Lange Noppen

Hier kun je informatie vinden of vragen over noppen en anti rubbers.
GarField000
Silver Member
Silver Member

Re: Lange Noppen

Berichtdoor GarField000 » 24 Mar 2024, 18:02

Sreeja Akula gewonnen na een lastige eerste set.
IN de chat zei iemand dat ze nu op plek 39 komt, Manika op 38.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Tibhar Evolution FX-D
BH: S&T HellFire X ox green

ardane
Super Member
Super Member

Berichtdoor ardane » 24 Mar 2024, 20:03

Tanja Helle is van mijn club maar speelt dit seizoen niet ivm trainingskamp.
Zojuist gelezen, dat Tanja Nederlands kampioene is geworden.
Niet slecht voor iemand die dit jaar niet speelt en op de ITTF-lijst op plek 710 staat.
Montage van tafeltennisrubbers kan beter én makkelijker!
Rubberpers Bp23, Bp24 - https://www.ardane.com/belagpresse/indexnl.php

GarField000
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor GarField000 » 17 Apr 2024, 11:18

Na een seizoen en 2 competities terugkijkend naar mijn Lange Noppen avontuur, want dat is het toch wel :D.

Het gaat steeds beter. Ik krijg meer gevoel met het spelen met de noppen.
Ik ben nu wel 100% overtuigd van het Stiga frame. Het voelt zo verschrikkelijk lekker en in balans.
FH rubber had ik de FX-D gepakt ipv de FX-S omdat ik dacht dat het frame een stuk langzamer zou zijn.
Maar dat valt echt mee. De volgende refresh en 2e frame zal ik wel weer gewoon de FX-S pakken.
Ik had nog die Palio 47blue gekocht, maar uiteindelijk niet gebruikt. Ik had ook nog een Dr. N punch liggen maar ook die niet gebruikt. Beide inmiddels weer verkocht :D.

Met de noppen ben ik wel weer gaan twijfelen. Nu het frame iets langzamer is, zal ik dan weer de D.tecs pakken?
Volgens mijn gevoel:
D.tecs: is beter in storend/omkeerbaar effect, maar is best bouncy/snel waardoor minder controle (op andro carbon frame)
Hellfire X: lijkt beter te zijn in ballen terug op tafel te krijgen tijdens langere rally's .... maar is langzamer waardoor de bal soms te kort en hoog over het net komt waardoor weer makkelijk in te slaan.
Op het andro frame leek dit een minder groot probleem.

Ik wil sowieso een 2e frame aanschaffen, misschien een d.tecs erop leggen en kijken hoe het gaat op dit frame. Want ermee spelen werkt beter dan je hoofd erover breken wat if, else, then ...... Jammer dat ik een andere vorm frame heb anders had ik gewoon wat dingen kunnen overplakken hahaha. Heb nog een Andro Treiber FI frame met d.tecs, en 1 met hellfire X. Maar die frames/rubbers kunnen nu ook weg. Ik weet zeker dat ik dit frame ga houden, zelfs als ik zou stoppen met de lange noppen want ook de backhand met normale rubbers voelt echt super goed. Kan er goed mee openen en topspinnen zoals ik altijd gedaan heb (moet ik natuurlijk ook bijhouden anders verleer je aan te vallen en dat moet ik toch ook doen als ik ga draaien).

Dat draaien moet ik nog wel vaker gaan doen. Vooral bij die langzame topspin ballen die lastig zijn met de lange noppen .. gewoon draaien en de bal snel tikken. Tijdens het serveren van de tegenstander draai ik wel wat vaker als ze vaak dood op de backhand serveren. Als je dan 2 of 3 x draait en de bal opent of weg tikt durven ze dat niet meer elke service te doen .... wat dan weer lastig is om vooraf te draaien ... maar dan is het letten op kleine tells waar ze gaan serveren.

Ik ben nog steeds te ongeduldig. Ik wil vaak te snel zelf het punt maken. Vooral bij niet aanvallende spelers. DIt is echt waar ik aan moet gaan werken. Misschien de DUO hiervoor 'misbruiken' en eens experimenteren. Hiervoor speel je juist de DUO om wat dingen te proberen.
En ik maak nog te veel fouten doordat ik 'te veel wil' als ze bv lang en dood serveren. Als ik die gewoon terug leg gaan ze afslaan, dus ik moet hem OF strak weg leggen naar de zijkant, maar in ieder geval laag over het net dat ze moeten topspinnen want die zijn juist goed om terug te chopblokken. Maar hier maak ik nog te veel fouten in. Misschien eens een maatje zoeken die met mij wil trainen met zo'n opslag zodat ik kan testen en misschien beter gevoel kan krijgen wat wel en niet werkt.

De zomer is het wat minder spelen. Eerst de bekercompetitie en dan later de zomeravond competitie. En eens kijken of er nog ergens toernooitjes zijn .. maar het is altijd karig in de zomertijd.
----------------
Groetjes Marc

Setup:

ardane
Super Member
Super Member

Berichtdoor ardane » 17 Apr 2024, 18:05

Jammer dat ik een andere vorm frame heb anders had ik gewoon wat dingen kunnen overplakken hahaha.
Om te testen maakt het toch, tijdens training, niks uit? Gewoon je ronde rubber op je hoekige frame plakken en testen maar...
Montage van tafeltennisrubbers kan beter én makkelijker!
Rubberpers Bp23, Bp24 - https://www.ardane.com/belagpresse/indexnl.php

TwoFace
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor TwoFace » 18 Apr 2024, 15:52

@Garfield:

Ook oppassen dat je niet teveel gaat overdenken.... als je merkt dat een rubber een net iets ander gevoel geeft/makkelijker of moeilijker het ene of het andere doet, dan is het soms makkelijker je slag lichtelijk aan te passen daarop. Tenminste, nu spreek ik uit mijzelf, ik heb dat recent ook gedaan omdat ik nu een ander frame gebruik met tevens andere rubbers op zowel FH als BH. Ik merk dat het BH noppen rubber prima reageert met het frame en het gevoel ook fijn is (Dawei D388-D1), het FH rubber is een Reactor Thunder, wat niet perse veel sneller is, maar het is een tensor (en dat ben ik niet gewend), dus de afsprong is heftiger dan ik gewend ben... 1 trainingssessie moeite mee gehad, maar als ik mijn slagen ietsjes erop aanpas dan loopt het al goed met het spel, waar ze eerst veelal net over de tafel sprongen.

Net als die noppen die achter verder achter de tafel dan wat lastiger zijn, kan je natuurlijk je slag op aanpassen om alsnog het goed te plaatsen.

Maar misschien is het verschil voor jou wel zo groot dat ik er te makkelijk over denk, dat weet ik natuurlijk niet.
ps. DUO is dus om dingen te proberen?

Wij hebben uberhaupt nu alleen de optie om OF Duo te gaan spelen OF regulier.
Nieuwe competitie frame: Yinhe 980
BH: Dawei Saviga V
FH: Reactor Thunder 2.0

Back up Frame: Butterfly Korbl SK7
BH: Globe 979
FH: DHS G888 2.0

Back-up Frame: Yinhe Mercury Y-13
FH: TSP Ventus Speed 2.0

GarField000
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor GarField000 » 18 Apr 2024, 16:25

Regulier is DE focus van mijn team en mij.
De duo is voor mij vooral om wedstrijd ervaring op te doen met de noppen, en om dingen te proberen.
Ik probeer dan dingen uit als lang serveren op de backhand zonder veel spin en mijn batje niet te draaien maar aan te vallen met normaal rubber.
Of juist kort serveren en slaan met de noppen. Beetje leren wat wel en niet kan.

Rubber op de FH is verder geen probleem. Die ga ik niet tussentijds wisselen.
Mijn grootste twijfel ligt nu bij de noppen. Maar dat is ook snel opgelost door een keer te spelen. Als ik straks mijn 2e frame bestel laat ik niks op de backhand plakken Dan leg ik er een dtecs op die ik hier nu heb. Past niet echt op het frame maar zal toch genoeg feedback geven.
----------------
Groetjes Marc

Setup:

TwoFace
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor TwoFace » 18 Apr 2024, 16:28

Regulier is DE focus van mijn team en mij.
De duo is voor mij vooral om wedstrijd ervaring op te doen met de noppen, en om dingen te proberen.
Ik probeer dan dingen uit als lang serveren op de backhand zonder veel spin en mijn batje niet te draaien maar aan te vallen met normaal rubber.
Of juist kort serveren en slaan met de noppen. Beetje leren wat wel en niet kan.

Rubber op de FH is verder geen probleem. Die ga ik niet tussentijds wisselen.
Mijn grootste twijfel ligt nu bij de noppen. Maar dat is ook snel opgelost door een keer te spelen. Als ik straks mijn 2e frame bestel laat ik niks op de backhand plakken Dan leg ik er een dtecs op die ik hier nu heb. Past niet echt op het frame maar zal toch genoeg feedback geven.
Lekker hoor die luxe om de DUO als een soort training te hebben.

Ik zou graag beiden spelen, DUO en regulier, maar dat is dus geen optie bij ons. Nu hoop ik regulier te gaan spelen. Mocht dat niet lukken, dan ga ik het seizoen erop bij een andere club spelen, ik ga namelijk sowieso op termijn verhuizen naar die plaats, dus is het ook logischer dat ik daar ga spelen.

TwoFace
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor TwoFace » 15 Mei 2024, 14:53

Na een tijdje de Dawei D388 D1 te hebben geprobeerd (die enorm goed beviel overigens) ga ik nu de Dawei Saviga V proberen. Niet omdat ik dit nu zo graag wil, maar de D388 D1 was door 2 maal stoten tegen de tafel (wat me eerder nooit overkomen is, nu dus 2 keer) losgelaten en blijkbaar vochtig geworden want opgekruld op die plekken en daardoor een soort propje geworden. Ik kreeg het niet meer los (van alles geprobeerd)... dus de D388 er maar af getrokken en de Saviga V die ik klaar had liggen erop geplakt.

Puur kijkend naar het materiaal lijkt het enigszins vergelijkbaar, echter of dat in het spel ook zo is, dat is even afwachten.

Moet ook wel zeggen dat die D388 het allerdunste noppenrubber is wat ik ooit erop geplakt heb en ik heb al heel veel verschillende geplakt ondertussen. De Saviga is iets steviger en was ook iets makkelijker plakken om die reden.