybe
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Gybe » 12 Sep 2013, 14:01

Google even naar collall fotolijm/rubbercement. Voor 8.50 heb je een hele liter en kun je (na verdunnen) een jaar of 10 mee uitkomen :-)
Ik gebruik deze zelf ook al een paar jaar en merk geen enkel verschil met de lijm die je vroeger bij je tt-shop kocht.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 13 Sep 2013, 14:34

De collal kun je ook heel goed met wat minder vluchtige voc vrije tuners verdunnen. Olijfolie, paraffine olie etc. Na opbrengen van de lijm duurt de droging dan wat langer (paar uurtjes) maar er ontstaat een heel mooie lijmlaag die zelfs betere hechting geeft maar ook gelijkmatiger weer lost.
Handig is dan om het te verdelen in twee porties. Een verdund en één onverdund of verdund met wasbenzine. De lijm zonder tuner of olie op het frame gebruiken en de olie verdunde op de spons. Het frame neemt niet veel voc,s op en de spons dan ook niet. Die dampen meer uit en er is minder van nodig.

Maar echt lijmeffedt bereik je dan niet. Daarvoor beter echte snellijm kopen. Imperial snellijm is nog wel in Duitsland te koop en misschien ook in Nederland nog wel ergens een ander merk.
Gewone voc houdende tafeltennislijm werkt als snellijm niet sterk en met wasbenzine erbij wordt het ook niet echt jovel.
Zou er dan naast eventueel wat wasbenzine nog wat minder vluchtige stoffen bijdoen.
Beetje lampolie of barbecue aanmaakvloeistof bijv. Dan krijg je een mooiere balans qua spin en snelheid en effect blijft ook langer constant.
Ittf niet toegestaan uiteraard (en zeker niet als aanmoediging bedoelt om tegen de regels in te gaan) maar kan wel leuk zijn voor een keer en lampolie is minder schadelijk voor gezondheid dan wasbenzinedampen.

p1ngp0ng3r
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor p1ngp0ng3r » 15 Sep 2013, 12:16

Bedankt voor de tips mank. Vooral de bbq aanmaakvloeistof is nieuw voor mij :)
Zal het eens gaan proberen.

De Duitse Imperial lijm is overigens inderdaad nog steeds bij SportEurope te koop.
Rasanter R48 - Infinity VPS - Evolution FX-P

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 17 Sep 2013, 23:21

PP3R,

De imperial lijm vergiste ik me mee.
Onlangs had ik zelf zo,m potje gekocht als bij sporteurope en dat is beslist geen echte snellijm. Dat was ook niet mijn bedoeling.
De Collal was op en hag zo,n potje mee besteld met een rubber voor een clubgenoot.
Waar ik bestelde hebben ze wel een snellijm ; "spinny top".
De imperial lijm is een gewone lijm voor vast lijmen als waterlijm maar dan niet voc vrij.
Zit ook wat vulcaniseermiddel door wat snellijm nooit had (en ook niet moet hebben).
Zou dan Collal oid gebruiken.
Wel voorzichtig met hoeveelheid aanmaakvloeistof mocht je dat nog willen proberen.
Voor je het weet ben je meer aan het tunen qua werkingsduur en elke keer lijmen overvoert dan het rubber met dat spul of bestanddelen ervan.