advies mbt rubbers vervangen

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
balosa
Beginner
Beginner

advies mbt rubbers vervangen

Berichtdoor balosa » 05 Dec 2023, 18:19

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar advies mbt het vervangen van mijn rubbers.
Mijn speelstijl is all-round met een FH als BH afmaaktik.
Ik speel 3e klasse en speel al ongeveer 30jaar tafeltennis.

Ik zoek een rubber waarmee ik een goede controle heb en als de mogelijkheid zich voordoet de bal kan aftikken (contra), waarmee het rubber weinig last heeft van het effect wat in de bal aanwezig is.

Heel vroeger had ik zo een rubber, dat was Yasaka - Do, maar die wordt al heel lang niet meer gemaakt, een eigenschap van dat rubber was dat de bal er op zijn kop gewoon aan bleef plakken (sticky).

Ik snap dat eenzelfde rubber niet meer te krijgen is, maar ik ben dus op zoek naar iets wat er in de buurt komt.

Hopelijk heeft iemand wat advies voor me, alvast bedankt.

ardane
Super Member
Super Member

Re: advies mbt rubbers vervangen

Berichtdoor ardane » 05 Dec 2023, 20:59

Ik zoek een rubber waarmee ik een goede controle heb en als de mogelijkheid zich voordoet de bal kan aftikken (contra), waarmee het rubber weinig last heeft van het effect wat in de bal aanwezig is.
Dat klinkt nogal duidelijk als een korte noppen-rubber. Noppenrubbers hebben minder last van inkomend effect dan reversed rubbers.
Heel vroeger had ik zo een rubber, dat was Yasaka - Do, maar die wordt al heel lang niet meer gemaakt, een eigenschap van dat rubber was dat de bal er op zijn kop gewoon aan bleef plakken (sticky).
Een eigenschap van sticky, dus plakkerige rubbers is juist, dat het effect van de tegenstander er een grote rol op speelt. Aan de andere kant kun je er ook zelf sterk effect mee genereren.
Ik snap dat eenzelfde rubber niet meer te krijgen is, maar ik ben dus op zoek naar iets wat er in de buurt komt.
De Yasaka Do was een van de eerste rubbers met een chinese plakkerige buitenkant en een middelharde japanse spons.
Mocht je iets soortgelijks zoeken van deugdelijke kwaliteit, dan kom je terecht bij Friendship.
De "729 Battle II" is een wat sneller rubber, de "729 Bloom Spin" een gematigde variant. Beide zijn plakkerig en hebben een 45° (Bloom Spin) of 47° (Battle II) spons.

Ze kosten allebei gemiddeld iets meer dan 20 euro per stuk.
Montage van tafeltennisrubbers nu nóg beter en makkelijker!
KORTE DEMOVIDEO: https://youtu.be/8bG-GBoKCK0
(Wereldprimeur:) Combinatie roterende snijtafel én rubberpers Bsp24
https://www.ardane.com/belagpresse/indexnl.php

Red
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Red » 06 Dec 2023, 08:36

Ik heb de Yasaka Do zelf ook gehad, rond het jaar 2000.
Een alternatief voor mij was dan de CJ8000 van Palio, maar die is zeker gevoelig voor spin als je eerder passief speelt.

De 729 GeoSpin Tacky, de KTL Pro XT, de Yinhe Mercury II zijn nog goedkope alternatieven en minder gevoelig voor spin.
Fl ügelstutzer
Seizoen 2/2023 2de klasse nttb-west
Wedstrijd Palio WAY-003 Yinhe Mars II Yinhe Neptune
Training 1 Palio WAY-003 Sanwei T88 Ultraspin Yinhe Qing
Training 2 Palio WAY-001 Reactor V5 Yinhe Qing

GarField000
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor GarField000 » 06 Dec 2023, 09:08

Ik heb jaren met de 'tacky' DHS Skyline gespeeld.
Vooral met de backhand kon ik hier goed me tikken. Openen deed ik meer met de backhand dan forehand.
Alleen het 'weinig effect van de tegenstander' haal ik zeker niet terug.
Door mijn manier van 'tikken' had ik er weinig last van, maar dat was meer slag dan rubber.

Rubber waar je nu mee speelt ken ik eerlijk gezegd niet.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Tibhar Evolution FX-D
BH: S&T HellFire X ox green

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor TwoFace » 06 Dec 2023, 09:31

Moet ook zeggen dat het wat tegenstrijdig klinkt... weinig last van effect met een tacky rubber... een tacky rubber zou namelijk gewoon veel effect moeten geven, veel grip op de bal... dus krijg je veel effect, neem je dit ook mee. Met Ardane eens, dat het meer klinkt alsof je met korte noppen moet spelen dan... Maar als je slag gewoon zo is dat je er weinig last van hebt, dan past een tacky rubber ook wel, echter dan is het niet het rubber dat dit bepaalt, maar jou slag.
Nieuwe competitie frame: Yinhe 980
BH: Dawei Saviga V
FH: Reactor Thunder 2.0

Back up Frame: Butterfly Korbl SK7
BH: Globe 979
FH: DHS G888 2.0

Back-up Frame: Yinhe Mercury Y-13
BH: Globe 979
FH: TSP Ventus Speed 2.0

balosa
Beginner
Beginner

Berichtdoor balosa » 06 Dec 2023, 20:57

bedankt voor de reactie's en adviezen, ik heb een jaartje of 2 geleden inderdaad ook met korte noppen gespeeld om te proberen, maar uiteindelijk beviel het niet helemaal, wat betreft de tacky rubber, dat klopt ook wel dat het wat tegenstrijdig klinkt, maar het zal wel aan mijn slag liggen dan :)

ik ga jullie rubber adviezen meenemen en eens goed nadenken welke het gaat worden, aangezien ik niet veel spin zal het rubber niet te dik moeten zijn dan neem ik aan ?

ardane
Super Member
Super Member

Berichtdoor ardane » 06 Dec 2023, 22:04

Je speelt met weinig spin en je wilt dat je rubber geen last heeft van de spin van de tegenstander.
Voor mijn gevoel ben je dan met een plakkerig rubber op het verkeerde spoor.

Wat beviel je precies niet aan die korte noppen? Wat ging er mis? Wat zou je liever anders hebben gehad?
(Er zijn zelfs plakkerige korte noppen, al ontgaat me daarvan het nut)

Een alternatief is een zogenaamde "half anti". Die zie je niet veel, maar ik zou zeggen dat die voldoet aan dat wat je beschrijft. Zoiets zou de Spinlord Sandwind kunnen zijn. Of van onze Chinese vrienden van Aliexpress, de Tuttle Octopus.
Dat is een allround rubber met een geschuurd oppervlak. Je kunt er normaal allround mee spelen, maar de invloed van spin van de tegenstander wordt verminderd.

balosa
Beginner
Beginner

Berichtdoor balosa » 07 Dec 2023, 15:48

Met de korte noppen had ik zelf veel last van dat ik "simpele" ballen onder in het net sloeg, dit gebeurde me te vaak naar mijn zin, wellicht dat het aan mijn slag ligt (te laat pakken wellicht), maar ik kreeg het er niet uit en bleef (te)veel onnodige foute ballen slaan.

Ik wilde de 729 Bloom Spin en de KTL Pro XT bestellen maar kreeg net door dat de 729 Bloom Spin niet meer leverbaar is bij de winkel waar mijn clubgenoot ze bestelt, ik wil die SpinLord Sandwind wel eens proberen voor een seizoen, zal hem laten bestellen, bedankt voor de tip !

ardane
Super Member
Super Member

Berichtdoor ardane » 08 Dec 2023, 13:14

Met de korte noppen had ik zelf veel last van dat ik "simpele" ballen onder in het net sloeg, dit gebeurde me te vaak naar mijn zin, wellicht dat het aan mijn slag ligt (te laat pakken wellicht), maar ik kreeg het er niet uit en bleef (te)veel onnodige foute ballen slaan.
Dat is helder. Dan speel je kennelijk toch duidelijk meer tangentiaal (dus topspin-achtig: met gesloten batje de bovenzijde van de bal schampend) en niet zo frontaal als je zelf denkt.
ik wil die SpinLord Sandwind wel eens proberen voor een seizoen
Qua speltype zul je daar, denk ik, geen spijt van krijgen. En laat je niet van de wijs brengen door de reclameteksten voor dat rubber, hoor. Het is heus niet iets voor de "zwakke backhand", zoals men beweert.
Bij mijn club zit iemand die dat ding al twee jaar speelt en er zijn tegenstanders met de FH de ballen mee om de oren mept.

riemsesy
Beginner
Beginner

Berichtdoor riemsesy » 08 Dec 2023, 15:35

Ik wilde de 729 Bloom Spin en de KTL Pro XT bestellen maar kreeg net door dat de 729 Bloom Spin niet meer leverbaar is bij de winkel waar mijn clubgenoot ze bestelt, ik wil die SpinLord Sandwind wel eens proberen voor een seizoen, zal hem laten bestellen, bedankt voor de tip !
Deze rubbers zijn online bij AliExpress goed te bestellen.
https://www.aliexpress.com/item/1005005725855242.html

balosa
Beginner
Beginner

Berichtdoor balosa » 08 Dec 2023, 16:21

bedankt voor de tip, zal er een volgende keer zeker eens naar kijken !

balosa
Beginner
Beginner

Berichtdoor balosa » 08 Dec 2023, 16:22

Dat is helder. Dan speel je kennelijk toch duidelijk meer tangentiaal (dus topspin-achtig: met gesloten batje de bovenzijde van de bal schampend) en niet zo frontaal als je zelf denkt.
ik wil die SpinLord Sandwind wel eens proberen voor een seizoen
Qua speltype zul je daar, denk ik, geen spijt van krijgen. En laat je niet van de wijs brengen door de reclameteksten voor dat rubber, hoor. Het is heus niet iets voor de "zwakke backhand", zoals men beweert.
Bij mijn club zit iemand die dat ding al twee jaar speelt en er zijn tegenstanders met de FH de ballen mee om de oren mept.

bedankt voor je feedback, ik zal zeker laten weten hoe het bevalt !

GarField000
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor GarField000 » 09 Dec 2023, 20:22

bedankt voor de tip, zal er een volgende keer zeker eens naar kijken !
AliExpress staat bekend om nep te verkopen dus ik zou voor die 19 euro gewoon bij het origneel bestellen
https://ttdd.eu/spinlord-sandwind.html
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Tibhar Evolution FX-D
BH: S&T HellFire X ox green

KS50
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor KS50 » 11 Dec 2023, 14:11

DHS 8.80.

yoyoman
Super Member
Super Member

Berichtdoor yoyoman » 11 Dec 2023, 20:59

Als je in de buurt van Alkmaar / Amsterdam woont mag je wat mij betreft een van mijn 5/6 frames proberen ik speel ook 2/3 klasse met plakkerige rubbers.
Heb er verschillende soorten mee op verschillende frames.
jeffhuisman@ziggo.nl
Zo leuk om te kunnen variëren met verschillende batjes :P