Service
Re: Service
Precies dat wat jij zegt ervaar ik dus zelf ook, je moet eigenlijk jezelf bijna voor de gek houden om zo je tegenstander voor de gek te houden, dat betekend bij mij teveel nadenken tijdens een service, de vijand voor mij als het gaat om focus houden. Ik weet eigenlijk voordat ik serveren ga, wat ik ga doen, dan denk ik tijdens het serveren er niet meer over na en doe ik het gewoon. Als ik dan een fake beweging moet toevoegen.... misschien werkt het, maar het voegt voor mijn eigen effectiviteit vooral risico toe.
Wat jij zegt doe ik, dus pas op 'het laatste moment' je batje zo hanteren dat je de beweging doet. Ook maak ik de beweging niet al te lang, ik weet dat dit effect kost, maar toch kan ik voor voldoende effect zorgen en zorgt dit ervoor dat de tegenstander lastig kan inschatten welk effect ik geef, omdat het letterlijk en figuurlijk een korte beweging is.
De snake heb ik nog nooit geprobeerd eigenlijk, omdat ik de ballen meestal niet zo ver onder de tafel pak en als dat wel zo is, geef ik in elk geval zijspin mee die ze niet direct zien omdat ik een korte beweging maak ook... het is dus geen snake, maar wel anders dan ze verwachten.
Compleet naast de bal slaan is wel leuk als het de tegenstander is, maar als het jezelf overkomt :-(
Wat ik nog wel eens doe qua faken, is bij een hoge bal net doen alsof je enorme smash gaat geven (dus tegenstander loopt ver achteruit) en dan toch eens een 'dropshot' geven of een goed geplaatste schuifbal.... niet altijd direct een punt, maar het is wel effectief en leuk om je tegenstander zo te laten lopen.
Wat jij zegt doe ik, dus pas op 'het laatste moment' je batje zo hanteren dat je de beweging doet. Ook maak ik de beweging niet al te lang, ik weet dat dit effect kost, maar toch kan ik voor voldoende effect zorgen en zorgt dit ervoor dat de tegenstander lastig kan inschatten welk effect ik geef, omdat het letterlijk en figuurlijk een korte beweging is.
De snake heb ik nog nooit geprobeerd eigenlijk, omdat ik de ballen meestal niet zo ver onder de tafel pak en als dat wel zo is, geef ik in elk geval zijspin mee die ze niet direct zien omdat ik een korte beweging maak ook... het is dus geen snake, maar wel anders dan ze verwachten.
Compleet naast de bal slaan is wel leuk als het de tegenstander is, maar als het jezelf overkomt :-(
Wat ik nog wel eens doe qua faken, is bij een hoge bal net doen alsof je enorme smash gaat geven (dus tegenstander loopt ver achteruit) en dan toch eens een 'dropshot' geven of een goed geplaatste schuifbal.... niet altijd direct een punt, maar het is wel effectief en leuk om je tegenstander zo te laten lopen.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Globe 979 oX
FH: TSP Ventus Speed 2.2
Backups:
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Yasaka New Era 2,0mm
Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio DK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Yinhe Y-13
Backups:
Dr.Neubauer Bulldog
Klopt, wat je zegt. Meestal als ik het balletje opraap van de vorige rally ben ik in mijn hoofd al bezig met wat voor service ik ga doen. Overigens doe ik bijna nooit 2 dezelfde services achter elkaar. Dit zodat mijn tegenstander niet meteen een bepaalde service doorkrijgt. Doe ik dat wel dan krijgt mijn tegenstander eerder een bepaalde service door. Doen jullie wel eens 2 dezelfde services achter elkaar?
Ik win dan ook regelmatig dmv mijn service de eerste game tegen een speler die normaal gesproken beter is dan mij. Echter zodra ze de services goed door hebben verlies ik als nog.
De snake doe ik ook niet vaak in officiële wedstrijden. Met name op de training voor de fun en vaak tegen wat mensen die lager/slechter spelen is dat grappig. Ze kunnen er dan meestal ook wel om lachen gelukkig.
Ik win dan ook regelmatig dmv mijn service de eerste game tegen een speler die normaal gesproken beter is dan mij. Echter zodra ze de services goed door hebben verlies ik als nog.
De snake doe ik ook niet vaak in officiële wedstrijden. Met name op de training voor de fun en vaak tegen wat mensen die lager/slechter spelen is dat grappig. Ze kunnen er dan meestal ook wel om lachen gelukkig.
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm
Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
Backup:
-
- Silver Member
Jawel, maar dan met het andere rubber. (Voor zover je dat dan nog dezelfde opslag kunt noemen)Doen jullie wel eens 2 dezelfde services achter elkaar?
Ik ook, gisteren nog (ja, ook op zondag training). Mijn trainingspartner kent de snake (bij Tom Lodziak: de "wiggly ball") en Adam Bobrow...dus toen mijn snake kwam en lukte, riep hij enthousiast en geheel in stijl: "What happened?" :-)De snake doe ik ook niet vaak in officiële wedstrijden. Met name op de training voor de fun .
UNIEK! Bsp24: Combinatie van roterende snijtafel én rubberpers
Korte demovideo | Uitgebreide info
Nu tijdelijk met gratis prima plakstift!
LOL, the 'What happened?' guy, inmiddels ook een icoon.
Ik sla eigenlijk ook zelden dezelfde service achter elkaar op, heel soms wel als het echt heel lekker werkt tegen de tegenstander, maar dan plaats ik de service wel ergens anders.
Ook een interessante vraag: serveren jullie altijd vanaf dezelfde plek? Ik zie veel mensen altijd vanuit mij gezien de rechterhoek serveren.... ik serveer echter, vanuit het midden, rechterhoek, linkerhoek... soms voor een gelijke service een andere positie... doen jullie dat ook?
Bovendien is de service die ik als eerste benoemde, eentje ik bijna rechtop staand serveer... klinkt gek, wordt ook altijd gezegd moet je niet want dan krijg je de bal niet laag over het net, echter dat echt totaal niet waar.... de rest serveer ik overigens wel vanuit een meer door de knieën heen gezakte positie, behalve de BH serve, die komt ook redelijk vanuit een rechtop positie (die doe ik eigenlijk terwijl ik door de knieën ga).
1 ding let ik altijd op, met elke service: nooit 'hoog' serveren.... ik snap soms niet dat er ook in de 3de klasse mensen zijn, die dit toch doen... soms wel met een bak effect, maar als je de service enigzins kan lezen dan kan je er ook dan direct op aanvallen en dan leveren soms juist de meest tricky serves, de mooiste returns op.
Ik sla eigenlijk ook zelden dezelfde service achter elkaar op, heel soms wel als het echt heel lekker werkt tegen de tegenstander, maar dan plaats ik de service wel ergens anders.
Ook een interessante vraag: serveren jullie altijd vanaf dezelfde plek? Ik zie veel mensen altijd vanuit mij gezien de rechterhoek serveren.... ik serveer echter, vanuit het midden, rechterhoek, linkerhoek... soms voor een gelijke service een andere positie... doen jullie dat ook?
Bovendien is de service die ik als eerste benoemde, eentje ik bijna rechtop staand serveer... klinkt gek, wordt ook altijd gezegd moet je niet want dan krijg je de bal niet laag over het net, echter dat echt totaal niet waar.... de rest serveer ik overigens wel vanuit een meer door de knieën heen gezakte positie, behalve de BH serve, die komt ook redelijk vanuit een rechtop positie (die doe ik eigenlijk terwijl ik door de knieën ga).
1 ding let ik altijd op, met elke service: nooit 'hoog' serveren.... ik snap soms niet dat er ook in de 3de klasse mensen zijn, die dit toch doen... soms wel met een bak effect, maar als je de service enigzins kan lezen dan kan je er ook dan direct op aanvallen en dan leveren soms juist de meest tricky serves, de mooiste returns op.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups:
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups:
Dr.Neubauer Bulldog
-
- Silver Member
1 others liked this
Vanuit beide hoeken. BH-serve vanuit het midden, maar dan van verder weg van de tafel, zeg maar anderhalve meter.Ook een interessante vraag: serveren jullie altijd vanaf dezelfde plek?
Mensen die dat zeggen kennen kennelijk Vladimir Samsonov niet. Een Witrus, die ooit op plek 2 van de ITTF-lijst stond en meervoudig Europees Kampioen en World Cup winnaar is. Serveert decennia lang vrijwel geheel rechtop.Bovendien is de service die ik als eerste benoemde, eentje ik bijna rechtop staand serveer... klinkt gek, wordt ook altijd gezegd moet je niet want dan krijg je de bal niet laag over het net, echter dat echt totaal niet waar....
Als hij dat kan, dan mag jij dat ook, hoor :-)
Ik serveer vrij wel altijd uit de BH-hoek. Dat is mij aangeleerd en wordt bijna b altijd aangeleerd. De reden is simpel, omdat je dan sneller klaar staat om met de FH de volgende bal aan te kunnen vallen. Dat ik dat laatste niet snel doe is een ander verhaal.
Lees de tafeltennistrainerslesboekjes dat maar op na of anders vraag het je trainer maar.
Lees de tafeltennistrainerslesboekjes dat maar op na of anders vraag het je trainer maar.
Backup:
Backup:
-
- Silver Member
Die gedachte gaat er van uit, dat je FH een sterker aanvalswapen vormt dan je BH. Maar dat is zelfs bij absolute topspelers niet altijd het geval. Zie bijvoorbeeld Dimitri Otcharov, Kalinikos Kreanga of Lin Yun-ju.
(En als je een beetje fatsoenlijk backhand-pingpong wilt zien: https://www.youtube.com/embed/9DHYA6ps50E)
(En als je een beetje fatsoenlijk backhand-pingpong wilt zien: https://www.youtube.com/embed/9DHYA6ps50E)
Mijn BH is qua aanval ook een stuk sterker dan mijn FH.
Een van mijn clubs had op eredivisieniveau een aantal jaren een Zwitserse speler met een geweldige BH: Elias Hardmeier.
Bij thuiswedstrijden heb ik daar aardig van genoten.
Een van mijn clubs had op eredivisieniveau een aantal jaren een Zwitserse speler met een geweldige BH: Elias Hardmeier.
Bij thuiswedstrijden heb ik daar aardig van genoten.
Backup:
Backup:
We hebben geen trainer en ik ken die boekjes niet, maar ik geloof je meteen.Ik serveer vrij wel altijd uit de BH-hoek. Dat is mij aangeleerd en wordt bijna b altijd aangeleerd. De reden is simpel, omdat je dan sneller klaar staat om met de FH de volgende bal aan te kunnen vallen. Dat ik dat laatste niet snel doe is een ander verhaal.
Ik ben 6 jaar geleden gestart met tafeltennis en slechts 3 dagen een trainer meegemaakt en dan deden we wat oefeningen, maar dat viel tegen.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups:
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups:
Dr.Neubauer Bulldog
Ik kan met BH niet echt aanvallen, dat is een ding wat ik nog wil leren, maar moeizaam gaat....
Het snel klaar staan principe ken ik wel inderdaad, maar ik heb gemerkt dat ik sowieso niet op de juiste manier sta achter de tafel en ik het ook niet goed kan, ik ben niet zo lichtvoetig.
Het snel klaar staan principe ken ik wel inderdaad, maar ik heb gemerkt dat ik sowieso niet op de juiste manier sta achter de tafel en ik het ook niet goed kan, ik ben niet zo lichtvoetig.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups:
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups:
Dr.Neubauer Bulldog
Wel, Samsonov komt (kwam?) overeind bij de opgooi, maar ging toch echt door zijn knieën voor het moment van contact met de bal. Samsonov is lang, met een relatief lang bovenlijf ook nog, dus hij lijkt (zou ik zeggen) daarbij rechtop te staan.Vanuit beide hoeken. BH-serve vanuit het midden, maar dan van verder weg van de tafel, zeg maar anderhalve meter.Ook een interessante vraag: serveren jullie altijd vanaf dezelfde plek?Mensen die dat zeggen kennen kennelijk Vladimir Samsonov niet. Een Witrus, die ooit op plek 2 van de ITTF-lijst stond en meervoudig Europees Kampioen en World Cup winnaar is. Serveert decennia lang vrijwel geheel rechtop.Bovendien is de service die ik als eerste benoemde, eentje ik bijna rechtop staand serveer... klinkt gek, wordt ook altijd gezegd moet je niet want dan krijg je de bal niet laag over het net, echter dat echt totaal niet waar....
Als hij dat kan, dan mag jij dat ook, hoor :-)
https://youtu.be/CAzP0tE2zxI
Hammaren III, door https://www.sdcttblades.com/ (Koto/Limba/AC#/Kiri/AC#/Limba/Koto)
FH, BH: Nittaku Fastarc-G1
FH, BH: Nittaku Fastarc-G1
Ja Samsonov ken ik ook wel natuurlijk, nu je het zegt, hij is inderdaad iemand die net als ik kan staan/ serveren (ik bedoel natuurlijk niet dat ik zijn niveau haal, maar qua techniek van staan).
Otcharov bv is iemand die ook lang is, maar extreem laag gaat 'zitten' met service, dat wat ik echt nooit op die manier zou doen, hij zit nog net niet met zijn kont op zijn hakken....
Ik ben zelf ook vrij lang (althans, bovengemiddeld met 1.90mtr) en als ik wel laag ga zitten doe ik dat ook anders dan je moet doen, maar dat heeft ook met knie problemen te maken en dat de 'gewenste' houding mij letterlijk pijn in de knieën doet.
Mijn services zijn eigenlijk altijd laag, krijg zelf regelmatig een opmerking: hoe doe je dat zo laag..... dan moet ik zeggen: geen idee, ik doe gewoon dit, ik denk er niet teveel bij na eigenlijk, maar weet toch precies wat ik doe... LOL... makes sense?
Otcharov bv is iemand die ook lang is, maar extreem laag gaat 'zitten' met service, dat wat ik echt nooit op die manier zou doen, hij zit nog net niet met zijn kont op zijn hakken....
Ik ben zelf ook vrij lang (althans, bovengemiddeld met 1.90mtr) en als ik wel laag ga zitten doe ik dat ook anders dan je moet doen, maar dat heeft ook met knie problemen te maken en dat de 'gewenste' houding mij letterlijk pijn in de knieën doet.
Mijn services zijn eigenlijk altijd laag, krijg zelf regelmatig een opmerking: hoe doe je dat zo laag..... dan moet ik zeggen: geen idee, ik doe gewoon dit, ik denk er niet teveel bij na eigenlijk, maar weet toch precies wat ik doe... LOL... makes sense?
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups:
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups:
Dr.Neubauer Bulldog
-
- Silver Member
Dat doet hij op de backhandservice, ja. Geen idee waarom, want op het moment dat-ie de service uitvoert komt hij een flink stuk omhoog. Het contact met de bal lijkt mij daarbij op zo'n 30cm boven tafelhoogte te liggen.Otcharov bv is iemand die ook lang is, maar extreem laag gaat 'zitten' met service
https://www.youtube.com/watch?v=hCbDwBrnbD4 (bij ongeveer 2:15)
Dat doen ook veel spelers trouwens in afwachting van de service van de tegenstander. Kijk maar eens naar Timo Boll, die met zijn neus ongeveer op tafelhoogte klaarstaat, maar komt de bal er aan, dan staat hij plots weer in "normale" speelhouding.
Ovtcharov start echter bij zijn Tomahawk-service heel wat hoger en leunt daarbij slechts een stukje naar rechts.
https://www.youtube.com/watch?v=hHqUS1xCpqU
Ja, dat doe hij inderdaad met de BH service en nu je het zegt, hij komt inderdaad nog behoorlijk omhoog tijdens de service en volgens mij ook voor het contact moment, dus ik snap dat ook niet helemaal.... Ik zou zeggen dat zijn manier van diep door zijn knieën heen (en voeten nogal dicht op elkaar)nogal vertraging oplevert in het klaar staan voor de volgende bal.
Zijn Tomahawk service is natuurlijk wel heel goed, maar waarom zo gek een stap naar zijkant zetten en dan serveren... volgens mij krijg je er niet perse meer effect door ofzo... het lijkt er alleen wel op, dat hij op deze manier met zijn hoofd als het ware het zicht op zijn frame wegneemt voor de tegenstander, waardoor je niet goed kan zien of het frame heel open of juist heel dicht heeft tijdens het contact moment, wat natuurlijk vooral bepaald of er veel back/zij spin in zit.... dus misschien is dat wel zijn reden... ik neem de tomahawk gewoon vanaf een stilstaande positie en volgens mij zit ik juist met die service op contact moment weer dieper dan hij zit...
Zijn Tomahawk service is natuurlijk wel heel goed, maar waarom zo gek een stap naar zijkant zetten en dan serveren... volgens mij krijg je er niet perse meer effect door ofzo... het lijkt er alleen wel op, dat hij op deze manier met zijn hoofd als het ware het zicht op zijn frame wegneemt voor de tegenstander, waardoor je niet goed kan zien of het frame heel open of juist heel dicht heeft tijdens het contact moment, wat natuurlijk vooral bepaald of er veel back/zij spin in zit.... dus misschien is dat wel zijn reden... ik neem de tomahawk gewoon vanaf een stilstaande positie en volgens mij zit ik juist met die service op contact moment weer dieper dan hij zit...
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups:
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups:
Dr.Neubauer Bulldog
-
- Silver Member
Dat mag niet volgens de regels.het lijkt er alleen wel op, dat hij op deze manier met zijn hoofd als het ware het zicht op zijn frame wegneemt voor de tegenstander
In onze amateurklassen let daar geen enkele scheidsrechter op, maar bij de profs wel degelijk - en overtreding van de regel wordt bestraft.
Ovtcharov legt zelf uit dat hij zo ongeveer met zijn oor richting batje gaat en hij in die positie het best veel effect kan genereren. Maar de tegenstander houdt zicht op de volledige vlucht van de opgegooide bal (want dat moet volgens de regel) en op het contactpunt.
Dat weet ik wel, maar kijk maar eens die tutorial van hem en die is toevallig gefilmd vanuit het oogpunt van de tegenstander.... en ik zie echt niet altijd wat het frame en de bal op balcontact moment doen.... soms wel, soms niet...Dat mag niet volgens de regels.het lijkt er alleen wel op, dat hij op deze manier met zijn hoofd als het ware het zicht op zijn frame wegneemt voor de tegenstander
In onze amateurklassen let daar geen enkele scheidsrechter op, maar bij de profs wel degelijk - en overtreding van de regel wordt bestraft.
Ovtcharov legt zelf uit dat hij zo ongeveer met zijn oor richting batje gaat en hij in die positie het best veel effect kan genereren. Maar de tegenstander houdt zicht op de volledige vlucht van de opgegooide bal (want dat moet volgens de regel) en op het contactpunt.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups:
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups:
Dr.Neubauer Bulldog
-
- Silver Member
Ja. Sommige Youtubers schrijven dat ook in de commentaren onder de video. Enkelen antwoorden, dat dat komt door de hoek van de camera. Iemand schrijft zelfs, dat hij de video door de camera-opstelling (die het contactpunt achter zijn hoofd doet lijken) erg slecht vindt.
Het lijkt me inderdaad moeilijk te zien voor bijvoorbeeld een linkshandige tegenstander die aan de rechter tafelhoek op de bal wacht. Vanuit de linker tafelhoek lijkt me er geen vuiltje aan de lucht.
Het lijkt me inderdaad moeilijk te zien voor bijvoorbeeld een linkshandige tegenstander die aan de rechter tafelhoek op de bal wacht. Vanuit de linker tafelhoek lijkt me er geen vuiltje aan de lucht.
Ja dat inderdaad, het ligt aan de hoek waaruit je kijkt...
Gisteravond eens bij mijzelf opgelet tijdens trainen, maar eigenlijk doe ik die tomahawk toch wel enigzins gelijkend als hoe otcharov dat doet, qua instappen en omhoog komen.... dus ik mag daar niet zoveel van vinden denk ik LOL
Hij doet het slechts iets overdrevener dan ik.
Gisteravond eens bij mijzelf opgelet tijdens trainen, maar eigenlijk doe ik die tomahawk toch wel enigzins gelijkend als hoe otcharov dat doet, qua instappen en omhoog komen.... dus ik mag daar niet zoveel van vinden denk ik LOL
Hij doet het slechts iets overdrevener dan ik.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups:
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups:
Dr.Neubauer Bulldog
-
- Silver Member
Dat mag ook wel voor het geld dat-ie ervoor krijgt!Hij doet het slechts iets overdrevener dan ik.

Ja dat is waar, mij kost het alleen maar geld....Dat mag ook wel voor het geld dat-ie ervoor krijgt!Hij doet het slechts iets overdrevener dan ik.![]()

Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups:
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13