Cor du Buy Herman Hopman
Re: Cor du Buy Herman Hopman
Hoi,
Gisteren even heel kort gespeeld met het Hopman frame voorafgaand aan inspelen voor competitiewedstrijd. Toen we klaar waren wou ik nog even testen maar waren de tafels opeens al weg .
De meranti griphelften maken de frame-aktie wat wild bij de topzware belasting door de rubbers die ik erop had, Mijn teamgenoot speelde met vega europe en kan redelijk goeie topspins slaan.
In dat materiaal wat hij heeft zit natuurlijk een groot verschil vergeleken met vroeger voor mij met zo,n batje van vroeger. Meer snelheid in combinatie met spin en meer spin in combinatie met snelheid. Meer dynamiek dus en daarop reageert dit frame sterker. Mogelijk is de scheur in de kern ook net wat te diep en/of breedt uitlopend in het blad waardoor dat ook invloedt heeft maar vroeger was zo,n sterkere reactie ook niet zo,n probleem als beide spelers met minder dynamisch materiaal speelden en de sterke flex hielp juist de eigen aktieve slagen met zo,n minder dynamisch topper rubber aan meer dynamiek bij wat meer slaglengte (en dunnere spons ook).
De ander had dan even geen tijd om ook zo,n langere slag aan tafel te spelen en ging meestal blokken of naar achteren zodat er altijd wel meer tijd bleef of de dynamiek over en weer lager was.
Achteraf had ik nog even één rubber eraf kunnen halen om te zien hoe het dan speelde met minder topzware belasting van rubbers.
Een paar slagen geeft dan altijd veel informatie over de mogelijkheden met bijv een lange noppen rubber (ook al zit dat er nog niet op) omdat ik dan met korte slagen veel meer kan doen zonder dat het frame ook meteen een sterkere amplitude krijgt. Dat voorspelt dan al het frame gedrag bij ln.
Dan zal het zich iig minder wild gedragen wat ik weer weet door vergelijkbare testjes met diverse frames.
Net als een boom in blad of een boom zonder blad. Bomen in blad zwiepen bij een zomerstorm met meer amplitude en wat trager. De rubbers zijn dan als de bladen van het batje en het blad als de stam geworteld in een harde meranti grond. .Dat moet allemaal wat in verhouding zijn qua balans en krachtverdeling door het stijfheidsverloop om zowel langere als kortere slagen goed te kunnen spelen.
Aktieve slagen bedoel ik ook de subtielere handakties mee kort voor het raken voor de controle bij bijv blokken. Door de flex tot waar de griphelften beginnen komen die wat vertraagder door maar werken als ze doorkomen sterker uit via de meranti griphelften. De overgang van blad naar grip en andersom voor de impulsdoorgave is dus abrupter dan bij osp (of ook gripverlijming met siliconenlijm). Bij latere klassieke frames was daarom vaak ook zachter hout gebruikt.
Dat dit wel geweldige stoormogelijkheden geeft met lange noppen - vooral als die wat aktief gebruikt worden - weet ik al en hoef ik dus niet meer te testen maar of de controle voor de speler zelf dan genoeg is bij dit frame weet ik niet. Dat hangt van de speler en ook van de noppen af.
Daar zie ik in ieder geval wel de meeste potentie voor dit frame in de handen van een goeie speler.
Minder geschikt is het voor spelers met ln vanwege een zwakkere backhand. Dan zal het eerder het doel voorbij schieten om met bh meer controle te hebben.
Een andere mogelijkheid is dat het iets kan zijn voor een oudere speler die graag allround wil spelen met klassieke rubbers. Wat meer "tricky en taktisch' spel maar aanvallend ook nog het nodige kunnen uitrichten ondanks die rubbers. Mepper kan dat goed testen met twee mark v rubbers die al een stuk lichter zijn dan wat ik er op had (vega japan 1,9 en friendship supersoft 2,0 of 2,2 mm).
Als hij vervolgens nog zou kunnen testen met één wat lichter rubber '(een mark V vervangen door een lichter noppenrubber bijv) en daarna nog met één wat zwaarder rubber (mark V plus een vega japan van danny bijvoorbeeld) in drie sessies (die dan heel kort kunnen zijn) kan hij die ervaringen vergelijken en dan zou dat (gedaan door één persoon) meer informatie geven over de mogelijkheden met het frame.
Technieken en techniekjes die bij een zware rubberbelasting niet goed werken met zo,n frame (voor controle , snelheid of spin) omdat de techniek niet goed overkomt op de bal kunnen vaak prima werken met lichtere rubbers en dan vaak gevaarlijker/effectiever als met andere frames. Controle, snelheid en spin begint immers allemaal met techniek en bij beginners geldt dat net zo goed als bij gevorderden of topspelers.
Het frame moet een techniek goed ondersteunen om met die techniek controle en rendement te hebben en de balansinvloed van rubbers en dus het rubbergewicht beinvloed dat bij dit frame vrij sterk door de lage gripzetting en het vrij dunne blad plus wellicht toch ook de eventuele schade die er nog zit waar de lijm niet goed tot is doorgedrongen. Die gaat dan niet meer toenemen nu ik het geprepareerd heb maar kan al wel te ver heen zijn, Mijn testsessie was te kort en met maar een stel vrij zware rubbers waardoor ik daarover nog geen oordeel kan geven. Als de schade die er nog zit invloed heeft door meer flex dan versterken zware rubbers het effect daarvan ook net zo goed als de normale flex. Dat maakt het nu dus ook moeilijk te beoordelen in hoeverre de reparatie gelukt is.
Lichtere rubbers had ik helaas niet. Sommige technieken werkten dus goed en speelde het ook erg fijn en andere ontbrak het wat aan ondersteuning met ook te korte speeltijd om mijn techniek aan te passen om daarmee het frame beter te ondersteunen. Het moet van twee kanten komen natuurlijk en ik ben ook nooit bang om dat te doen (omdat ik technische flexibilliteit veel belangrijker vindt dan techniek) maar er was te weinig tijd voor.
Dan kan ik wel van alles beweren over het batje en diverse slagen maar niet over het frame of de rubbers op zich anders dan waarmee het niet of wel combineert bij het maken van een batje. Batjes maken met rubbers en frames en er vervolgens mee spelen zijn twee verschillende aktiviteiten die ik liever niet door elkaar haal.
Ik stuur het frame met de twee Xiom rubbers vandaag of morgen naar Mepper op met pn erachteraan zodra het op de post is. Zijn ervaringen kunnen mij dan misschien nog helpen om mijn ervaringen ermee nog wat beter te interpreteren. De goeie bladkwaliteit herkent hij al wel met een balletje stuiteren zonder rubbers denk ik. Een frame is alleen meer dan dat en vooral voor het combineren met rubbers ook.
Als het mijn frame was geweest en ik zou het echt willen spelen dan zou ik het geschikter voor mijn eigen spel en huidige tijd gemaakt hebben door tussen griphelften en blad nog een zachter laagje in te bouwen en de griphelften plm vijf mm hoger op het blad te plaatsen. Vervolgens plm drie mm hout weghalen bij de nek zodat de griphelften voor het gevoel in de hand weer drie mm lager komen. Bladlengte is dan vijf mm korter, gripplaatsing twee mm hoger frame wat stijver en sneller maar ook wat rustiger en zachter. Iets minder power en dynamiek maar dat is met huidige rubbers minder nodig.
Bij zo,n frame zonder schade zou ik dat minder snel doen maar drie mm van die schade was dan al helemaal weg geweest.
Op zich wil ik dat nu of later ook nog wel doen maar hoe goed het er dan uitkomt weet ik vooraf ook niet precies. Mepper kan het daarom beter eerst in huidige meer authentieke staat testen zodat ik een wat completer beeld heb voor ik aan zoiets zou beginnen.
Gisteren even heel kort gespeeld met het Hopman frame voorafgaand aan inspelen voor competitiewedstrijd. Toen we klaar waren wou ik nog even testen maar waren de tafels opeens al weg .
De meranti griphelften maken de frame-aktie wat wild bij de topzware belasting door de rubbers die ik erop had, Mijn teamgenoot speelde met vega europe en kan redelijk goeie topspins slaan.
In dat materiaal wat hij heeft zit natuurlijk een groot verschil vergeleken met vroeger voor mij met zo,n batje van vroeger. Meer snelheid in combinatie met spin en meer spin in combinatie met snelheid. Meer dynamiek dus en daarop reageert dit frame sterker. Mogelijk is de scheur in de kern ook net wat te diep en/of breedt uitlopend in het blad waardoor dat ook invloedt heeft maar vroeger was zo,n sterkere reactie ook niet zo,n probleem als beide spelers met minder dynamisch materiaal speelden en de sterke flex hielp juist de eigen aktieve slagen met zo,n minder dynamisch topper rubber aan meer dynamiek bij wat meer slaglengte (en dunnere spons ook).
De ander had dan even geen tijd om ook zo,n langere slag aan tafel te spelen en ging meestal blokken of naar achteren zodat er altijd wel meer tijd bleef of de dynamiek over en weer lager was.
Achteraf had ik nog even één rubber eraf kunnen halen om te zien hoe het dan speelde met minder topzware belasting van rubbers.
Een paar slagen geeft dan altijd veel informatie over de mogelijkheden met bijv een lange noppen rubber (ook al zit dat er nog niet op) omdat ik dan met korte slagen veel meer kan doen zonder dat het frame ook meteen een sterkere amplitude krijgt. Dat voorspelt dan al het frame gedrag bij ln.
Dan zal het zich iig minder wild gedragen wat ik weer weet door vergelijkbare testjes met diverse frames.
Net als een boom in blad of een boom zonder blad. Bomen in blad zwiepen bij een zomerstorm met meer amplitude en wat trager. De rubbers zijn dan als de bladen van het batje en het blad als de stam geworteld in een harde meranti grond. .Dat moet allemaal wat in verhouding zijn qua balans en krachtverdeling door het stijfheidsverloop om zowel langere als kortere slagen goed te kunnen spelen.
Aktieve slagen bedoel ik ook de subtielere handakties mee kort voor het raken voor de controle bij bijv blokken. Door de flex tot waar de griphelften beginnen komen die wat vertraagder door maar werken als ze doorkomen sterker uit via de meranti griphelften. De overgang van blad naar grip en andersom voor de impulsdoorgave is dus abrupter dan bij osp (of ook gripverlijming met siliconenlijm). Bij latere klassieke frames was daarom vaak ook zachter hout gebruikt.
Dat dit wel geweldige stoormogelijkheden geeft met lange noppen - vooral als die wat aktief gebruikt worden - weet ik al en hoef ik dus niet meer te testen maar of de controle voor de speler zelf dan genoeg is bij dit frame weet ik niet. Dat hangt van de speler en ook van de noppen af.
Daar zie ik in ieder geval wel de meeste potentie voor dit frame in de handen van een goeie speler.
Minder geschikt is het voor spelers met ln vanwege een zwakkere backhand. Dan zal het eerder het doel voorbij schieten om met bh meer controle te hebben.
Een andere mogelijkheid is dat het iets kan zijn voor een oudere speler die graag allround wil spelen met klassieke rubbers. Wat meer "tricky en taktisch' spel maar aanvallend ook nog het nodige kunnen uitrichten ondanks die rubbers. Mepper kan dat goed testen met twee mark v rubbers die al een stuk lichter zijn dan wat ik er op had (vega japan 1,9 en friendship supersoft 2,0 of 2,2 mm).
Als hij vervolgens nog zou kunnen testen met één wat lichter rubber '(een mark V vervangen door een lichter noppenrubber bijv) en daarna nog met één wat zwaarder rubber (mark V plus een vega japan van danny bijvoorbeeld) in drie sessies (die dan heel kort kunnen zijn) kan hij die ervaringen vergelijken en dan zou dat (gedaan door één persoon) meer informatie geven over de mogelijkheden met het frame.
Technieken en techniekjes die bij een zware rubberbelasting niet goed werken met zo,n frame (voor controle , snelheid of spin) omdat de techniek niet goed overkomt op de bal kunnen vaak prima werken met lichtere rubbers en dan vaak gevaarlijker/effectiever als met andere frames. Controle, snelheid en spin begint immers allemaal met techniek en bij beginners geldt dat net zo goed als bij gevorderden of topspelers.
Het frame moet een techniek goed ondersteunen om met die techniek controle en rendement te hebben en de balansinvloed van rubbers en dus het rubbergewicht beinvloed dat bij dit frame vrij sterk door de lage gripzetting en het vrij dunne blad plus wellicht toch ook de eventuele schade die er nog zit waar de lijm niet goed tot is doorgedrongen. Die gaat dan niet meer toenemen nu ik het geprepareerd heb maar kan al wel te ver heen zijn, Mijn testsessie was te kort en met maar een stel vrij zware rubbers waardoor ik daarover nog geen oordeel kan geven. Als de schade die er nog zit invloed heeft door meer flex dan versterken zware rubbers het effect daarvan ook net zo goed als de normale flex. Dat maakt het nu dus ook moeilijk te beoordelen in hoeverre de reparatie gelukt is.
Lichtere rubbers had ik helaas niet. Sommige technieken werkten dus goed en speelde het ook erg fijn en andere ontbrak het wat aan ondersteuning met ook te korte speeltijd om mijn techniek aan te passen om daarmee het frame beter te ondersteunen. Het moet van twee kanten komen natuurlijk en ik ben ook nooit bang om dat te doen (omdat ik technische flexibilliteit veel belangrijker vindt dan techniek) maar er was te weinig tijd voor.
Dan kan ik wel van alles beweren over het batje en diverse slagen maar niet over het frame of de rubbers op zich anders dan waarmee het niet of wel combineert bij het maken van een batje. Batjes maken met rubbers en frames en er vervolgens mee spelen zijn twee verschillende aktiviteiten die ik liever niet door elkaar haal.
Ik stuur het frame met de twee Xiom rubbers vandaag of morgen naar Mepper op met pn erachteraan zodra het op de post is. Zijn ervaringen kunnen mij dan misschien nog helpen om mijn ervaringen ermee nog wat beter te interpreteren. De goeie bladkwaliteit herkent hij al wel met een balletje stuiteren zonder rubbers denk ik. Een frame is alleen meer dan dat en vooral voor het combineren met rubbers ook.
Als het mijn frame was geweest en ik zou het echt willen spelen dan zou ik het geschikter voor mijn eigen spel en huidige tijd gemaakt hebben door tussen griphelften en blad nog een zachter laagje in te bouwen en de griphelften plm vijf mm hoger op het blad te plaatsen. Vervolgens plm drie mm hout weghalen bij de nek zodat de griphelften voor het gevoel in de hand weer drie mm lager komen. Bladlengte is dan vijf mm korter, gripplaatsing twee mm hoger frame wat stijver en sneller maar ook wat rustiger en zachter. Iets minder power en dynamiek maar dat is met huidige rubbers minder nodig.
Bij zo,n frame zonder schade zou ik dat minder snel doen maar drie mm van die schade was dan al helemaal weg geweest.
Op zich wil ik dat nu of later ook nog wel doen maar hoe goed het er dan uitkomt weet ik vooraf ook niet precies. Mepper kan het daarom beter eerst in huidige meer authentieke staat testen zodat ik een wat completer beeld heb voor ik aan zoiets zou beginnen.
Re: Cor du Buy Herman Hopman
Hoi
Ik zie Herman binnenkort wel verschijnen. Zal de 3 delige test opzetten Heb alle soorten rubbers in huis dus dat komt wel goed Alleen geen lange noppen. Misschien ook met anti testen is ook licht.
Ik zie Herman binnenkort wel verschijnen. Zal de 3 delige test opzetten Heb alle soorten rubbers in huis dus dat komt wel goed Alleen geen lange noppen. Misschien ook met anti testen is ook licht.
Re: Cor du Buy Herman Hopman
Toevallig net een berichtje van 1 mei bij tt-news.de over een cor du buy frame.
Het betreft een HW Gab uit de zestiger jaren met abachi /limba.
http://forum.tt-news.de/showthread.php?t=70206
Het betreft een HW Gab uit de zestiger jaren met abachi /limba.
http://forum.tt-news.de/showthread.php?t=70206
Re: Cor du Buy Herman Hopman
Is er misschien iemand op het forum die het leuk zou vinden om de Herman Hopman eens te testen? Zou leuk zijn als er iemand is die dit oudje redelijk uitgebreid zou willen reviewen in dit topic. Het is een redelijk vlot frame , waarschijnlijk off- Laat het mij maar weten als je deze zou willen proberen.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
Re: Cor du Buy Herman Hopman
Hij
Ik heb de 2 klassieke frames ,de Bert vd Helm en de Herman Hopman van Danny getest.
B met Rhyzm 425 2.0 en Japan 1.8
H met Japan 2.0 en 1.8
De B is een goed allround frame, fijne grip, veel gevoel en niet te snel. Makkelijk spinnen, veel controle, medium aanslag,grote sweetspot. Lijkt veel op mijn Alser 1974, is niet vreemd,in die tijd was Cordubuy een goed merk.
H is off-/off, hardere aanslag, direct en snel zat. Scherpe feedback, medium dwelltime.
Beetje tussen Expert en Virtuoso in kwa gevoel.
Kortom goed speelbare frames.
Mocht je interesse hebben om ze te testen laat maar weten,dan hoef ik ze niet eerst terug te sturen.
Groet
Ik heb de 2 klassieke frames ,de Bert vd Helm en de Herman Hopman van Danny getest.
B met Rhyzm 425 2.0 en Japan 1.8
H met Japan 2.0 en 1.8
De B is een goed allround frame, fijne grip, veel gevoel en niet te snel. Makkelijk spinnen, veel controle, medium aanslag,grote sweetspot. Lijkt veel op mijn Alser 1974, is niet vreemd,in die tijd was Cordubuy een goed merk.
H is off-/off, hardere aanslag, direct en snel zat. Scherpe feedback, medium dwelltime.
Beetje tussen Expert en Virtuoso in kwa gevoel.
Kortom goed speelbare frames.
Mocht je interesse hebben om ze te testen laat maar weten,dan hoef ik ze niet eerst terug te sturen.
Groet
Re: Cor du Buy Herman Hopman
Zou de B eerder bij een verdediger passen, of zou het meer bij een speler passen die normale backside rubbers speelt maar niet te snel wil.
De H vind ik persoonlijk een mooier frame om te zien, en persoonlijk hou ik wel van de hoekige greep van het handvat. Voor mijn kleine handen wel redelijk dik. Leuk dat je ze hebt willen testen. Wat mij betreft mogen ze nog wel bij jou blijven liggen. Ik heb totaal geen haast. Wie oh wie, gaat deze klassiekers testen en zijn bevindingen op dit topic toevoegen.
De H vind ik persoonlijk een mooier frame om te zien, en persoonlijk hou ik wel van de hoekige greep van het handvat. Voor mijn kleine handen wel redelijk dik. Leuk dat je ze hebt willen testen. Wat mij betreft mogen ze nog wel bij jou blijven liggen. Ik heb totaal geen haast. Wie oh wie, gaat deze klassiekers testen en zijn bevindingen op dit topic toevoegen.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
Re: Cor du Buy Herman Hopman
OK dan bewaar ik ze hier voor je. Wat B betreft, zowel de verdediger als allrounder kan er mee uit de voeten. De allrounder kan dan het blad iets kleiner schuren naar een 151x158 bvb om een lichtere handeling te verkrijgen, en iets meer stijfheid. Zoals Mank al aangaf is het prima geschikt voor bvb classic of oudere generatie milde tensor rubbers. Met nieuwe rubbers is die sneller maar ook iets meer top heavy dan is blad maat aanpassing beter.
Grip is een perfecte konische, ligt heerlijk in de hand.
De H is ook prima te spelen, en zou met de voorgestelde aanpassing van Mank tav de grip plaatsing nog iets scherper spelen.
Grip is een perfecte konische, ligt heerlijk in de hand.
De H is ook prima te spelen, en zou met de voorgestelde aanpassing van Mank tav de grip plaatsing nog iets scherper spelen.
Re: Cor du Buy Herman Hopman
Het kan ook best dat mijn verlijming toch wat flexibeler is dan die oorspronkelijk geweest is.
Zelf heb ik het frame alleen in nog niet helemaal droge toestand getest en dus was het ingecalculeerd sowieso nog flexibeler.
Vergelijken met origineel kon ik natuurlijk ook niet omdat de griphelften er al af waren. Daarom wil ik het frame nog wel een keer terughebben om even te checken hoe het nu speelt.
Ik kan het dan eventueel ook nog wel wat strakker krijgen zonder dat de griphelften er zelfs af hoeven. Hiervoor moet ik de droge lijmverbinding van buitenaf nog even goed en kort opwarmen. Ahw even laten schrikken en dan in warme toestand napersen met lijmklem tot het weer is afgekoeld.
Dit kun je zelf trouwens ook wel doen als je een strijkijzer hebt en een schroef lijmklem maar warmte en klemdruk kunnen beide ook overdreven worden met mogelijk een te brosse lijmverbinding als resultaat en het hout moet natuurlijk ook niet verbranden. Ik heb hier al wat ervaring mee met mijn eigen frames en met een frame wat vergelijkbaar harde griphelften heeft sinds kort ook goeie ervaring ermee qua spelen.
Het veergedrag van het frameblad wordt als het goed is dan iets strakker alsof de griphelften wat hoger op het blad zitten (maar ook weer wat anders).
Zelf heb ik het frame alleen in nog niet helemaal droge toestand getest en dus was het ingecalculeerd sowieso nog flexibeler.
Vergelijken met origineel kon ik natuurlijk ook niet omdat de griphelften er al af waren. Daarom wil ik het frame nog wel een keer terughebben om even te checken hoe het nu speelt.
Ik kan het dan eventueel ook nog wel wat strakker krijgen zonder dat de griphelften er zelfs af hoeven. Hiervoor moet ik de droge lijmverbinding van buitenaf nog even goed en kort opwarmen. Ahw even laten schrikken en dan in warme toestand napersen met lijmklem tot het weer is afgekoeld.
Dit kun je zelf trouwens ook wel doen als je een strijkijzer hebt en een schroef lijmklem maar warmte en klemdruk kunnen beide ook overdreven worden met mogelijk een te brosse lijmverbinding als resultaat en het hout moet natuurlijk ook niet verbranden. Ik heb hier al wat ervaring mee met mijn eigen frames en met een frame wat vergelijkbaar harde griphelften heeft sinds kort ook goeie ervaring ermee qua spelen.
Het veergedrag van het frameblad wordt als het goed is dan iets strakker alsof de griphelften wat hoger op het blad zitten (maar ook weer wat anders).
Re: Cor du Buy Herman Hopman
Paar weken terug kreeg ik de CdB frames van Mepper toegestuurd.
Het BvdH frame had op backhand kant boven aan het blad wat voelbare ribbels in langsrichting van het frame, de nerfrichting van de buitenlaag. Toen ik een rubber er afhaalde vrij kort na opplakken omdat ik toch iets lichters op bh wou zetten waren die ribbels meer voelbaar, hoger, breder en langer.
Het Hopman frame is in betere staat.
Maandag waren we uitgenodigd bij een club in de buurt en had ik het frame mee in de tas samen met het Martin frame. Beide frames bekleedt met twee sriver el 2,1 mm rubbers van Onno overgenomen.
We speelden volgens een soort caroussel systeem steeds één game en dan doordraaien. Erg druk voor maar drie tafels. Met beide batjes heb ik wat games gespeeld.
Eerst even het Martin batje :
Voor spin is dit rubber met deze spons te sloom in verhouding tot de wat hardere snelle toplagen van het frame. Eerste versnelling voor snelheid is ook traag/sloom en tweede, als de toplaag van het rubber wel opeens koppelt met de frame toplagen eronder (die dan aktief gaan meedoen door resonantie/katapult) is dan bouncy en een stuk sneller opeens. Daartussen zit die dikke zachte spons. Ik kan de snelheid en spin verhouding er (gecombineerd met voldoende kwaliteit, spin en/of snelheid) zo minder goed mee doseren.
Toch speelt het nog wel lekker als ik maar wat vaker/meer ga "rommelen" . In mijn richting geserveerde en geschoven ballen of tragere topspins wat meer aan de zijkant raken (dichter bij de spinpolen), backspin en zijspin ballen vaker gewoon terugduwen met effect en al door het batje met het effect wat mee te bewegen.
Bij dit batje en omdat ik er al een paar keer mee gespeeld heb, is de controle dan goed en mijn plaatsing wordt zo lastiger in te schatten door de extra variatie uit het raakpunt ipv alleen de slagrichting. Hier meer mee werkend kan ik er nog redelijk mee spelen.
Het Hopman bat was natuurlijk onwenniger voor me en na een paar ballen inslaan moest de game al beginnen (het was verder ook te druk voor het aantal tafels). Gewichtsverschil is op mijn weegschaal klein, plm vijf gram hooguit en meest in de griphelften. De Martin is dus meer topzwaar ën tegelijk wat lichter. Toch geeft dat verschil wel onwennigheid met techniek en timing.
Tijdens het korte inslaan met fh merkte ik al wel dat het een veel dynamischer combinatie is voor topspin en ook smashes kwamen hard door. De spons past er iets beter bij maar ook lang niet optimaal. .Bij wat hardere fh slagen voel ik duidelijk dat de sterke hardhouten griphelften de kracht uit mijn slagen beter doorgeven. Daaruit ontstaat in combinatie met een ayous limba frame blad het dynamische gevoel. Echt trager was het bij voluit slaan dan ook niet vergeleken met het Martin frame.
Bij passief blokken is die snelheid er niet. Dan gebruik ik die griphelftsterkte niet met mijn techniek maar omklem het handvat veel losser. Het is een balsnelheid die uit de sterkte van de blad grip overgang voortkomt (Ofwel power ipv het stuitvermogen van het laminaat) en die kan ik meer of minder gebruiken.
De sterke griphelften (nu wat beter verlijmt als bij mepper nog het geval was) vangen, als ik deze doorslagkracht niet gebruik, extra veel impuls op als ik ze als countergewcht op het blad laat werken en de grip zelf maar zacht omklem.
Dat maakt dat het dan zeker blokt en het frame niet te snel is.
Echte punchbloks is het als batje zo wat te zwaar voor me en dan is een wat meer topzwaar en lichter frame met harder blad misschien ook beter.
Vooral de afwezigheid van lijm effect maakt dat dit met deze rubbers op het Martin frame trouwens ook al niet zo goed werkt.
Tijdens de wedstrijd werkte de dikte van de spons bij dit frame tegen in de openingsfases van rallies met het daardoor meer bouncy karakter van het frame voor het rommel gedeelte in mijn spel.
Backhand actieve slagen werkten ook niet zo lekker. Niet direkt genoeg voor me met de zachte spons en ook wat zwaar voor mij met de geringe snelheid zonder snellijmrubber.
De dingen die goed gingen gingen goed omdat daar de combinatie met het rubber goed werkte en niet stoorde.
De dingen die niet goed werkten werkten niet goed omdat de combinatie niet goed was.
Alle dingen die niet goed werkten zijn met beter combineren nog veel te verbeteren met grotendeels ook behoudt van de dingen die al wel goed werken. Mij lijkt het in deze tijd met de zwaardere rubbers vooral geschikt voor iemand die met een lichter controle rubber of noppen een meer storend backhand spel wil spelen met controle en ook nog goeie aanvallende mogelijkheden. Het frame is dan veelzijdig bij flexibele/varierende techniek. Als het batje lichter is werkt dat ook beter. Lange of korte noppen hebben dus nog een streepje voor.
Fh kan er al naar persoonlijke voorkeur wel redelijk veel op denk ik.
Voor noppen is dit misschien niet een specifiek gemaakt frame maar het werkt wel zo uit denk ik.
Dat omdat het frame gemaakt is in een periode kort nadat nog iedereen met noppen speelde.
Frames uit de vijftiger, zestiger jaren waren gespecialiseerd op noppenspel en in deze eerste backside frames werkt dat ook nog door.
Ook daarom dus een interessant frame om eens te testen als je met noppen op bh speelt.
Hoe het met de houdbaarheid zit weet ik niet maar er zijn genoeg framebouwers oa in Duitsland die zo,n frame eventueel na kunnen maken voor geval het goed bevalt maar stuk zou gaan.
De reden dat ik ook op het Martin frame deze rubbers heb is dat mijn andere rubbers te klein waren en ik wil een frame liefst eerst goed kennen voor ik er nieuwe rubbers bij koop.
Het BvdH frame had op backhand kant boven aan het blad wat voelbare ribbels in langsrichting van het frame, de nerfrichting van de buitenlaag. Toen ik een rubber er afhaalde vrij kort na opplakken omdat ik toch iets lichters op bh wou zetten waren die ribbels meer voelbaar, hoger, breder en langer.
Het Hopman frame is in betere staat.
Maandag waren we uitgenodigd bij een club in de buurt en had ik het frame mee in de tas samen met het Martin frame. Beide frames bekleedt met twee sriver el 2,1 mm rubbers van Onno overgenomen.
We speelden volgens een soort caroussel systeem steeds één game en dan doordraaien. Erg druk voor maar drie tafels. Met beide batjes heb ik wat games gespeeld.
Eerst even het Martin batje :
Voor spin is dit rubber met deze spons te sloom in verhouding tot de wat hardere snelle toplagen van het frame. Eerste versnelling voor snelheid is ook traag/sloom en tweede, als de toplaag van het rubber wel opeens koppelt met de frame toplagen eronder (die dan aktief gaan meedoen door resonantie/katapult) is dan bouncy en een stuk sneller opeens. Daartussen zit die dikke zachte spons. Ik kan de snelheid en spin verhouding er (gecombineerd met voldoende kwaliteit, spin en/of snelheid) zo minder goed mee doseren.
Toch speelt het nog wel lekker als ik maar wat vaker/meer ga "rommelen" . In mijn richting geserveerde en geschoven ballen of tragere topspins wat meer aan de zijkant raken (dichter bij de spinpolen), backspin en zijspin ballen vaker gewoon terugduwen met effect en al door het batje met het effect wat mee te bewegen.
Bij dit batje en omdat ik er al een paar keer mee gespeeld heb, is de controle dan goed en mijn plaatsing wordt zo lastiger in te schatten door de extra variatie uit het raakpunt ipv alleen de slagrichting. Hier meer mee werkend kan ik er nog redelijk mee spelen.
Het Hopman bat was natuurlijk onwenniger voor me en na een paar ballen inslaan moest de game al beginnen (het was verder ook te druk voor het aantal tafels). Gewichtsverschil is op mijn weegschaal klein, plm vijf gram hooguit en meest in de griphelften. De Martin is dus meer topzwaar ën tegelijk wat lichter. Toch geeft dat verschil wel onwennigheid met techniek en timing.
Tijdens het korte inslaan met fh merkte ik al wel dat het een veel dynamischer combinatie is voor topspin en ook smashes kwamen hard door. De spons past er iets beter bij maar ook lang niet optimaal. .Bij wat hardere fh slagen voel ik duidelijk dat de sterke hardhouten griphelften de kracht uit mijn slagen beter doorgeven. Daaruit ontstaat in combinatie met een ayous limba frame blad het dynamische gevoel. Echt trager was het bij voluit slaan dan ook niet vergeleken met het Martin frame.
Bij passief blokken is die snelheid er niet. Dan gebruik ik die griphelftsterkte niet met mijn techniek maar omklem het handvat veel losser. Het is een balsnelheid die uit de sterkte van de blad grip overgang voortkomt (Ofwel power ipv het stuitvermogen van het laminaat) en die kan ik meer of minder gebruiken.
De sterke griphelften (nu wat beter verlijmt als bij mepper nog het geval was) vangen, als ik deze doorslagkracht niet gebruik, extra veel impuls op als ik ze als countergewcht op het blad laat werken en de grip zelf maar zacht omklem.
Dat maakt dat het dan zeker blokt en het frame niet te snel is.
Echte punchbloks is het als batje zo wat te zwaar voor me en dan is een wat meer topzwaar en lichter frame met harder blad misschien ook beter.
Vooral de afwezigheid van lijm effect maakt dat dit met deze rubbers op het Martin frame trouwens ook al niet zo goed werkt.
Tijdens de wedstrijd werkte de dikte van de spons bij dit frame tegen in de openingsfases van rallies met het daardoor meer bouncy karakter van het frame voor het rommel gedeelte in mijn spel.
Backhand actieve slagen werkten ook niet zo lekker. Niet direkt genoeg voor me met de zachte spons en ook wat zwaar voor mij met de geringe snelheid zonder snellijmrubber.
De dingen die goed gingen gingen goed omdat daar de combinatie met het rubber goed werkte en niet stoorde.
De dingen die niet goed werkten werkten niet goed omdat de combinatie niet goed was.
Alle dingen die niet goed werkten zijn met beter combineren nog veel te verbeteren met grotendeels ook behoudt van de dingen die al wel goed werken. Mij lijkt het in deze tijd met de zwaardere rubbers vooral geschikt voor iemand die met een lichter controle rubber of noppen een meer storend backhand spel wil spelen met controle en ook nog goeie aanvallende mogelijkheden. Het frame is dan veelzijdig bij flexibele/varierende techniek. Als het batje lichter is werkt dat ook beter. Lange of korte noppen hebben dus nog een streepje voor.
Fh kan er al naar persoonlijke voorkeur wel redelijk veel op denk ik.
Voor noppen is dit misschien niet een specifiek gemaakt frame maar het werkt wel zo uit denk ik.
Dat omdat het frame gemaakt is in een periode kort nadat nog iedereen met noppen speelde.
Frames uit de vijftiger, zestiger jaren waren gespecialiseerd op noppenspel en in deze eerste backside frames werkt dat ook nog door.
Ook daarom dus een interessant frame om eens te testen als je met noppen op bh speelt.
Hoe het met de houdbaarheid zit weet ik niet maar er zijn genoeg framebouwers oa in Duitsland die zo,n frame eventueel na kunnen maken voor geval het goed bevalt maar stuk zou gaan.
De reden dat ik ook op het Martin frame deze rubbers heb is dat mijn andere rubbers te klein waren en ik wil een frame liefst eerst goed kennen voor ik er nieuwe rubbers bij koop.
Re: Cor du Buy Herman Hopman
Mank bedankt voor al jouw onderzoek, herstelwerkzaamheden en uiteraard deze review. Leuk omte lezen hoe deze oude beestjes het doen. Bert lijkt zijn beste tijd wel te hebben gehad, maar als ik het zo lees is de Herman nog een bruikbaar frame voor de liefhebber. Mijn grootste bezwaarzelf zou zijn dat ik altijd met tensorachtige rubbers speel en niet hou van het extra gewicht door het grotere blad. Ik heb een paar seizoenen gelden nog eens een setje mark v gekocht in de hoop dat ik zo toch weer wat meer controle in mijn spel zou krijgen (overigens ook in de max uitvoering, iets waar ik normaal niet van hou) Ik merk dat ik door de tensors zeker op mijn backhand een wat andere techniek heb aangeleerd.
Mochten er noppenspelers, of speler met lichte rubbers zijn die de Herman Hopman zouden willen testen dan mogen ze dit frame gratis proberen. Ik ben benieuwd hoe dit frame bij dit type speler zou passen. Hoor het graag als iemand belangstelling heeft, en het frame uiteraard wil reviewen op deze site.
Mochten er noppenspelers, of speler met lichte rubbers zijn die de Herman Hopman zouden willen testen dan mogen ze dit frame gratis proberen. Ik ben benieuwd hoe dit frame bij dit type speler zou passen. Hoor het graag als iemand belangstelling heeft, en het frame uiteraard wil reviewen op deze site.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
Re: Cor du Buy Herman Hopman
Waar ik nog wel wat twijfels bij heb is of de verlijming niet al halverwege is in zelfde richting als bij het Bert frame.
Dit is wat vergelijkbaar met hoe een oudere verflaag en vooral het hout waaraan het hecht eraan toe is. Hout werkt en uitgedroogde verflagen gaan dan op den duur los zitten en barstjes vertonen of als ze sterk genoeg zijn beschadigt het hout er direkt achter en meestal beide. De verf en vaak een dun vermolmd laagje hout kan dan zo weggekrabd worden terwijl het hout eronder nog in super conditie is. Dat maakte het Vd Helm frame dus kwetsbaar voor opbrengen van lijm en weer drogen. De buitenlagen werken dan even sterk en komen omhoog waar het al los zit en ook verder los. Einde frame dan.
De Hopman heeft hier nog niet zichtbaar last van of voelbaar (het is een ouder en al wat zachter gespeeld frameblad wat ook niet perse verkeerd is) en verwacht ik ook niet direkt maar het speelgevoel is ook hierdoor mogelijk wat minder scherp.
Sriver el in max zonder snellijm is ook het tegenovergestelde van scherp natuurlijk maar deze rubbers moffelen mogelijk het verschil in scherpte tussen de frames wat weg zodat ik het misschien nog minder ervaren heb.
Limba is wel minder kwetsbaar dan berken voor dit soort schade en dit frame kan ook onder betere klimaat condities zijn bewaard (door iemand anders) dan het bert frame.
Ik kan de toestand dus echt nog moeilijk inschatten en kan ook niet vergelijken met een nieuw exemplaar of vergelijkbaar frame.
Daarom zou ik er niet teveel voor vragen of als verkoper een koper ook aanbieden eerst vrijblijvend wat te testen met inruilgarantie en dan ook nog een tijdje dit risico te delen.
Dat soort garanties bieden de Duitse restaurateurs en handelaars in oude frames ook en verklaart ook de hogere prijzen.
Twintig euro is qua speelbaarheid nu in ieder geval een koopje als iemand er voor zichzelf geschikte rubbers voor weet te vinden wat ook nog niet zo makkelijk zal zijn.
Welke rubbers gaan passen voor welk soort speler kan ik nu ook moeilijk inschatten want daarvoor zou ik het frame eerst met meerdere soorten rubbers moeten testen en die heb ik niet (meer).
Welke prijs dan passend is kan ik daarom ook niet inschatten maar twintig euro lijkt me zeker niet te veel.
Andere testers (met gevoel voor Nederlandse tafeltennishistorie) zijn daarvoor dus nog gevraagd.
Dit frame testen is daarbij meteen het andere concept van zo,n frame eens testen met dergelijke ingenieuze griphelften. Met de huidige standaardproduktie van frames is dit concept niet meer goed uit te voeren en zou zo,n frame dus veel duurder moeten worden en door een kleinere groep spelers voor wie het voordelen heeft nog duurder. Commercieel een te kleine markt dus Diverse custom framebouwers die handgemaakte frames bouwen zoals Osp of in Duitsland kunnen het alleen nog wel voor een redelijke prijs.
Dit is wat vergelijkbaar met hoe een oudere verflaag en vooral het hout waaraan het hecht eraan toe is. Hout werkt en uitgedroogde verflagen gaan dan op den duur los zitten en barstjes vertonen of als ze sterk genoeg zijn beschadigt het hout er direkt achter en meestal beide. De verf en vaak een dun vermolmd laagje hout kan dan zo weggekrabd worden terwijl het hout eronder nog in super conditie is. Dat maakte het Vd Helm frame dus kwetsbaar voor opbrengen van lijm en weer drogen. De buitenlagen werken dan even sterk en komen omhoog waar het al los zit en ook verder los. Einde frame dan.
De Hopman heeft hier nog niet zichtbaar last van of voelbaar (het is een ouder en al wat zachter gespeeld frameblad wat ook niet perse verkeerd is) en verwacht ik ook niet direkt maar het speelgevoel is ook hierdoor mogelijk wat minder scherp.
Sriver el in max zonder snellijm is ook het tegenovergestelde van scherp natuurlijk maar deze rubbers moffelen mogelijk het verschil in scherpte tussen de frames wat weg zodat ik het misschien nog minder ervaren heb.
Limba is wel minder kwetsbaar dan berken voor dit soort schade en dit frame kan ook onder betere klimaat condities zijn bewaard (door iemand anders) dan het bert frame.
Ik kan de toestand dus echt nog moeilijk inschatten en kan ook niet vergelijken met een nieuw exemplaar of vergelijkbaar frame.
Daarom zou ik er niet teveel voor vragen of als verkoper een koper ook aanbieden eerst vrijblijvend wat te testen met inruilgarantie en dan ook nog een tijdje dit risico te delen.
Dat soort garanties bieden de Duitse restaurateurs en handelaars in oude frames ook en verklaart ook de hogere prijzen.
Twintig euro is qua speelbaarheid nu in ieder geval een koopje als iemand er voor zichzelf geschikte rubbers voor weet te vinden wat ook nog niet zo makkelijk zal zijn.
Welke rubbers gaan passen voor welk soort speler kan ik nu ook moeilijk inschatten want daarvoor zou ik het frame eerst met meerdere soorten rubbers moeten testen en die heb ik niet (meer).
Welke prijs dan passend is kan ik daarom ook niet inschatten maar twintig euro lijkt me zeker niet te veel.
Andere testers (met gevoel voor Nederlandse tafeltennishistorie) zijn daarvoor dus nog gevraagd.
Dit frame testen is daarbij meteen het andere concept van zo,n frame eens testen met dergelijke ingenieuze griphelften. Met de huidige standaardproduktie van frames is dit concept niet meer goed uit te voeren en zou zo,n frame dus veel duurder moeten worden en door een kleinere groep spelers voor wie het voordelen heeft nog duurder. Commercieel een te kleine markt dus Diverse custom framebouwers die handgemaakte frames bouwen zoals Osp of in Duitsland kunnen het alleen nog wel voor een redelijke prijs.
Re: Cor du Buy Herman Hopman
Hier een paar foto,s van een nog super gave Cor du Buy model "Bert van der Helm"..
Zo goed als nieuw .
https://www.mupload.nl/img/bvyvh2i9lxngc.jpg
https://www.mupload.nl/img/1scwcoxf6dwrd.jpg
https://www.mupload.nl/img/hcgfjxhhdalkx.jpg
Ik hoefde aan het frame niks te doen dit keer. Klank is goed, griphelften zitten goed vast, vernis handvat is ook nog helemaal gaaf.
Frame is alleen met een laagje hardolie wat bestendiger tegen het rubbers vervangen gemaakt.
Opbouw is abachi limba, limba.
De wenge strips aan weerskanten per griphelft maken het frame iets zwaarder dan standaard voor dit soort frames waardoor het iets boven de negentig gram zit zonder dat het blad al te lang is.
Daardoor voelt het bij het spelen minder zwaar aan (door lager massa traagheidsmoment van rubbers, blad en grip tov het bat zwaartepunt dus zeg maar "de vliegwiel weerstand van een frame") dan deze massa doet vermoeden.
Frame en bat zwaartepunt ligt hierdoor ook wat dichter bij de grip dus het voelt ook al minder topzwaar aan bij gewoon vasthouden van het batje.
Net als bij de Osp frames gaat crispheid samen met ook een soort zacht gevoel maar dit frame is stijver en voor de bladopbouw daardoor wat offensiever speelbaar.
Met de klassieke rubbers zonder snellijm waarmee wij vroeger speelden kon je als aanvallende speler moeilijk scoren met topspin of een goed blokkende speler naar achteren dwingen om dan op hoge ballen te kunnen smashen.
Spinvariatie en dan "azen" op een mogelijke smash, harde contrabal of loopdrive op een iets hoger terugkomende blokbal.
Dat was meer het spel toen. Om op een paar centimeter hogere blokbal of opening te kunnen smashen is blad stabiliteit van het frame nodig en die vier wenge strips geven die stabiliteit. Daardoor kan dat met veel precisie ondanks dat het niet een composiet frame is,
Dit werkt ook positief uit bij slagspin, hardere blokballen en hardere counter loopdrive op topspin dicht bij tafel. Harder in de zin van meer belasting van het frame en meer sponsdruk
Voor voldoende spin en dwell en niet te veel doorslaan van de spons is dus ook een iets hardere spons nodig.
Rubbers waarmee je anders (op zachter spelende frames) nog geen last hebt door teveel doorslaan van de spons kunnen die last met dit frame wel geven.
Spelers die normaliter met off + frames spelen en of komposiet merken dat natuurlijk niet zo maar spelers die anders met een Virtuoso spelen bijvoorbeeld wel. Ondanks dat de bladopbouw tov een Viruoso nauwelijks verschilt.
Dat doen die wenge strips allemaal .Het hele frame valt hierdoor wat offensiever uit maar zonder dat het voor topspin echt sneller is.
Eerder zelfs wat trager tot het gaat om vlakkere topspin ballen die de nekzone van het frame meer belasten. Dan trekt de snelheid eerst gelijk en haalt dit frame een batje met Osp frame uiteindelijk in bij de echt hardere en of vlakkere slagen die de nekzone nog meer belasten omdat in de spons meer druk opgebouwd kan worden en een wat hardere spons geeft hiervoor ook meer rendement.
Het trager zijn bij dun raken kan ook een voordeel zijn als je nog met voldoende precisie de dikte van het raken weet te doseren bij dunner aansnijden van de bal.
Lukt dat dan zijn qua spin giftige trage topspins en returns mogelijk. Giftiger zelfs.
Zonder voldoende precisie en gevoel is de controle alleen eerder zoek.
Dat komt ook door vooral de wenge in de griphelften.
De sponsdruk reageert sterker op de dikte waarmee de bal is aangesneden dus als dit met minder precisie gebeurt vliegen de ballen eerder over tafel of hard in het net of komen te kort om het net te halen.
Voor topspin moet je zelf dus het nodige gevoel hebben met zo,n frame want het frame helpt hiervoor wat minder mee. Net als composiet frames meestal.
Wat mij altijd goed bevalt is het gevoel het met soort frames allemaal war meer zelf te moeten doen
en zelf daarmee ook meer in de hand te hebben.
Daardoor is met wat gevoel en techniek wat variabeler spel mogelijk. Hoeveel snelheid en of spin er dan precies in de bal zit interesseert me verder niet zo als het maar voldoende is om extreem genoeg te kunnen varieren.zoals ik dat vroeger geleerd heb. Met de huidige rubbers is de maximale balspin en snelheid dan al zoveel hoger en meer als met de sakura superspin rubbers die erop zaten (en waar ik vroeger ook mee speelde op zo,n frame) dat me dat verder niet interesseert.
Dat is dan meer iets voor de tegenspeler om zich mee bezig te houden ..
Dit benodigde gevoel is ook een kwestie van vorm en of aanscherping.
Het gevoeliger zijn van de sponsdruk op het aansnijden en raken van de bal maakt dat je eigen gevoel ook aangescherpt wordt. Althans dat kan.
Bij in dit opzicht vergevingsgezindere frames vermindert bij mij de vorm in dit ppzicht wat alls ik er langer mee speel en heb ik met een scherper frame daarna eerst ook weer meer moeite.,
Buiten dat is het ook techniek maar dat kan ook aanscherpen door juist met een wat minder vergevingsgezind frame te spelen.
Met komposiet kan dat ook maar met een meestal zachtere kern en vaak zachtere abachi sperlagen is de versnelling ahw minder op reserve dan met dit soort frames omdat die meer uit de spanning en vering van de toplagen komt. Bij dit frame is dat meer uit de soliditeit en massa van de kern als bij eénlaags frames waardoor de sponsdruk opgevoerd kan worden zonder dat het frame te jumpy snel wordt. De controle blijft dus relatief goed en de dwell voor spin ook. .
Alleen op grotere afstand van de tafel wordt het in vergelijking wat minder met topspin. Kiezen tussen of een tragere bal met veel spin wat hoger over het net of meer smash achtig hard laag over het net is dan vaak effectiever terwijl voor iets er tussen in en dan laag over het net proberen de lengte wat eerder te kort komt.
Tweede lijn komt dit de variatie ten goede omdat dan beide keuzes mogelijk zijn en de topspins met veel spin dan ook minder hoog (minder bol) over het netje hoeven voor de benodigde lengte..
Zo goed als nieuw .
https://www.mupload.nl/img/bvyvh2i9lxngc.jpg
https://www.mupload.nl/img/1scwcoxf6dwrd.jpg
https://www.mupload.nl/img/hcgfjxhhdalkx.jpg
Ik hoefde aan het frame niks te doen dit keer. Klank is goed, griphelften zitten goed vast, vernis handvat is ook nog helemaal gaaf.
Frame is alleen met een laagje hardolie wat bestendiger tegen het rubbers vervangen gemaakt.
Opbouw is abachi limba, limba.
De wenge strips aan weerskanten per griphelft maken het frame iets zwaarder dan standaard voor dit soort frames waardoor het iets boven de negentig gram zit zonder dat het blad al te lang is.
Daardoor voelt het bij het spelen minder zwaar aan (door lager massa traagheidsmoment van rubbers, blad en grip tov het bat zwaartepunt dus zeg maar "de vliegwiel weerstand van een frame") dan deze massa doet vermoeden.
Frame en bat zwaartepunt ligt hierdoor ook wat dichter bij de grip dus het voelt ook al minder topzwaar aan bij gewoon vasthouden van het batje.
Net als bij de Osp frames gaat crispheid samen met ook een soort zacht gevoel maar dit frame is stijver en voor de bladopbouw daardoor wat offensiever speelbaar.
Met de klassieke rubbers zonder snellijm waarmee wij vroeger speelden kon je als aanvallende speler moeilijk scoren met topspin of een goed blokkende speler naar achteren dwingen om dan op hoge ballen te kunnen smashen.
Spinvariatie en dan "azen" op een mogelijke smash, harde contrabal of loopdrive op een iets hoger terugkomende blokbal.
Dat was meer het spel toen. Om op een paar centimeter hogere blokbal of opening te kunnen smashen is blad stabiliteit van het frame nodig en die vier wenge strips geven die stabiliteit. Daardoor kan dat met veel precisie ondanks dat het niet een composiet frame is,
Dit werkt ook positief uit bij slagspin, hardere blokballen en hardere counter loopdrive op topspin dicht bij tafel. Harder in de zin van meer belasting van het frame en meer sponsdruk
Voor voldoende spin en dwell en niet te veel doorslaan van de spons is dus ook een iets hardere spons nodig.
Rubbers waarmee je anders (op zachter spelende frames) nog geen last hebt door teveel doorslaan van de spons kunnen die last met dit frame wel geven.
Spelers die normaliter met off + frames spelen en of komposiet merken dat natuurlijk niet zo maar spelers die anders met een Virtuoso spelen bijvoorbeeld wel. Ondanks dat de bladopbouw tov een Viruoso nauwelijks verschilt.
Dat doen die wenge strips allemaal .Het hele frame valt hierdoor wat offensiever uit maar zonder dat het voor topspin echt sneller is.
Eerder zelfs wat trager tot het gaat om vlakkere topspin ballen die de nekzone van het frame meer belasten. Dan trekt de snelheid eerst gelijk en haalt dit frame een batje met Osp frame uiteindelijk in bij de echt hardere en of vlakkere slagen die de nekzone nog meer belasten omdat in de spons meer druk opgebouwd kan worden en een wat hardere spons geeft hiervoor ook meer rendement.
Het trager zijn bij dun raken kan ook een voordeel zijn als je nog met voldoende precisie de dikte van het raken weet te doseren bij dunner aansnijden van de bal.
Lukt dat dan zijn qua spin giftige trage topspins en returns mogelijk. Giftiger zelfs.
Zonder voldoende precisie en gevoel is de controle alleen eerder zoek.
Dat komt ook door vooral de wenge in de griphelften.
De sponsdruk reageert sterker op de dikte waarmee de bal is aangesneden dus als dit met minder precisie gebeurt vliegen de ballen eerder over tafel of hard in het net of komen te kort om het net te halen.
Voor topspin moet je zelf dus het nodige gevoel hebben met zo,n frame want het frame helpt hiervoor wat minder mee. Net als composiet frames meestal.
Wat mij altijd goed bevalt is het gevoel het met soort frames allemaal war meer zelf te moeten doen
en zelf daarmee ook meer in de hand te hebben.
Daardoor is met wat gevoel en techniek wat variabeler spel mogelijk. Hoeveel snelheid en of spin er dan precies in de bal zit interesseert me verder niet zo als het maar voldoende is om extreem genoeg te kunnen varieren.zoals ik dat vroeger geleerd heb. Met de huidige rubbers is de maximale balspin en snelheid dan al zoveel hoger en meer als met de sakura superspin rubbers die erop zaten (en waar ik vroeger ook mee speelde op zo,n frame) dat me dat verder niet interesseert.
Dat is dan meer iets voor de tegenspeler om zich mee bezig te houden ..
Dit benodigde gevoel is ook een kwestie van vorm en of aanscherping.
Het gevoeliger zijn van de sponsdruk op het aansnijden en raken van de bal maakt dat je eigen gevoel ook aangescherpt wordt. Althans dat kan.
Bij in dit opzicht vergevingsgezindere frames vermindert bij mij de vorm in dit ppzicht wat alls ik er langer mee speel en heb ik met een scherper frame daarna eerst ook weer meer moeite.,
Buiten dat is het ook techniek maar dat kan ook aanscherpen door juist met een wat minder vergevingsgezind frame te spelen.
Met komposiet kan dat ook maar met een meestal zachtere kern en vaak zachtere abachi sperlagen is de versnelling ahw minder op reserve dan met dit soort frames omdat die meer uit de spanning en vering van de toplagen komt. Bij dit frame is dat meer uit de soliditeit en massa van de kern als bij eénlaags frames waardoor de sponsdruk opgevoerd kan worden zonder dat het frame te jumpy snel wordt. De controle blijft dus relatief goed en de dwell voor spin ook. .
Alleen op grotere afstand van de tafel wordt het in vergelijking wat minder met topspin. Kiezen tussen of een tragere bal met veel spin wat hoger over het net of meer smash achtig hard laag over het net is dan vaak effectiever terwijl voor iets er tussen in en dan laag over het net proberen de lengte wat eerder te kort komt.
Tweede lijn komt dit de variatie ten goede omdat dan beide keuzes mogelijk zijn en de topspins met veel spin dan ook minder hoog (minder bol) over het netje hoeven voor de benodigde lengte..
Re: Cor du Buy Herman Hopman
Bij mytt net las ik dat Philippe Saive nog met een cor du buy frame speelt of speelde op hoog niveau.
Ik koop zo,n frame dan ook niet alleen uit nostaligie.
Het is wel leuk natuurlijk om weer een frame terug te zien wat lijkt op frames van het zelfde model
maar ik heb sowieso niet zoveel met modellen ook door mijn eigen framebouw aktiviteiten . .
Wat me aanspreekt is meer de combinatie van een frame uit de zeventiger jaren met de moderne rubbers van nu waarmee een cor du buy batje ontstaat wat weer volledig van deze tijd ikan zijn want als een tierelier kan spelen.
Dat is dan ook meteen een soort eerbetoon aan Cor du Buy en van der Helm..
Als i k een vergelijkbaar frame moet bedenken kom ik bij het Nittaku Teneor frame uit maar dan kompakter qua lengte van het blad.
Stijfheid ligt iig hoger dan bij een korbel frame.
Met alle Tenergie versies kombineert dat altijd goed en ook met de dikste spons versies nog.
Andere houten frames worden de batjes vaak te spingevoelig door de flexibelere houtvering en de al vrij lange balvoering die de tenergy rubbers hebben als het op spin aankomt.
Dit frame heeft die nodige stijfheid zeker.
Ik koop zo,n frame dan ook niet alleen uit nostaligie.
Het is wel leuk natuurlijk om weer een frame terug te zien wat lijkt op frames van het zelfde model
maar ik heb sowieso niet zoveel met modellen ook door mijn eigen framebouw aktiviteiten . .
Wat me aanspreekt is meer de combinatie van een frame uit de zeventiger jaren met de moderne rubbers van nu waarmee een cor du buy batje ontstaat wat weer volledig van deze tijd ikan zijn want als een tierelier kan spelen.
Dat is dan ook meteen een soort eerbetoon aan Cor du Buy en van der Helm..
Als i k een vergelijkbaar frame moet bedenken kom ik bij het Nittaku Teneor frame uit maar dan kompakter qua lengte van het blad.
Stijfheid ligt iig hoger dan bij een korbel frame.
Met alle Tenergie versies kombineert dat altijd goed en ook met de dikste spons versies nog.
Andere houten frames worden de batjes vaak te spingevoelig door de flexibelere houtvering en de al vrij lange balvoering die de tenergy rubbers hebben als het op spin aankomt.
Dit frame heeft die nodige stijfheid zeker.
Re: Cor du Buy Herman Hopman
Dat van Philippe Saive heb ik ook gelezen. Hij zou met een CdB Alex Rosmarin gespeeld hebben. Heb toevallig net zo'n (readymade) bat met originele rubbers op de kop getikt. Vraag me alleen af of die ook bestaan hebben als los frame.
CSBV all wood Andro Rasanter C53 Andro Rasanter C53
CSBV all wood Gewo Nexxus EL 48 Gewo Nexxus EL 48
CSBV all wood Gewo Nexxus EL 48 Gewo Nexxus EL 48
Re: Cor du Buy Herman Hopman
Ik heb geen idee, Cor du Buy zijn broer had een hoge funktie bij Puma Nederland. Veel frames werden dan ook voor de Duitse markt gemaakt en mogelijk ook andere landen. Denk dat het merk een samenwerkingsverband was tussen Cor du buy zelf en Puma via die broer. Rosmarin klinkt Frans. De van der Helm, Hopman, Hans lingen, Bert schoofs etc frames waren volgens mij alleen met rubbers te koop en waarschijnlijk meest Nederlandse markt. Nevendoel was de populariteit van tafeltennis te promoten met "degelijke batjes voor schappelijke prijs". In de tijd dat ik met dit soort batjes speelde had ik ook geen weet van losse frames en rubbers. Nog steeds weet ik eigenlijk niet wanneer dat opkwam.
Het van der Helm frame wat ik nog heb is alleen meer dan degelijk met moderne rubbers erop.
Gewoon proberen dus als je het daarom wilt weten.
Mijn ervaring is dat je wat geluk moet hebben met dit soort aankopen.
Afhankelijk van hoe ermee omgegeaan is en de klimaatomstandigheden waaronder het batje bewaard is.
Het van der Helm frame wat ik nog heb is alleen meer dan degelijk met moderne rubbers erop.
Gewoon proberen dus als je het daarom wilt weten.
Mijn ervaring is dat je wat geluk moet hebben met dit soort aankopen.
Afhankelijk van hoe ermee omgegeaan is en de klimaatomstandigheden waaronder het batje bewaard is.
Re: Cor du Buy Herman Hopman
Aangezien deze nog de originele rubbers heeft, ook al zijn die hard als steen geworden, laat ik deze zoals die is. Als ik er eens één vind met andere rubbers, dan probeer ik daar moderne rubbers op.
Alexandre Rosmarin was een Belgische speler. Cor zijn broer heeft het merk CdB later (in ieder geval de jaren 70) zelf geleid, dus kan heel goed dat de Rosmarin voor de buitenlandse markt bestemd was.
Speel overigens nu ook met een jaren 70 frame met moderne rubbers en dat bevalt me prima.
Alexandre Rosmarin was een Belgische speler. Cor zijn broer heeft het merk CdB later (in ieder geval de jaren 70) zelf geleid, dus kan heel goed dat de Rosmarin voor de buitenlandse markt bestemd was.
Speel overigens nu ook met een jaren 70 frame met moderne rubbers en dat bevalt me prima.
CSBV all wood Andro Rasanter C53 Andro Rasanter C53
CSBV all wood Gewo Nexxus EL 48 Gewo Nexxus EL 48
CSBV all wood Gewo Nexxus EL 48 Gewo Nexxus EL 48
Re: Cor du Buy Herman Hopman
Kun je doen. Je kunt zo,n frame alleen ook als (potentieel) bat zien (zoals je al doet)en rubbers als bekleding.
Dan is een rubber als de bladderende uitgedroogde verflaag van een schilderij .
Bat met nieuwe rubbers is dan weer een speelklaar gerenoveerd batje.
Verder kijk ik ook wel naar de historische waarde maar die zit voor mij meer in de produktie erachter en een batje als ding zegt daar weinig over. Ook een frame is geen (uniek) schilderij.
Het bladderen zelf zegt ook niets over tafeltennis.
Dat is meer een klimaatverhaal en technisch het rubberrecept en de houdbaarheid van het rubber als materiaal wat van het recept afhangt..
Wie om nostalgische redenen zulke batjes wil hebben moet ze zelf maar kopen denk ik. Dat doet niemand bij mijn weten en zeker niet voor de prijzen die soms betaald worden.,
De Ittf koopt ze oa op voor hun museum. Dan zie je de het verhaal van de ontwikkeling van tafeltennis maar huidige rubbers zijn in principe nog hetzelfde en er zijn ook nog zat batjes met oude noppenrubbers.
Ik haal dus om te beginnen gewoon de rubbers er altijd af om een frame over te houden wat nog lang niet vergaan is..
Nog goed bruikbare frames zoals ik vroeger wegdeed als de rubbers op waren.
Dan heb ik de (negatieve) vergankelijkheid overwonnen Precies wat restaureren volgens mij inhoudt,
Of band plakken ipv nieuwe fiets kopen en oude op de schroothoop..
De rubbermal en recept voor de rubbers bestaat misschien ook nog..
Dat zou ik persoonlijk ook interessanter vinden als ik bij zo,n tafeltennismuseum een kijkje zou nemen.
Ik heb ook geen ambitie voor anderen hier thuis een tt museum te beginnen of een internet museum.
Ik ben bij dit soort frames zelf wel altijd nieuwsgierig naar wat er onder de rubbers zit.
De frames is vaak maar weinig mee gespeeld.
Het rubber zie ik meer als was het een gebladderde verflaag of oude fietsband om een nog goed fietswiel. Ik speelde zelf ook nog met sakura rubbers bijvoorbeeld dus niks bijzonders en voor anderen iets bijzonders of zinvol zie ik er ook niet in.
Het is alleen wel even een klusje maar daar ben ik inmiddels handiger mee.
Ik verkocht ook meestal komplete batjes omdat ik ook vaak rubbers kocht en speelklare batjes samenstelde en maakte voor veel clubgenoten. Dat werd mij dan "toevertrouwd".
Dus plak ik ook niet nieuwe rubbers op zulke frames of eigenbouw frames maar eerst testrubbers waaronder ook wel oude rubbers van andere spelers dus diverse typen en diktes.
Zo ontstaat dan na wat testen weer een "bat idee" voor iemand waarbij alleen de rubbers eerder vernieuwd moeten of direkt na het testen. . De rubberkeus bepaald natuurlijk mee de speelbaarheid van een frame en als het geen gangbaar frame is als een korbel frame is dat altijd even zoeken en wat testen.
Dan is een rubber als de bladderende uitgedroogde verflaag van een schilderij .
Bat met nieuwe rubbers is dan weer een speelklaar gerenoveerd batje.
Verder kijk ik ook wel naar de historische waarde maar die zit voor mij meer in de produktie erachter en een batje als ding zegt daar weinig over. Ook een frame is geen (uniek) schilderij.
Het bladderen zelf zegt ook niets over tafeltennis.
Dat is meer een klimaatverhaal en technisch het rubberrecept en de houdbaarheid van het rubber als materiaal wat van het recept afhangt..
Wie om nostalgische redenen zulke batjes wil hebben moet ze zelf maar kopen denk ik. Dat doet niemand bij mijn weten en zeker niet voor de prijzen die soms betaald worden.,
De Ittf koopt ze oa op voor hun museum. Dan zie je de het verhaal van de ontwikkeling van tafeltennis maar huidige rubbers zijn in principe nog hetzelfde en er zijn ook nog zat batjes met oude noppenrubbers.
Ik haal dus om te beginnen gewoon de rubbers er altijd af om een frame over te houden wat nog lang niet vergaan is..
Nog goed bruikbare frames zoals ik vroeger wegdeed als de rubbers op waren.
Dan heb ik de (negatieve) vergankelijkheid overwonnen Precies wat restaureren volgens mij inhoudt,
Of band plakken ipv nieuwe fiets kopen en oude op de schroothoop..
De rubbermal en recept voor de rubbers bestaat misschien ook nog..
Dat zou ik persoonlijk ook interessanter vinden als ik bij zo,n tafeltennismuseum een kijkje zou nemen.
Ik heb ook geen ambitie voor anderen hier thuis een tt museum te beginnen of een internet museum.
Ik ben bij dit soort frames zelf wel altijd nieuwsgierig naar wat er onder de rubbers zit.
De frames is vaak maar weinig mee gespeeld.
Het rubber zie ik meer als was het een gebladderde verflaag of oude fietsband om een nog goed fietswiel. Ik speelde zelf ook nog met sakura rubbers bijvoorbeeld dus niks bijzonders en voor anderen iets bijzonders of zinvol zie ik er ook niet in.
Het is alleen wel even een klusje maar daar ben ik inmiddels handiger mee.
Ik verkocht ook meestal komplete batjes omdat ik ook vaak rubbers kocht en speelklare batjes samenstelde en maakte voor veel clubgenoten. Dat werd mij dan "toevertrouwd".
Dus plak ik ook niet nieuwe rubbers op zulke frames of eigenbouw frames maar eerst testrubbers waaronder ook wel oude rubbers van andere spelers dus diverse typen en diktes.
Zo ontstaat dan na wat testen weer een "bat idee" voor iemand waarbij alleen de rubbers eerder vernieuwd moeten of direkt na het testen. . De rubberkeus bepaald natuurlijk mee de speelbaarheid van een frame en als het geen gangbaar frame is als een korbel frame is dat altijd even zoeken en wat testen.
Re: Cor du Buy Herman Hopman
Wat voor frame speel je nu mee ?
Re: Cor du Buy Herman Hopman
Stiga Offensive Wood uit 1977 met Kjell Johansson grip.
CSBV all wood Andro Rasanter C53 Andro Rasanter C53
CSBV all wood Gewo Nexxus EL 48 Gewo Nexxus EL 48
CSBV all wood Gewo Nexxus EL 48 Gewo Nexxus EL 48
Re: Cor du Buy Herman Hopman
Die herinner ik me nog wel uit die jaren,
Ook die Stiga bats kochten we eerst nog kant en klaar.
Daarom zijn er ook nog zoveel van denk ik.
Ook die Stiga bats kochten we eerst nog kant en klaar.
Daarom zijn er ook nog zoveel van denk ik.