Lange Noppen

Hier kun je informatie vinden of vragen over noppen en anti rubbers.
GarField000
Gold Member
Gold Member

Re: Lange Noppen

Berichtdoor GarField000 » 27 Feb 2024, 12:42

Frame is volgens mij ook heel erg belangrijk, ook de combi met je rubbers.
Na mijn zoektocht en een bak met geld verschillende frames te proberen en ik weer een Andro frame in mijn hand had voelde dat gelijk als thuis komen en dan had ik nog geen bal geslagen. De Treiber FI heeft hetzelfde gevoel in de hand als mijn veel snellere Kanter FO.
Deze heb ik overigens beide nog en wil ik niet verkopen :). Ze zijn zo lekker licht maar veel te snel met mijn noppen.
Misschien kan ik die nog eens testen met een langzamere nop .... maar voor nu heb ik 2 Treiber FI frames.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Tibhar Evolution FX-D
BH: S&T HellFire X ox green

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor TwoFace » 27 Feb 2024, 16:09

Ik heb dus met name altijd met de Yinhe Y-13 gespeeld, daarna ging ik een aantal stuks proberen, zoals Yasaka Goabaio, Sanwei TwoFace (vandaar mijn naam), de Yinhe N-9, Yinhe 980 etc.... Butterfly Korbl SK7 ook, daar speel ik nu mee.

Recent via via een andere gekregen (ben ff de naam kwijt), maar die vind ik nog te 'springerig'.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Globe 979 oX
FH: TSP Ventus Speed 2.2

Backups:
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Yasaka New Era 2,0mm

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio DK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2

GarField000
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor GarField000 » 27 Feb 2024, 18:18

Ik ken geen van allen alleen die Butterfly Korbel SK7 getest maar die vond ik veel en veel te zwaar.
Ik was natuurlijk die hele lichte Kanter FO gewent.
----------------
Groetjes Marc

Setup:

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor TwoFace » 28 Feb 2024, 09:52

Ik ken geen van allen alleen die Butterfly Korbel SK7 getest maar die vond ik veel en veel te zwaar.
Ik was natuurlijk die hele lichte Kanter FO gewent.
Kun je nagaan... ik vind het totaal niet zwaar, maar ik zie dat het rond de 23 gram verschil is tussen de Korbel SK7 en de Andro Kanter FO, dus dan snap ik je wel beter.

T.o.v. de Yinhe waar ik daarvoor mee speelde scheelt het rond de 10 gram... maar ik merkte dit niet tot nauwelijks. Zoals ik al eens vaker heb gezegd, heb ik zelf het gevoel dat dit ook heel erg te maken heeft met de balans in het frame (gecombineerd met de rubbers uiteraard)... de reactie van de bal op de Korbel echter is wel echt heel anders dan bij de Y-13, terwijl die volgens de feitjes dichtbij elkaar zouden moeten liggen.

Stiekem wil ik gewoon heel graag richting mijn combi die iets sneller is, omdat ik heb gemerkt dan mijn aanvallen en services daar veel effectiever mee zijn, maar op verdedigend vlak schiet ik met die combi nog echt te kort.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups:
Dr.Neubauer Bulldog

GarField000
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor GarField000 » 28 Feb 2024, 21:36

Mijn Hellfire X is binnen.
Zal hem morgen nog maar niet testen tijdens de wedstrijd hahaha.
a.s. dinsdag moet ik duo spelen dus kan ik er ook niet mee trainen. Even kijken wanneer ik kan testen.

Ik neem aan dat het verschil zo groot is dat het niet slim is om gelijk in de wedstrijd te gebruiken :).
----------------
Groetjes Marc

Setup:

ardane
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor ardane » 28 Feb 2024, 22:09

Ja zeg!
Zó lang gaat hier niemand op een resultaat wachten, hoor!
Hup, naar een speeltuin met een betonnen tennistafel en testen maar!
8-|
UNIEK! Bsp24: Combinatie van roterende snijtafel én rubberpers
Korte demovideo | Uitgebreide info
Nu tijdelijk met gratis prima plakstift!

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor TwoFace » 29 Feb 2024, 08:32

Alleen de naam al van dit rubber, Hellfire X.... ik ontplof hier zowat van de spanning, het klinkt alsof al jou tegenstanders straks naar de hel gaan, waarschijnlijk omdat ze teveel krachttermen als k*tnoppen gaan gebruiken tegen jou.... 8-|
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups:
Dr.Neubauer Bulldog

GarField000
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor GarField000 » 29 Feb 2024, 09:04

Die speeltuinen hebben we niet ardane .....
Ik kan wel even een paar balletjes slaan bij het inspelen. Dan merk ik snel genoeg of het heel anders is.
Ik heb alleen de noppen omgezet, die ak47 nog niet dus we gaan het zien.

Ik ben eerlijk gezegd niet heel erg blij me de naam, maar goed. Het is wat het is.
----------------
Groetjes Marc

Setup:

ardane
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor ardane » 29 Feb 2024, 10:28

"Een paar balletjes bij het inslaan"??
Je zult merken dat het ietsje anders is, maar erg groot zal het verschil niet zijn. De Hellfire X is weliswaar niet zo springerig als de D.tecs, maar heeft evengoed meer katapultwerking dan een lineaire lange nop (zoals de 755, de Neptune of de Stachelfeuer).
Het grote verschil zul je pas merken als je met die AK47 Blue aan de slag gaat. Mijn verwachting is dat je dat ding de eerste tien minuten maar een dooie rubberen lap vindt, waarmee je hard moet werken. En daarna wordt die AK47 opeens een verademing, zodra je merkt hoe lineair en gecontroleerd je toch snelle topspins én korte blocks kunt spelen.

Succes en veel plezier de komende wedstrijden! (Y)

GarField000
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor GarField000 » 01 Mar 2024, 09:38

Zoals in het andere topic besproken heb ik gisteren met de Hellfire X gespeeld.
Was wel een stuk 'langzamer' dan de D.tecs. Ook snelle ballen kwamen beter op tafel.
Maar ze kwamen ook hoger dus ik moet wel beter opletten. Welke ik nou echt prettiger vind ......
Ik had wel het gevoel dat ik meer terug op tafel kreeg, maar dat kan ook het moment van de dag zijn.
Maar er zaten een paar hele mooie rally's bij waarbij ik ballen terug op tafel kreeg die ik eigenlijk niet meer verwachte.
Niet strak over het net, maar wel op tafel ... en aangezien het lange noppen zijn weet je nooit of ze dan toevallig mis slaan.
Ik denk dat ik hier nog maar even mee blijf spelen.
----------------
Groetjes Marc

Setup:

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor TwoFace » 01 Mar 2024, 11:46

soms zijn juist de minder strakke ballen, de ballen waar de tegenstander zich sterk in vergist omdat daar vaak nog meer backspin aan zit is mijn ervaring... al is een goede chopblock die meestal wel laag komen wel effectiever....

Vanavond helaas geen tafeltennis omdat we vorige week al die wedstrijd hebben gespeeld...
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups:
Dr.Neubauer Bulldog

ardane
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor ardane » 03 Mar 2024, 15:13

Het is toch ongelooflijk hoeveel toppers met materiaalrubbers spelen. En vooral: hoe verschillend al die materiaalbatjes zijn!
Een lijst: https://www.martinspin.ch/
Allemaal profs die er niks van zouden bakken als ze normale reversed rubbers zouden spelen. 8-)

Zo blijkt wel: er bestaan helemaal geen slechte of goede noppen en anti's. Een goed materiaalrubber is er eentje, waarmee je zelf lekker kunt spelen, omgeacht wat anderen ervan vinden.

GarField000
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor GarField000 » 03 Mar 2024, 20:30

Als je al vanaf hele jonge leeftijd met lange noppen speelt, dan zul je op je 30 met normale rubbers niet zoveel winnen inderdaad.
Maar hetzelfde is andersom. Als je altijd met 'normale' rubbers speelt en na 20 jaar spelen opeens met lange noppen ga je daar ook niet mee winnen.
----------------
Groetjes Marc

Setup:

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor TwoFace » 04 Mar 2024, 08:25

Dat denk ik ook wel, het behoeft training en natuurlijk is wat talent dan ook welkom 8-|

Ik weet dat ik nog lang niet opperbest met mijn noppen speel, soms een wedstrijd wel (ik denk dat er dan bezit van me wordt genomen door een ex-tafeltenniser die het al wat langer met noppen heeft gespeeld)...

Nee zonder dollen, ik ken de theorie ondertussen best goed, maar het toepassen tijdens wedstrijden is wat anders... daarom heb ik soms ook tijdens een wedstrijd dat ik na het slaan van de bal boos op mijzelf wordt omdat ik dan niet heb gedaan waarvan ik wel weet dat ik dat ik dat had moeten doen... dat heb ik overigens veel minder met mijn FH, dat ligt dan niet aan de rubbers, maar aan het feit dat ik met mijn FH veel natuurlijker gevoel heb om te tafeltennissen, BH blijft voor mij wat onnatuurlijk aan voelen. Dat komt denk ik om dat ik daar een bepaalde slag heb moeten afleren (die ik vanuit van mijzelf deed).... en ik zit nu altijd in een soort tweestrijd nog met die natuurlijke slag en dat wat ik ondertussen heb geleerd wat ik zou moeten doen.

ps. mijn FH gaat ook niet volgens het boekje, maar dat heb ik afgelopen 6 jaar ook aangehouden en niet geprobeerd af te leren, de BH wel.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups:
Dr.Neubauer Bulldog

GarField000
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor GarField000 » 10 Mar 2024, 13:11

Ik had laatst een wedstrijd tegen een speler die hele hoge slome spinballen speelde.
Ik vond het erg lastig. Ik heb die wedstrijd niet besproken in de competitie topic toen omdat ik erg sjaggie was en toen was er een clubgenoot van wizzy overleden.

Ik had die dag heel veel moeite met mijn forehand. Ik miste erg, erg veel. Bijna alles. Zo erg dat de tegenstanders tegen elkaar zeiden ... speel gewoon alles op zijn forehand. Echt heel boos werd ik op mezelf en dat werkte ook niet.

Maar de eerste set verloor ik dik .. geen idee wat ik ermee moest.
Tweede set probeerde ik wat vaker om te lopen en met de FH te slaan, maar die ging dus niet die dag.
Derde set ging ik vaker het batje draaien, want wist wat er ging komen. Dat ging erg goed en ging van 6-2 naar 8-8. 9-9 ..... en toen had hij 2 x een mazzel bal. Jammer want misschien had er meer in gezeten.
Maar wat ik vooral geleerd heb is vooruit denken en zorgen dat je klaar staat, ook met het draaien. Wedstrijd had wel naar 5 sets gemogen en dan gewoon verliezen, maar dan had ik wat meer ervaring kunnen krijgen.
----------------
Groetjes Marc

Setup:

ardane
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor ardane » 10 Mar 2024, 13:28

Wedstrijd had wel naar 5 sets gemogen en dan gewoon verliezen, maar dan had ik wat meer ervaring kunnen krijgen.
Heb je wel eens overwogen na de wedstrijd naar zo'n tegenstander te gaan en te vragen of-ie nóg één of twee sets met je wil spelen, gewoon voor de lol, om wat te oefenen? Of desnoods eens bij hem en zijn vereniging aan een training deel te nemen?

GarField000
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor GarField000 » 10 Mar 2024, 23:50

Wedstrijd had wel naar 5 sets gemogen en dan gewoon verliezen, maar dan had ik wat meer ervaring kunnen krijgen.
Heb je wel eens overwogen na de wedstrijd naar zo'n tegenstander te gaan en te vragen of-ie nóg één of twee sets met je wil spelen, gewoon voor de lol, om wat te oefenen? Of desnoods eens bij hem en zijn vereniging aan een training deel te nemen?
Eerlijk gezegd, nooit aan gedacht om zoiets te vragen. Was wel een aardige meneer dus had ik best kunnen doen. Echt nog nooit aan gedacht :).
----------------
Groetjes Marc

Setup:

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor TwoFace » 11 Mar 2024, 09:28

Ik had laatst een wedstrijd tegen een speler die hele hoge slome spinballen speelde.
Ik vond het erg lastig. Ik heb die wedstrijd niet besproken in de competitie topic toen omdat ik erg sjaggie was en toen was er een clubgenoot van wizzy overleden.

Ik had die dag heel veel moeite met mijn forehand. Ik miste erg, erg veel. Bijna alles. Zo erg dat de tegenstanders tegen elkaar zeiden ... speel gewoon alles op zijn forehand. Echt heel boos werd ik op mezelf en dat werkte ook niet.

Maar de eerste set verloor ik dik .. geen idee wat ik ermee moest.
Tweede set probeerde ik wat vaker om te lopen en met de FH te slaan, maar die ging dus niet die dag.
Derde set ging ik vaker het batje draaien, want wist wat er ging komen. Dat ging erg goed en ging van 6-2 naar 8-8. 9-9 ..... en toen had hij 2 x een mazzel bal. Jammer want misschien had er meer in gezeten.
Maar wat ik vooral geleerd heb is vooruit denken en zorgen dat je klaar staat, ook met het draaien. Wedstrijd had wel naar 5 sets gemogen en dan gewoon verliezen, maar dan had ik wat meer ervaring kunnen krijgen.
Ik snap dat dit behoorlijk frustrerend kan zijn, dat heb ik zelf ook wel eens als het echt ff niet lukt (terwijl je waarschijnlijk van jezelf weet dat je het wel kan)... Dit soort ballen deed een ex-teamgenoot van mij veel, daar trainde/speelde ik nog wel regelmatig mee tijdens trainingen/vrij spelen en daardoor sla ik daar meestal wel makkelijk doorheen, maar ik had iets soortgelijks afgelopen vrijdagavond, dat vertel ik wel in het juiste topic van de competitie.

Een goede tip van Ardane, zo leer je er beter mee omgaan, je kan het natuurlijk ook gewoon aan een clubgenoot vragen, mits die zulke ballen kan geven.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups:
Dr.Neubauer Bulldog

ardane
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor ardane » 24 Mar 2024, 13:55

Het is toch ongelooflijk hoeveel toppers met materiaalrubbers spelen.
Momenteel loopt het WTT-toermooi Beirut II.
In de halve finales staan maar liefst vier materiaalspelers:
SUH Hyo Won
Sreeja AKULA
Ivana MALOBABIC
Luka MLADENOVIC
...en in de kwartfinales, gisteren, nog meer.
In de wereldsubtop is materiaalspel - noppen en anti - weer helemaal een trend aan het worden.

GarField000
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor GarField000 » 24 Mar 2024, 14:34

Sreeja vind ik ook steeds beter worden. Ze heeft een sterke forehand.
Ze staat inmiddels al in de top 50 ... Mogelijk gaat ze binnenkort de nr. 1 van India voorbij (Manika Batra).
Mogelijk gaat ze wel winnen. Ik kijk veel van dit soort toernooien, maar dit keer wordt ik erg verdrietig van het beeldkwaliteit.
Ik zit nu naar de nederlandse kampioenschappen te kijken. Geen materiaalspelers gezien.
Clubgenoot staat in de finale bij de dames dubbel. Tanja Helle is van mijn club maar speelt dit seizoen niet ivm trainingskamp.
----------------
Groetjes Marc

Setup: