DUO wel of niet?

Hier vind je informatie over de competitie
Wizzy82
Silver Member
Silver Member

DUO wel of niet?

Berichtdoor Wizzy82 » 05 Nov 2024, 11:22

Mijn anti mening tegen de DUO is hier wel bekend, maar goed er is eigenlijk nog niet een apart topic aan gewijd.

Dus waarom wel of waarom niet DUO en gaat de DUO ten koste van de reguliere competitie? (De positieve punten komen niet van mij uit, maar hoor ik hier en elders)

Negatieve punten DUO-competitie:
- Langer onderweg dan dat je aan het spelen bent;
- Gaat ten kostte van reguliere competitie;
- Niet kunnen kletsen tussen de wedstrijden langs de kant;
- Geen scheidrechter beschikbaar voor bij de dubbel;
- Voelt niet als een avondje uit ivm dat het te kort duurt daarvoor;
- Dag moet anders zijn dan reguliere competitie die voorraad gaat;

Positieve punten DUO-competitie:
- Vroeg thuis;
- Kort format;
- Extra competitie naast reguliere competitie;
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm

Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Re: DUO wel of niet?

Berichtdoor TwoFace » 05 Nov 2024, 15:44

Ik zou het graag erbij doen (dus zowel DUO als regulier), maar dat is niet mogelijk vooralsnog... onze vereniging doet niet aan DUO, wil ook slechts 1 competitie doen, nu nog regulier.

Het kort, zie ik wel voordelen van als het doordeweeks is, maar als je er toch al een stuk voor moet rijden, speel ik liever een wedstrijd meer dan minder. De extra vind ik wel positief en ook het feit dat je hierdoor sommige spelers in elk geval actief in een competitie kan houden die anders misschien afhaken bij regulier vind ik positief.

Negatief vind ik het feit dat er nog maar een beperkt aantal verenigingen aan meedoen, bij ons althans. En het feit dat het ook mensen kan wegsnoepen bij de reguliere competitie.
Nieuwe competitie frame: Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Yasaka New Era 2,0mm

Backup frame 1: Yinhe 980
BH: Dawei Saviga V
FH: Reactor Thunder 2.0

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio DK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2

Wizzy82
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor Wizzy82 » 05 Nov 2024, 15:51

Dat laatste punt geldt ook voor regio Gelre, maar 30 teams waardoor de verschillen tussen de teams in de poules enorm groot zijn heb ik vernomen. Toch vindt het enige team wat ik ken dat nu daar DUO speelt het wel leuk ondanks dat ze op hun sloffen hierdoor makkelijk kampioen gaan worden en eigenlijk weinig uitdaging hebben. Ze moeten erg ver rijden. Verder dan bij de reguliere competitie en dat voor maar 5 wedstrijden. Ik zou dat er niet voor over hebben.

Backup:

mrfrankes
Super Member
Super Member

Berichtdoor mrfrankes » 05 Nov 2024, 15:53

Duo is vooral leuk om extra bij te doen. Je speelt hierdoor meer wedstrijden. Het niveau van de Duo kan je niet vergeljjken met het niveau van Regulier. Ik zie Duo ook meer als een training. Je behoud dan heerlijk je wedstrijd ritme.

Wizzy82
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor Wizzy82 » 05 Nov 2024, 16:18

Als je het als training ziet dan zou ik er niet zover voor willen rijden en maar 2 of 3 wedstrijden spelen.

Tijdens de training 1,5 uur speel ik veel meer wedstrijden namelijk. Zo'n 4 a 5 gemiddeld.

Backup:

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor TwoFace » 05 Nov 2024, 16:25

Ik zou het ook wel extra erbij willen doen zoals ik al zei... ja je moet dan af en toe meer rijden... dat zou ik er wel voor over hebben denk ik. Maar misschien kan ik dat pas echt beoordelen als ik het zelf erbij zou doen.
Ik ken 1 DUO team die ik regelmatig spreek en die zijn er wel heel positief over, maar die vonden ook de avonden van regulier altijd te laat worden... dat probleem ken ik zelf niet zo.

GarField000
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor GarField000 » 05 Nov 2024, 19:39

Je speelt 3 wedstrijden, bij regulier speel je er 3 en soms dubbel. Maar zeker niet elke week. Dus het zijn niet perse meer of minder wedstrijden, en zeker geen 2.

Ik speelde altijd vrij op de dinsdag avond. Maar a) zijn dat vaak tegen dezelfde spelers b) je speelt veel vrijer omdat het nergens om gaat.
vandaar dat ik duo ben gaan doen, maar zeker niet ter vervanging van regulier.
Ik heb vandaag een wedstrijd en wil iets gaan uit proberen in mijn spel. Dat kan ik vandaag proberen in de duo.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Tibhar Evolution FX-D
BH: S&T HellFire X ox green

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor TwoFace » 06 Nov 2024, 09:47

Ik speel met regulier als ik speel eigenlijk altijd de dubbel ook... nu 1 keer niet gedaan. Van de 7 wedstrijden, speelde ik er 6, van die 6 wedstrijden heb ik 5 keer gedubbeld. Waarom, omdat we 1 speler hebben die sowieso niet wil dubbelen. En ik meestal de logische combi ben in een dubbel... een noppenspeler met een aanvallende speler ernaast werkt gewoon goed, al moest ik de laatste keer in de dubbel de aanvallende speler zijn, maar ook dat ging goed. Zelf speel ik altijd het liefst zoveel mogelijk, daarom wordt mij de dubbel ook vaak gegund, want niet elke speler bij ons wil perse zoveel mogelijk spelen.

Hopelijk gaat bij ons de DUO er nog eens naast komen.
Zelf twijfel ik ook of ik misschien me ook moet inschrijven bij een andere vereniging waar ze wel DUO spelen, dan zou ik in theorie volgens mij (schiet me maar af als het niet zo is) bij die vereniging DUO kunnen spelen en bij de andere gewoon regulier blijven spelen (daar gaan ze voorlopig toch niet meedoen aan de DUO, omdat het daar OF is en niet EN).

GarField000
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor GarField000 » 06 Nov 2024, 19:25

Zelf twijfel ik ook of ik misschien me ook moet inschrijven bij een andere vereniging waar ze wel DUO spelen, dan zou ik in theorie volgens mij (schiet me maar af als het niet zo is) bij die vereniging DUO kunnen spelen en bij de andere gewoon regulier blijven spelen (daar gaan ze voorlopig toch niet meedoen aan de DUO, omdat het daar OF is en niet EN).
Dat kan inderdaad. Het zijn in de basis 2 verschillende competities met eigen invalbeperkingen etc.
----------------
Groetjes Marc

Setup:

Depavan
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Depavan » 12 Nov 2024, 14:26

Vind dit een ongelooflijke non-discussie. De ledenaantallen van tafeltennisclubs loopt al jaren zienderogend terug. Van de clubs waar ik ruim 40 jaar geleden tegen speelde bestaat de helft al niet meer of is gefuseerd met een andere vereniging.
Het is wat mij betreft geen discussie of een duo competitie de voorkeur van iemand heeft of niet, maar of de duo-competitie het voortbestaan van het tafeltennis in Nederland heeft gered en waarborgt.
Als ik in mijn regio kijk dan waren er 12jaar geleden 212 duoteams actief en speelden er 513 reguliere teams competitie. 2 Jaar later waren er al 353 duo teams en nog maar 430 reguliere. En anno 2024 spelen er nog slechts 146 reguliere teams en 513 duo teams.
Veel mensen zijn de laatste 10/12 jaar gestopt maar gelukkig zijn er ook veel behouden voor het mooie spelletje door de overstap te maken naar de duo competitie. En voor zover ik deze 'losers' ,zoals iemand ze noemde, wekelijks met veel plezier zie spelen ben ik blij dat deze spelers voor het tafeltennis behouden zijn. Hoewel ikzelf regulier speel zie ik dat het oprichten van de duo-competitie hier in de regio de redding van het tafeltennis is. En btw, het maakt mij geen reet uit of ik duo of regulier moet spelen. Als oude pensionado hoef ik allang niet meer te werken :)
Frame: OSP Ultimate II
FH: Ritc 729 Battle II Provincial Gold 2,15 mm
BH: Dawei 388 C-2 1,8 mm lange noppen

Frame: OSP Virtuoso off+
FH: Ritc 729 Battle II 2,1mm
BH: KTL Stranger Attack 1,2 mm lange noppen

yoass
Super Member
Super Member

Berichtdoor yoass » 12 Nov 2024, 14:32

Non-discussie? Misschien. Ik blijf het eerlijk gezegd verbijsterend vinden om bij een krimpende competitie de boel nog verder onderuit te halen door het aanwezige spelerskapitaal te verdunnen door uitsmeren over twee competities.

Geen keuze maken is vaak het slechtste compromis. Dat geldt hier wat mij betreft zeker.
Hammaren III, door https://www.sdcttblades.com/ (Koto/Limba/AC#/Kiri/AC#/Limba/Koto)
FH, BH: Nittaku Fastarc-G1

Wizzy82
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor Wizzy82 » 12 Nov 2024, 14:56

Wie weet waren er wel veel meer mensen gewoon regulier blijven spelen als de DUO-competitie nooit had bestaan?
Sterker nog ik ga er zelfs vanuit dat de daling dan lang niet zo hard was gegaan dan nu het geval is dus de DUO maakt wel zeker het tafeltennisplezier voor de reguliere competitiespelers kapot omdat er nu door de komst van de DUO minder teams zich inschrijven voor de reguliere competitie.

Dat het in jouw afdeling/regio heel populair is hoeft nog niet te betekenen dat het overal in Nederland populair is en zal worden.

In regio's waar de afstanden tussen clubs sowieso al lang is, is DUO echt minder interessant om te spelen want dan ben je langer onderweg dan dat je aan het spelen bent.

Backup:

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor TwoFace » 12 Nov 2024, 15:20

Grappig dat deze discussie toch blijft voorbestaan, ik denk namelijk dat alle partijen gelijk hebben.

DUO is soms de oplossing, soms de kwaal....ik denk nog steeds dat het voor veel mensen toch een reden is om te blijven tafeltennissen, waar ze anders mogelijk waren gestopt.
Dat is tenminste het geluid wat ik krijg bij ons in de regio, maar daar spelen nog niet zo heel veel DUO teams.

Voor mij zou het geen reden zijn om te stoppen (als alles DUO wordt), maar ik zou het wel heel jammer vinden.
Ik ben nu de mogelijkheden aan het verkennen om bij de ene vereniging regulier te blijven spelen en bij de andere vereniging DUO te gaan spelen, maar probleem is weer het aantal spelers.
Een fusie tussen deze beide vereningingen zou niet verkeerd zijn denk ik, maar gaat niet gebeuren, weet ik ook al.

Wizzy82
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor Wizzy82 » 12 Nov 2024, 17:18

Een fusie tussen clubs hoeft natuurlijk niet. Je kunt ook een speellocatie delen. Daar ken ik namelijk tig voorbeelden van.
Het voordeel daarvan is dat de clubs (teams) van de verschillende clubs in de competitie dan toch eerder tegen elkaar kunnen spelen.

Backup:

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor TwoFace » 26 Nov 2024, 16:55

Een fusie tussen clubs hoeft natuurlijk niet. Je kunt ook een speellocatie delen. Daar ken ik namelijk tig voorbeelden van.
Het voordeel daarvan is dat de clubs (teams) van de verschillende clubs in de competitie dan toch eerder tegen elkaar kunnen spelen.
Ik geloof niet dat ik je helemaal volg.... speellocatie delen schieten we namelijk niet zoveel mee op.... beide clubs moeten de zaal huren, de een van de gemeente, de andere via het sportfonds...

Bij de ene vereniging heel veel jeugd, dat past niet eens in die andere zaal, maar senioren bij beide verenigingen zeer magertjes.

GarField000
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor GarField000 » 26 Nov 2024, 17:06

Bij ons midden zijn er zeker 2 lokaties waar 2 verschillende verenigingen zitten.
Maar dan is 1 vd 2 eigenaar van de zaal, de ander huurt dan 'plekken' ofzo. Geen idee hoe dat precies werkt.

Maar dat staat los van het feit dat sommige verenigingen niet genoeg spelers hebben om een team samen te stellen.
Dan zou alleen een fusie een optie kunnen zijn. Of zoals bij onze jeugd hebben we een samenwerking met een andere club voor de Jeugd.
wij hebben zeg 4 leden maar van groot nivo verschil, zei hebben 4 leden maar van groot nivo verschil. Ze hebben dan teams gemaakt van de 4 beste komen uit bij de ene vereniging, en de andere 4 voor de andere. Alle 8 hebben dan jeugdtraining bij ons omdat er bij de andere club geen trainingsmogelijkheid is ivm zaalhuur. Aantallen weet ik niet hoor, het is maar een voorbeeld. Zei hebben 2 jeugd teams en wij hebben er 2.
----------------
Groetjes Marc

Setup:

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor TwoFace » 27 Nov 2024, 09:48

Bij ons midden zijn er zeker 2 lokaties waar 2 verschillende verenigingen zitten.
Maar dan is 1 vd 2 eigenaar van de zaal, de ander huurt dan 'plekken' ofzo. Geen idee hoe dat precies werkt.

Maar dat staat los van het feit dat sommige verenigingen niet genoeg spelers hebben om een team samen te stellen.
Dan zou alleen een fusie een optie kunnen zijn. Of zoals bij onze jeugd hebben we een samenwerking met een andere club voor de Jeugd.
wij hebben zeg 4 leden maar van groot nivo verschil, zei hebben 4 leden maar van groot nivo verschil. Ze hebben dan teams gemaakt van de 4 beste komen uit bij de ene vereniging, en de andere 4 voor de andere. Alle 8 hebben dan jeugdtraining bij ons omdat er bij de andere club geen trainingsmogelijkheid is ivm zaalhuur. Aantallen weet ik niet hoor, het is maar een voorbeeld. Zei hebben 2 jeugd teams en wij hebben er 2.
Dat zou een mooie oplossing zijn dan inderdaad, maar dan zou 1 van de zalen in bezit moeten zijn van de vereniging inderdaad, helaas is dat dus niet het geval. Zalen moeten gehuurd worden, bij beide verenigingen. Als je nu naar de situatie kijkt, dan had onze vereniging beter 40 jaar geleden een eigen gebouw kunnen laten neerzetten, die was ondertussen wel terugverdiend, zeker als je af en toe de zaal nog kan en mag verhuren aan andere partijen, maar helaas is dat nooit gedaan en op dit moment is zoiets niet te betalen.

Wij hebben dus op dit moment 8 senior competitie spelende leden, misschien nog iets van 10 recreanten (want er is niet zo lang geleden 55+ tafeltennis opgezet bij ons, waardoor er iets meer zijn, waren er slechts 3/4). Jeugdleden hebben we in elk geval 8 teams, welke bestaan uit 29 leden die competitie spelen en er zijn nog wel recreanten, maar hoeveel weet ik niet.

Zonder de jeugd had de club al een probleem gehad qua financiën....

De andere club waar ik kom hebben ze 7 senior competitie spelers, ik denk rond de 3-6 recreanten, bij mijn weten geen jeugd, maar ook nog 55+ plus groep (echter geen idee met hoeveel die zijn). Wat ik wel weet is dat hun zaal iets goedkoper is, maar die ook een stuk kleiner dan die van ons, zij hebben dan echter weer een eigen kantine waar ze niet extra voor hoeven te betalen zoals wij wel.
Meeste kids komen op de fiets naar de trainingen, dus die kan je niet zo maar even op een andere locatie doen, want dan komen ze niet meer waarschijnlijk (verschil tussen 1-3 km fietsen of 10-15km....) anders zou je kunnen denken om ook van die andere locatie gebruik te maken.

Wizzy82
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor Wizzy82 » 27 Nov 2024, 10:44

Bij Gelre heb je een locatie waar 3 clubs zitten. De locatie was eerst van 1 club maar is volgens mij in het bezit van de gemeente. De 2 andere clubs komen gezamenlijk van een andere locatie waar ze eerst samen in speelde. Lang daarvoor speelde ze wel in afzonderlijke locaties.

In Zuid-west ken ik ook een locatie waar ze samen in spelen, maar deze locatie is wel duidelijk van 1 van de clubs.

@ TwoFace, merkwaardig dat juist de club met veel meer senioren geen jeugd heeft een de andere club zo'n grote jeugdafdeling heeft.
Meestal spelen er meer senioren dan jeugd bij een club.

De jeugd speelt bij een van mijn clubs gezamenlijk met andere jeugd van andere club onder diens naam competitie in de locatie van mijn club (wellicht wat verwarrend, maar werkt goed).

Bij de andere club gaan ze vanaf volgend seizoen een 2e jeugdteam krijgen. Dat is best bijzonder want dat hebben ze al jarenlang niet met gehad. Die club zit in zijn algemeenheid wel in de lift qua aantal leden, maar dat komt ook omdat de plaats groter is en mogelijk doet het Eredivisie team ook nog wat voor de promotie van de club want die komt regelmatig voorbij in de plaatselijke media.

Backup:

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor TwoFace » 27 Nov 2024, 10:54

Wizzy, we schijnen inderdaad nogal een uitzondering te zijn. Er worden al 40 jaar scholierentoernooien georganiseerd wat zorgt voor een continu aanvoer van jeugd, prijzen zoals half jaar gratis abonnement, levert vaak een lid op bv... senioren is gewoon supersnel afgenomen vanaf de corona periode. Daarvoor hadden we nog 5 teams met minimaal 4 spelers per team.

Dat is daarna nooit meer goed gekomen, door omstandigheden is er zelfs soms iemand gestopt, maar er kwam zelden iemand bij. Ik denk dat onze club heel veel doet aan promotie onder jeugd, maar veel te weinig voor 'senioren'.
Ervaring is overigens ook nog eens dat de meeste jeugd bij een leeftijd van ongeveer 15 jaar stoppen met tafeltennis omdat ze dan gaan werken (bijbaantjes) en veelal niet meer terugkomen in de sport... zonde natuurlijk.

Zo stroomde er voor de corona nog wel eens een jeugdlid door naar 5de of 6de klasse om daar te groeien, maar na de corona is er geen enkel jeugdlid meer geweest die richting senioren ging.
Het verschil in senioren tussen beide clubs is overigens erg klein... iets meer recreanten bij die ene club, maar dat zijn veelal wel 70+ mensen (meestal zelfs 80+) die niet eeuwig meer doorgaan.