Herintreder ervaring :)

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
Herintreder
Beginner
Beginner

Herintreder ervaring :)

Berichtdoor Herintreder » 29 Nov 2022, 08:56

Hoi Allemaal,

Ik ben een herintreder in het tafeltennis. Mijn zoon speelt nu al een jaartje tafeltennis. Daardoor begon het bij mij ook weer te kriebelen. Ik ben 47 jaar en heb in mijn jeugd een aantal seizoenen Landelijk gespeeld. Dat is inmiddels zo'n 30 jaar geleden, auw. In die tijd was plakken heel gewoon en met mijn geplakte Srivers 2.0 met dat lekkere sound speelde ik iedereen van de tafel :).

Mijn hemel, wat is het materiaal veranderd. Ik heb me de afgelopen weken ingegraven en alleen maar reviews en artikelen gelezen over rubbers, frames, boosters wel of niet, harde of zachte sponzen, Tacky of niet. Dikte rubbers 2.0, 2.1 2.2 max. Chinese harde rubbers, europese zachte rubbers. Iets met bomen en bos. Ik vind het zoziezo al lastig om mijn speelstijl te omschrijven, anders dan aanvallend en een sterke forehand opening. Ervaring met verschillende rubbers heb ik ook nauwelijks vanuit vroeger. En uit reviews word ik al helemaal niet wijs. De een vind dit, de ander heeft een tegenovergestelde ervaring.

Afgelopen donderdag mijn eerste training gehad en ik had voorafgaand bedacht dat mijn techniek wel ok is voor een wat harder rubber en heb gekozen voor Donic Bluegrip V1 MAX met een blauwe spons. Een vrij hard rubber. Hoe mis had ik het. Ik sloeg geen bal raak. Oke, de ballen op het randje van mijn batje waren een timingsissue. Dat gaat wel over na wat extra training. De langzame opening met veel spin gaat prima. Er zit bizar veel spin in door de tacky toplaag. Maar zodra het sneller gaat, sla ik ze allemaal over de tafel of in het net. Even dacht ik dat ik dit allemaal opnieuw moest leren. Dat het gevoel weg was en dat het nog een behoorlijke way to go was om weer een beetje een niveau aan te tikken. Een beetje teleurgesteld was ik wel.

Ongeveer een jaartje of 10 geleden heb ik op een blauwe maandag een aantal trainingen gedaan en toen heb ik een 2ehands rubber gekregen. Een Donic Sonex JP met plakeffect. Ik kan me nog herrinneren dat dit rubber ook een soortgelijk gevoel gaf als m'n schattige plaksrivertjes.

Dus ik gisteren naar Game11 in Zeist. Ik was de enige in de winkel en de verkoper had alle tijd. Er lagen veel practice batjes klaar en de verkoper drukte me een paar in de handen. Tenergy, Dignics, en nog een paar. Maar Jemig, wat een snelle combinaties zeg. Deze rubbers zijn allemaal veeeel sneller dan vroeger. Ook zonder plakken :). Het ging daarmee al een stuk beter dan met mijn eigen Donic rubber. De europese zachte spons ligt mij blijkbaar toch meer dan de harde spons. Maar het wow gevoel was er nog niet. Tot ik als laatste een batje met Yasaka Rakza X 2.0 in mijn handen kreeg. Toen sloeg ik alle ballen ineens perfect raak. Deze gaf me nagenoeg exact mijn sriver gevoel uit uit de begin jaren 90 terug. De sound was perfect (dit associeer ik toch met m'n gevoel van vroeger) en blijkbaar ben ik ook nog niet toe aan de snellere Tenergy/Dignics/Bluegrip. De Rakza was merkbaar trager, maar precies zoals ik het hebben wil nu. Hier ga ik het eerste jaar wel mee doorkomen.

In een woord wow.

Morgen weer even terug om mijn Bluegrip eraf te halen en een Rakza X te monteren. Eens kijken of ik dan wel potten kan breken :)

Binnenkort komt Game11 ook nog langs op de club voor een materiaaltest avond. Dan wil ik ook graag nog met wat verschillende rubbertjes spelen. De Hurricane 3 Neo staat ook nog op m'n verlanglijstje om te proberen.

Maar voor nu ben ik superblij dat ik een rubber gevonden heb dat bij mijn speelstijl past. Heb er alweer helemaal zin in.
Frame: Stiga Offensive Classic (30 jaar oud :))
FH: Yasaka Rakza X 2.0
BH: Tenergy 05 1.9

yoass
Super Member
Super Member

Re: Herintreder ervaring :)

Berichtdoor yoass » 29 Nov 2022, 09:27

Goed verhaal, Herintreder. De korte noppen op de BH bevielen wel meteen?
Hammaren III, door https://www.sdcttblades.com/ (Koto/Limba/AC#/Kiri/AC#/Limba/Koto)
FH, BH: Nittaku Fastarc-G1

Herintreder
Beginner
Beginner

Berichtdoor Herintreder » 29 Nov 2022, 12:23

De korte noppen spelen niet heel erg anders dan mijn korte noppen in het verleden. Ik kan me niet meer herinneren welk rubber ik op de BH had in mijn jeugd, Maar deze noppen zijn lekker snel en er kan zelfs spin gegeven worden mocht dat nodig zijn. Het tikken vergt nog wel wat oefening, maar ik draai het batje ook tijdens de rally zodat ik ook kan openen met mijn BH. Dat ging dan weer wel lekker met de Bluegrip :)

TwoFace
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor TwoFace » 29 Nov 2022, 15:53

Leuk om die ervaring te lezen :-)

ps... bedoel het niet verkeerd, maar ben je zelf ook niet juist wat langzamer dan toen je 17 was? Dan kan ik me voorstellen dat de snelheid sowieso eerst wat lastiger komt... je zal het niet verleren, maar tegelijkertijd zal je toch ook wel even moeten wennen weer?

Dat is tenminste wat ik ook wel eens hoor van andere herintreders, waarvan sommige slechts na pak en beet 8 jaar herintreden en alweer moeten wennen aan tempo/spin etc.... dat komt vanzelf denk ik als je weer iets langer speelt.

Gelukkig heb je zo te lezen alweer een prettige combinatie gevonden :-) gefeliciteerd daarmee! Ik speel nu zelf sinds mijn 38ste (ben nu 43)... en moest eerst er achter komen wat bij mij past en bij mijn speelstijl. Ik denk dat ik dit nu wel gevonden heb, maar dat was ook wel even testen en testen....

Ik vond de bluegrip toen wel erg prettig overigens, maar ik heb die getest op een ander frame dan ik nu mee speel, dat maakt natuurlijk ook nog wel flink uit, welk frame je er onder heb liggen.
Frame: Yinhe Mercury Y-13
BH: Yinhe Qing 0X
FH: TSP Ventus Speed 2.0

GarField000
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor GarField000 » 29 Nov 2022, 18:05

Mooi dat je weer speelt. Fijn .... blijft een leuke sport.
Ik heb ook heel veel moeite met de snellere rubbers.
Maar ik ben niet zo'n spinner .... korte noppen op de forehand is weer te vlak dus ik ga nu naar een wat hardere maar stukken minder snel.
Dignics en zo is mega snel ...... dat moet bij je passen.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Andro Treiber FI
FH: Tibhar Evolution FX-S
BH: Tibhar Grass D-Tecs ox acid green

Herintreder
Beginner
Beginner

Berichtdoor Herintreder » 30 Nov 2022, 10:07

ps... bedoel het niet verkeerd, maar ben je zelf ook niet juist wat langzamer dan toen je 17 was? Dan kan ik me voorstellen dat de snelheid sowieso eerst wat lastiger komt... je zal het niet verleren, maar tegelijkertijd zal je toch ook wel even moeten wennen weer?
Lol, Jazeker ben ik lichamelijk een stuk langzamer dan voorheen. Ook de Snelheid van de bal moet ik heel erg aan wennen. Dat gezegd hebbende is de armbeweging zeker nog aanwezig. Ik merkte dat de Rakza X heel dicht tegen de rubbers van vroeger aan ligt. En dat ik mijn armbeweging niet hoefde aan te passen aan dit rubber.

Maar zeker. Ik moet heel erg wennen aan de snelheid van de bal. Maar dat zal met de tijd wel een stuk beter worden. Ik merk dat ik in mijn hoofd veel verder in de rally ben en dat mijn lichaam dat niet zo snel kan volgen :)
Ik vond de bluegrip toen wel erg prettig overigens
Ik heb besloten de BlueGrip op de backhand testen en de Rakza op de forehand te plaatsen. Voor nu :). Eerst maar even weer gevoel opbouwen met een gewoon rubber op de backhand, waar normaal mee geopend kan worden.
Dignics en zo is mega snel ...... dat moet bij je passen.
30 jaar aan technologie vooruitgang heeft een hoop gedaan ;). Ik schrok ervan. Ik had al een booster besteld bij Ali. Maar dat spul kan ik in de kast laten liggen.

TwoFace
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor TwoFace » 01 Dec 2022, 15:00

LOL

Ik denk dat het ook heel erg ritme krijgen is, ik train elke week 2 keer (althans trainen/vrij spelen/competitie) en dat helpt in het ritme... ik merk veel verschil met de mensen die niet komen trainen...

Overigens train ik sinds deze week niet.... :-( ben van de trap gevallen en zit nu met flinke rugpijn thuis.... gelukkig was de competiie net afgelopen, maar mijn eerste toernooi + kersttoernooi van de club al moeten afzeggen :-(

Ik heb nu de TSP Ventus Speed en heb ook nog de TSP Ventus Soft liggen, ook beiden echt aanraders, hiermee kan je goed spinnen, maar ook veel gevoel/controle en toch ook wel echt snelheid.
Maar alles is ook wel afhankelijk van je frame natuurlijk, ik ken jou frame 'Stiga Offensive' niet, maar klinkt als aanvallend/snel, maar wellicht is dat naar huidige begrippen minder.... ?
Dat blijf ik mooi vinden aan het frame wat ik nu heb (Yinhe Mercury Y-13), die heeft veel controle, weinig afsprong en is toch snel als je wilt... eigenlijk een heel neutraal frame vind ik, waardoor je rubbers erg bepalen hoe het speelt. Ik heb ook wel frames, waarbij het frame zelf zo 'bouncy' is, dat het rubber daarop al minder invloed heeft.

Officieel is het een offensive frame, maar het voelt voor mij (vanwege de goede controle), meer als een allround frame.

Heb je al een vergelijk kunnen maken voor je zelf met een ander frame?

yoyoman
Super Member
Super Member

Berichtdoor yoyoman » 10 Dec 2022, 22:46

Geachte herintreder
Ik weet niet waar je ergens in Nederland woont maar ik ben een beetje freak dus als je toevallig in Noord Holland of zo woont ik heb bergen hele goede batjes .
Mijn voorkeur gaat uit naar snelle frames met plakkerige rubbers.
En ben nog veel antieker dan jij *(bijna 65)
Maar ik heb een stuk of 8 verschillende combinaties die je eventueel mag uitproberen.
2 heb ik er nu op marktplaats staan.
https://link.marktplaats.nl/m1919545582
https://link.marktplaats.nl/m1919539758
Zo leuk om te kunnen variëren met verschillende batjes :P

Herintreder
Beginner
Beginner

Berichtdoor Herintreder » 14 Dec 2022, 09:09

Hey allemaal,

Ik ben nu ruim een maandje bezig en ben echt lid geworden. Heb nu 4x getrained en ik moet zeggen dat het allemaal weer een beetje begint terug te komen. De timings issues (op rand van badje) worden minder. De FH begint weer vertrouwd te worden. De backhand is nog een beetje onwennig bij het aanvallen. Ik heb in de tussentijd jaren lang getennist en dat heeft vooral op de BH z'n sporen nagelaten. Ik heb nog een lange weg om te gaan bij het opdoen van ritme en consistentie.

Wel is de spin weer helemaal terug met schuiven en de services. Mijn spelletje is weer net zoals vroeger. Geef de tegenstander geen mogelijkheid tot aanvallen en wacht zelf tot die mogelijkheid komt. Ik merk wel dat de grotere bal van nu net iets anders reageert op aanvallend spel. Ik moet de bal altijd wat topspin meegeven, anders daalt deze niet naar de tafel en gaat deze eroverheen. Bij het overnemen van de topspin van de tegenstander gebeurt me dit te vaak.
Maar alles is ook wel afhankelijk van je frame natuurlijk, ik ken jou frame 'Stiga Offensive' niet, maar klinkt als aanvallend/snel, maar wellicht is dat naar huidige begrippen minder.... ?
Ik heb de omschrijving van m'n frame aangepast. Het is een Stiga Offensive Classic (staat er zelfs op :)). Deze wordt nu nog gemaakt en zou een Off- frame moeten zijn met de huidige maatstaven. Ik heb er echter een dikke laag vernis/lak op zitten aan beide zijden. Dat was nodig voor het plakken vroeger. Ik vermoed dat daardoor het frame ook iets sneller is geworden.
Ik weet niet waar je ergens in Nederland woont maar ik ben een beetje freak dus als je toevallig in Noord Holland of zo woont ik heb bergen hele goede batjes
Noord Holland is een eindje uit de buurt, helaas. Ik woon zelf in overijssel. Bedankt voor het aanbod. Ik merk dat je echt eerst moet spelen met materiaal, voordat je er een goed oordeel over kan geven.

Op de materiaal avond weer met verschillende setups gespeeld en was bijzonder enthousiast over de Rozena op de BH. Een heerlijk vergevingsgezind rubber en makkelijk om mee te topspinnen op de BH (mijn achillesziel). Ik heb weer wat om naar uit te kijken.

Wordt vervolgd :)

TwoFace
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor TwoFace » 14 Dec 2022, 11:22

Klinkt alsof je inderdaad alweer stappen gemaakt hebt :-)

Ook een leuk proces vind ik zelf, om te ontdekken, kijken wat beter bij je past, dat heeft ook echt tijd nodig vind ik.
Zelf heb ik er altijd veel aan gehad om eens af en toe van een clubgenoot een frame te lenen tijdens een training en even kijken wat ik daar prettig en wat niet prettig aan vind.

Zelf speel ik bijvoorbeeld met noppen en heb toen een combi ontdekt waarmee ik niet eens merkte dat ik geen noppen had.... ik kon er voor mijn gevoel dezelfde dingen mee en mijn hele spel werd iets aanvallender omdat alles wat sneller en scherper werd met aanvallen, zelfs mijn verdedigende spel werd aanvallender.... Eigenlijk wil ik hetzelfde frame nog eens ooit regelen, maar tot op heden ben ik het niet tegen gekomen (wordt al tijdje niet meer nieuw verkocht)....

Herintreder
Beginner
Beginner

Berichtdoor Herintreder » 21 Dec 2022, 12:14

Afgelopen week weer een aantal x getraind en ook mee geweest met mijn zoon naar een toernooi dit weekend. Ik ben op dit moment veel bezig met het uitproberen van materiaal. De tip van Twoface is een gouden om eens wat materiaal van clubgenoten te proberen. Ik was van plan om een softe rozena of een Rakza X soft op de BH te nemen, maar door de ervaring van gisteren heb ik toch weer een ander beeld voor me. Ik heb met een DHS Skyline 2 GT2 gespeeld (FH) en was onder de indruk van dit rubber. Traag bij zacht balcontact (controle), maar bij een full swing FH topspin een bizar spinny bal. (daar staan de rubbers idd bekend om:)). In mijn FH topspin zit zowiezo veel energie. Ik heb al gemerkt dat de Rakza X op mijn BH zeer goed werkt. Beter dan de Bluegrip.

Mijn Haifu Booster is inmiddels binnengekomen en ik heb deze al op de Bluegrip gesmeerd :). Volgende training (dat is pas volgende week) eens proberen of de Bluegrip op de FH beter werkt als deze geboosterd is. De Rakza X heeft imo geen booster nodig.

Zo kom ik steeds verder in mijn materiaal onderzoek :)

Ik merk dat ik bij iedere training meer dingen terug krijg. Gisteren ondervonden dat als ik 30 cm naar achter ga staan, ik veel beter snelle services kan retourneren. Weer een oja momentje :)

TwoFace
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor TwoFace » 02 Jan 2023, 12:27

Fijn dat je zo snel meer en meer erin komt en ook je materiaal duidelijker wordt!

Ik heb er zelf ook altijd veel aan gehad om even met materiaal van iemand anders te spelen, anders was ik waarschijnlijk ook nooit met noppen gaan spelen, maar het past heel erg goed bij mijn spel en vind het ondertussen echt heerlijk voor het spel.
Slechts 1 maal mistte ik de noppen niet en toen had ik een combi van een clubgenoot te pakken... ik twijfel nog steeds of ik die setup wil gaan regelen voor mijzelf *het is een frame die al heel lang niet meer verkocht wordt*...

Voor mijn gevoel kon ik namelijk met die setup nog veel aanvallender spelen en kon ik wel alles wat ik met de noppen ook kan...

Iets naar achteren stappen, grappig genoeg geef ik die tip als relatief onervaren speler toch nog best vaak aan meer ervaren spelers...
Als je ziet hoe dicht sommigen op de tafel staan... voor mij geen probleem, ik maak er wel gebruik van dan...

Is het bij jullie al weer mogelijk om te trainen? Bij ons helaas nog niet... volgende week weer als het goed is.

Herintreder
Beginner
Beginner

Berichtdoor Herintreder » 02 Apr 2023, 12:12

Hier weer een update van mijn ervaring als herintreder in het hedendaagse tafeltennis.

Ik heb echt geprobeerd weg te blijven van het butterfly geweld, maar ik heb daarin gefaald. Ik heb half januari een Rakza X Soft voor mijn BH gekocht en ik was al vanaf het begin niet super enthousiast van dit rubber op mijn BH. Ik heb wel geprobeerd dit rubber onder de knie te krijgen voor een training of 6, maar ik bleef het niet lekker vinden spelen. Ik had waarschijnlijk beter de gewone X kunnen halen, dat was een veel betere keuze geweest. Onlangs liep ik via via tegen een gebruikte Tenergy 05 1.9 om eens te proberen. Afgelopen training heb ik hiermee getrained en in één woord wow. BH loopings krijgen een waanzinnige boog. 2e positie counter topspin waanzinnig. Net als vroeger. Het rubber lijkt voor me gemaakt. Zelfs het schuiven gaat als een tierelier. Ik begrijp nu waar ze het over hebben bij revspin met een "high throw arc". Blijkbaar ga ik hierop aan.

Ik moet hier echter een kanttekening bij plaatsen. De vastheid en het ritme begint sowieso een beetje terug te komen. De FH openingen beginnen weer een beetje op powerloopings te lijken. En de rally's worden alweer een stuk langer. Rally's van 20 returns komen alweer regelmatig voor.

Ik heb me opgegeven voor de najaarscompetitie en ik ben benieuwd in welk team en op welk niveau ik terecht ga komen. Ik heb er superveel zin en ben blij dat ik het tafeltennis weer heb herontdekt. Het blijft een leuk spelletje.

GarField000
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor GarField000 » 02 Apr 2023, 17:32

Tenergy is in ieder geval ook een stuk sneller. Die high thow arc wilde ik juist van af.
Dat had ik bij de Rasanter 47 veel, en bij de 37/42 een stuk minder terwijl op revspin hier weinig tot geen verschil in zit.
Ik zou graag die Butterfly Dignics 09C willen proberen maar ik vind butterfly erg duur om even te proberen.

Benieuwd waar je volgend seizoen terecht komt. Hopelijk een goed passend team.
Persoonlijk vind ik plezier in het spelen erg belangrijk. Als je er geen zin in hebt kun je jezelf ook niet motiveren.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Andro Treiber FI
FH: Tibhar Evolution FX-S
BH: Tibhar Grass D-Tecs ox acid green

TwoFace
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor TwoFace » 03 Apr 2023, 10:32

Leuk dat je je weg nu weer terug vind! Hopelijk kom je op niveau te spelen wat bij je past en uitdaging houd zonder dat je alles om je oren krijgt.

Zelf geen ervaring met die specifieke rubbers, maar zo re horen heb je voorlopig je combi gevonden :-) veel speelplezier!!!