Ik zeg ook niet dat het systeem niet klopt, ik zeg dat ik er niet teveel naar kijk. Het niveau van een speler kom ik wel achter als ik er tegen speel of als ik diegene tegen een teamgenoot zie spelen...Een hogere rating hebben betekent niet dat je altijd wint. Het maakt de kans groter dat je wint. Als je lang genoeg speelt zul je dus een keer van een hele goede speler winnen of juist van een hele slechte verliezen. De kans is klein maar doordat de steekproef groot genoeg is zal het op een gegeven moment plaatsvinden. Dat is gewoon pure kansberekening en dus geen teken dat het systeem niet klopt.Het oude systeem ken ik niet, ik speel nu ongeveer 6,5 jaar en ik ken niet anders dan het rating systeem. Maar mijn ervaring is dat ik soms kan verliezen van iemand met 800+ rating en ik kan ook winnen van iemand met 1300 rating... dus die indicatie is er wel enigzins, maar ik kijk er zelf niet naar, elke speler is anders. De een kan niet tegen een verdediger goed spelen, de ander heeft moeite met een aanvallende speler.
Zelf wil ik aanvallen, maar ben een meer allround speler, ik kan tenslotte nog niet echt aanvallen met mijn BH.
Gisteravond getraind bij een andere club waar ik nu regelmatig mee train, daar zit een speler bij met veel ervaring die me gisteravond beloofd heeft om daar samen met mij aan te gaan werken, dus wellicht ga ik dan dit seizoen eindelijk leren aanvallen met mijn BH.
Ook de reden waarom ik graag tel, dan kan ik alvast inschatten waar iemand sterk in is, maar ook waar iemand minder sterk in is, ik kan dan mijn teamgenoot beter coachen en weet tegelijk zelf goed wat ik kan verwachten.
Mijn ervaring is dat door te winnen je op gegeven moment niet meer snel meer rating krijgt, dat gebeurt pas weer als je een andere klasse beland en dus tegen veel hogere ratings komt te staan (waar je uiteraard wel van moet winnen om punten te krijgen).
Ik sta nu bv op de 7de plek qua rating in mijn poule, daarvan zijn de bovenste 2 pas later toegevoegd (na 4/5 wedstrijden)... en als je dan veel wint 70%+ dan kom je netto vaak niet echt omhoog qua rating omdat zolang je onder de 100% scoort je harder weer naar beneden zakt dan dat je stijgt. Maar ik vind het een redelijk fair systeem, behalve als het gaat soms om jeugdspelers, die soms belachelijk lage ratings hebben, die niet echt passen bij hun niveau.