Mag er geplakt worden

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
Erik
Beginner
Beginner

Mag er geplakt worden

Berichtdoor Erik » 23 Nov 2021, 16:11

Beste allemaal,
Ik heb denk ik 10 a 15 jaar geleden getafeltennist, echter heb ik begrepen dat er tegenwoordig niet meer gelijmd mag worden, klopt dit?
Dit had toch altijd wel charme, op mijn kamer met zon grote liter pot lijm, lekker plakken.
Ook heb ik begrepen dat de balletjes tegenwoordig van een ander materiaal zijn.
Nu wil ik wellicht weer gaan beginnen, maar ik ben opzoek naar een pagina met veel info hierover maar kan ik nog niet echt vinden vandaar de vragen hier... Ik hoop op wat antwoorden.

Groet,
Erik.

Andrott
Super Member
Super Member

Re: Mag er geplakt worden

Berichtdoor Andrott » 23 Nov 2021, 18:24

OP de website van de * WWW.ITTF.COM * vind je alle antwoorden.

Ps; snellijm zit in de rubbers, en is dus verboden en dus ook niet meer nodig.

Bal : is nu van plastic en 40+ mm groot, minder snel en minder rotatie.

Met vriendelijke tafeltennis groet,

Andrott.

Erik
Beginner
Beginner

Berichtdoor Erik » 24 Nov 2021, 18:58

Ok, dus het is 1x plakken en daarna is t klaar en mag t rubber er niet meer vanaf om er vervolgens weer opgeplakt te worden?
Jammer gaat een beetje van de charme van t spelletje...
40mm speelde ik al mee maar, het soort plastic is veranderd dacht ik?

Danny1973
Moderator
Moderator

Berichtdoor Danny1973 » 24 Nov 2021, 21:35

Je zou je ook eens kunnen verdiepen in het boosten van rubbers. Is wel wat anders dan plakken, maar word ook wel gedaan. Ik heb er zelf geen ervaring mee. De rubbers met lijmeffect zijn al wel wat anders dan de klassieke rubbers. Waar speel jij nu mee qua materiaal?
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( zlc op fh, alc op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max

Erik
Beginner
Beginner

Berichtdoor Erik » 25 Nov 2021, 08:32

@danny1973

Dan zou ik thuis even moeten kijken, ik wou 5 jaar geleden weer beginnen en heb een nieuw frame en rubbers toen aangeschaft, maar alleen enkel een kennismaking meegespeeld op een club....

yoass
Super Member
Super Member

Berichtdoor yoass » 25 Nov 2021, 09:47

Wel, je mag plakken tot je een ons weegt - alleen niet met "VOC" (volatile organic compounds) houdende lijm. In andere woorden, wel met een soort latex, niet met rubbercement.

Dat geldt ook voor "boosters". Volgens de reglementen niet toegestaan, in de praktijk (te) moeilijk handhaafbaar - en in het brein van sommigen staat waar je mee weg komt gelijk aan "feitelijk toegestaan".
Frame: "Hammaren I", eigen ontwerp; door https://www.sdcttblades.com/ gebouwd (Walnoot/Limba/Innegra Carbon/Kiri/Innegra Carbon/Limba/Walnoot)
FH, BH: Nittaku Fastarc-G1

Erik
Beginner
Beginner

Berichtdoor Erik » 25 Nov 2021, 10:55

Ok, dus de lijmen die nu verkocht worden daar mag je mee plakken, alleen het plak effect zit al in de rubbers van tegenwoordig verwerkt?
Hoelang houd dit effect zich, of is dat voor de levensduur van de rubbers... Als je zeg 2x in de week speelt hoevaak zou je dan je rubbers moeten vervangen?
Ik was best een freak in mijn jeugd met uitproberen en testen van rubbers en frames....
Maar ligt het aan mij of is alles veeeeel duurder geworden?

TwoFace
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor TwoFace » 25 Nov 2021, 14:08

Ok, dus de lijmen die nu verkocht worden daar mag je mee plakken, alleen het plak effect zit al in de rubbers van tegenwoordig verwerkt?
Hoelang houd dit effect zich, of is dat voor de levensduur van de rubbers... Als je zeg 2x in de week speelt hoevaak zou je dan je rubbers moeten vervangen?
Ik was best een freak in mijn jeugd met uitproberen en testen van rubbers en frames....
Maar ligt het aan mij of is alles veeeeel duurder geworden?
Ja en Nee,

er worden namelijk nog steeds wel lijmen verkocht die niet mogen... de tafeltennislijmen die waterbased zijn en VOC vrij, dat zijn de lijmen die eigenlijk zijn toegestaan. En ja het zit meer in de rubbers/sponsen verwerkt. Hoe vaak je ze moet vervangen is niet te zeggen aangezien het per rubber en per persoon verschilt. Hoe ga je met je rubbers om, verzorg je ze goed (door op tijd schoon te maken en ze niet over en nergens op legt etc)... Ik kan in elk geval makkelijk een heel jaar met een rubber doen en dan train en speel ik er competitie mee, maar maak zeer regelmatig schoon en ik merk het wel wanneer ik dit wat minder goed doe.

Of het duurder is geworden kan ik niet zeggen, speel pas sinds een paar jaar, duur vind ik het wel, maar kan ook goedkoper (check ome ALI maar eens, maar pas dan wel op bij wie je het koopt)... er is tegenwoordig ook veel namaak in omloop namelijk en zelfs meerdere varianten van 1 rubber...

Ik vind het overigens deel van het spel om de juist combi bij mijn speelstijl te vinden en ik merk ook dat die bij mij verandert is... sinds ik aanvallender en gedurfder kan en wil spelen, zijn mijn combi's ook sneller geworden en zoek ik naar die combi die mij zowel controle als snelheid geeft op FH en vooral controle op BH (ik verdedig met DH, dus wil daar niet perse snelheid).
Frame: Yinhe Y-13
BH: Yinhe Qing 0X
FH: Friendship/729 Xi EnTing 2.2mm

Erik
Beginner
Beginner

Berichtdoor Erik » 25 Nov 2021, 16:42

Ok, dus echt geplakt op de clubs is er niet echt meer bij...

Ik vond het ook altijd een uitdaging om te kijken wat het lekkerste speelt en bij mijn stijl past... Ik vond een snelle combi (waarschijnlijk daarom ook het plakken)... En het heerlijke geluid daarbij ook wel het fijnste spelen...
Het was vaak na mijn service direct aanvallen...
Vooral in de tijd in wat toen nog landelijk C bij de jeugd heette (geen idee hoe dat tegenwoordig heet) speelde was het veeeeel aanvallen....

GarField000
Super Member
Super Member

Berichtdoor GarField000 » 26 Nov 2021, 14:38

Rubbers, vooral de nieuwere en butterfly zijn erg duur geworden ja.
Maar ook normale rubbers.
Ik speelde vroeg met DHS Skyline en die waren 20 euro, en nu 25.
Maar het nieuwere DHS Skyline 3-60 is al 35 euro.

Andro rubbers beginnen pas bij 32/35 euro. De rasanter rubbers zijn 45 ... de nieuwe verssies zijn zelfs 55 euro.
Dus ik heb wel het idee dat het steeds duurder wordt. Toen ik 15 jaar terug een ander rubber ging zoeken kocht ik er gewoon 1 .. o is niks, andere .... als je nu 2 rubbers 'probeerd' ben je 100 euro kwijt dus doe je het niet zomaar meer.

Houtdbaarheid ..... Ik speel 2 x per week competitie ... af en toe trainen, af en toe toernooitje .....
ik deed met de DHS 1 seizoen. Ik heb nu de nieuwere maar die is nu al slecht ..... de andro ziet er nog als nieuw uit.
Is dan wat duurder maar als hij 2 seizoenen meegaat is hij goedkoper. Vandaar dat ik aan het kijken ben welke rasanter versie ik op mijn BH wil.
Al vind ik het nog wel lastig om te doen omdat mijn BH zo lekker gaat.
----------------
Groetjes Marc

Frame: Andro Kanter FO Off
FH: Andro Rasanter R48
BH: DHS Skyline 3-60

Erik
Beginner
Beginner

Berichtdoor Erik » 27 Nov 2021, 08:29

Volgens mij maar ik weet t niet zeker... Had ik ook rasanter gehad maar had ik ook xiom omega ofzo?

Ik heb een rubber nodig waarmee ik makkelijk snelheid en spin genereer... Maar als ik kijk naar rasanter dan zijn er best veel types en soorten... Echt een website waarbij veel info te vinden is, heb ik bog niet gevonden, of is er toevallig een internationaal forum te vinden?

GarField000
Super Member
Super Member

Berichtdoor GarField000 » 27 Nov 2021, 11:51

----------------
Groetjes Marc

CSBV
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor CSBV » 27 Nov 2021, 13:21

Neem de reviews op revspin met enorme korrel zout.
Je hebt vaak geen idee wat het vergelijkingsmateriaal van de reviewers is. Als ze altijd met een eenvoudige premade hebben gespeeld, lijkt bijna elk andere rubber erg snel.

CSBV all wood Gewo Nexxus EL 48 Gewo Nexxus EL 48
Gewo Dynatec ZV Sanwei Target 90 Sanwei Target 90

ELO 01-01-2022 : 1433

GarField000
Super Member
Super Member

Berichtdoor GarField000 » 28 Nov 2021, 17:22

Uiteraard. Die korte kun je gewoon negeren ...
Maar vaak plaatsen ze ook wel vergelijkingen met andere rubbers.
En als 10 vd 15 reviews praten over catapult effect ga ik er vanuit dat het mij te bouncy is :)
----------------
Groetjes Marc

Erik
Beginner
Beginner

Berichtdoor Erik » 29 Nov 2021, 09:22

@garfield0000

Toch zie ik bij je fh rubber rasanter 48 staan en nu heb ik mij inmiddels wat ingelezen en die lijkt het catapult effect toch ook wel sterk te hebben... Voor mijn fh twijfel ik of ik voor een rasanter zou gaan en zo ja welke de 47 of de 48...
Mijn spel was altijd snel openen en dan een klein stapje terug en den door blijven spinnen....

Erik
Beginner
Beginner

Berichtdoor Erik » 29 Nov 2021, 09:25

Uiteraard. Die korte kun je gewoon negeren ...
Maar vaak plaatsen ze ook wel vergelijkingen met andere rubbers.
En als 10 vd 15 reviews praten over catapult effect ga ik er vanuit dat het mij te bouncy is :)
Toch zie ik bij je fh rubber rasanter 48 staan en nu heb ik mij inmiddels wat ingelezen en die lijkt het catapult effect toch ook wel sterk te hebben... Voor mijn fh twijfel ik of ik voor een rasanter zou gaan en zo ja welke de 47 of de 48...
Mijn spel was altijd snel openen en dan een klein stapje terug en den door blijven spinnen....

GarField000
Super Member
Super Member

Berichtdoor GarField000 » 29 Nov 2021, 16:51

Ik heb de Rasanter R47 EN R48 .... R48 speel ik nu mee, op mijn 'oude' batje zit de R47.
Zelfde frame .......
De R45 lijkt nog meer catapult effect te hebben als de R48 ..... dus dat wil ik absoluut niet.
Ik ga binnenkort met trainen (we zijn op zoek naar een moment overdag om als team te kunnen spelen) het oudere batje pakken.
En dan de R47 op mijn backhand.

Het grote verschil tussen r47 en R48 is voor mij vooral feel. Ik kan met de r48 op een rustig manier heel goed plaatsen en de spin komt heel makkelijk. Hij is wel sneller dan de R47, en de ARC is hoger (je maakt sneller een boogbal). Maar het is voor mij makkelijker om hier veel spineffect mee te geven bij de aanval, maar ook erg snel bij de mindere spinballen. Precies waarom ik deze op mijn forehand wilde.
De R45 ga ik dus niet nemen voor de backhand. Op een duits review kreeg ik de opmerking van de tester dat de R45 meer bounced dan de R48. Dus dat wil ik absoluut niet.
----------------
Groetjes Marc

Erik
Beginner
Beginner

Berichtdoor Erik » 29 Nov 2021, 19:15

Ik heb de Rasanter R47 EN R48 .... R48 speel ik nu mee, op mijn 'oude' batje zit de R47.
Zelfde frame .......
De R45 lijkt nog meer catapult effect te hebben als de R48 ..... dus dat wil ik absoluut niet.
Ik ga binnenkort met trainen (we zijn op zoek naar een moment overdag om als team te kunnen spelen) het oudere batje pakken.
En dan de R47 op mijn backhand.

Het grote verschil tussen r47 en R48 is voor mij vooral feel. Ik kan met de r48 op een rustig manier heel goed plaatsen en de spin komt heel makkelijk. Hij is wel sneller dan de R47, en de ARC is hoger (je maakt sneller een boogbal). Maar het is voor mij makkelijker om hier veel spineffect mee te geven bij de aanval, maar ook erg snel bij de mindere spinballen. Precies waarom ik deze op mijn forehand wilde.
De R45 ga ik dus niet nemen voor de backhand. Op een duits review kreeg ik de opmerking van de tester dat de R45 meer bounced dan de R48. Dus dat wil ik absoluut niet.
Na wat ik gelezen heb twijfel ik ook tussen de 47 en de 48..
Ik was altijd van de redelijk snelle spin rubbers om mijn fh aangezien ik altijd van snel openen hield en eigenlijk alles spinde haha... Op de backhand had ik altijd een iets langzamer rubber aangezien dit niet mijn sterkste kant is en ik hier juist weinig mee opende... Volgens mij was dit de stiga neos (al weet ik dit niet meer zeker of dit wel van stiga was haha)
Hoe bevalt je dhs rubber?

GarField000
Super Member
Super Member

Berichtdoor GarField000 » 30 Nov 2021, 09:44

De R47 is an 2017, de R482020 dacht ik. Andere techniek/technologie .. ondanks het ene cijfertje verschil voelen ze heel anders vind ik.

Die DHS rubbers speel ik al jaaaaaaaaaaaaaaren mee.
Ik kan hier erg veel effect mee geven doordat het sticky rubbers zijn spelen ze wel heel anders.
Je moet veel meer zelf de snelheid erin krijgen .. uit zichzelf komt er weinig speed uit.

De enige reden waarom ik zit te denken om deze te vervangen is houdbaarheid.
Vroeger waren ze 20/25 euro. Nam ik gewoon elk seizoen 2 verse rubbertjes voor de wedstrijden. Trainen deed ik dan met de oude rubbers.
Maar de prijs is ondertussen 35 geworden, en voor het einde seizoen zijn ze al slecht. Ik had hetzelfde met de Hurricane 8.
Heerlijk rubber, maar halverwege was de plak al weg.
Ik vind het wel eng om mijn backhand te veranderen ...... Dit is mijn sterke kant .... Ik kan hier ook goed verschillend spin spelen zonder dat de tegenstander het goed kan zien ..... top en backspin. Met schuiven kan ik hem ook beetje draaiend terug schuiven zodat er zijspin in komt .....
Ik heb nog geen idee of ik dit ook allemaal kan met iets anders ...... Dus ik ga hiermee aan de slag anders hou ik deze op de backhand.
----------------
Groetjes Marc

GarField000
Super Member
Super Member

Berichtdoor GarField000 » 30 Nov 2021, 09:45

De R47 is van 2017, de R48 2020 dacht ik. Andere techniek/technologie .. ondanks het ene cijfertje verschil voelen ze heel anders vind ik.

Die DHS rubbers speel ik al jaaaaaaaaaaaaaaren mee. Ik had het op de FH en BH.
Ik kan hier erg veel effect mee geven doordat het sticky rubbers zijn spelen ze wel heel anders.
Je moet veel meer zelf de snelheid erin krijgen .. uit zichzelf komt er weinig speed uit.
Nu draai ik soms het bat om met de DHS op de FH op te slaan en dan draai ik snel weer terug :).

De enige reden waarom ik zit te denken om deze te vervangen is houdbaarheid.
Vroeger waren ze 20/25 euro. Nam ik gewoon elk seizoen 2 verse rubbertjes voor de wedstrijden. Trainen deed ik dan met de oude rubbers.
Maar de prijs is ondertussen 35 geworden, en voor het einde seizoen zijn ze al slecht. Ik had hetzelfde met de Hurricane 8.
Heerlijk rubber, maar halverwege was de plak al weg.
Ik vind het wel eng om mijn backhand te veranderen ...... Dit is mijn sterke kant .... Ik kan hier ook goed verschillend spin spelen zonder dat de tegenstander het goed kan zien ..... top en backspin. Met schuiven kan ik hem ook beetje draaiend terug schuiven zodat er zijspin in komt .....
Ik heb nog geen idee of ik dit ook allemaal kan met iets anders ...... Dus ik ga hiermee aan de slag anders hou ik deze op de backhand.
----------------
Groetjes Marc