Ik ben een herintreder in het tafeltennis. Mijn zoon speelt nu al een jaartje tafeltennis. Daardoor begon het bij mij ook weer te kriebelen. Ik ben 47 jaar en heb in mijn jeugd een aantal seizoenen Landelijk gespeeld. Dat is inmiddels zo'n 30 jaar geleden, auw. In die tijd was plakken heel gewoon en met mijn geplakte Srivers 2.0 met dat lekkere sound speelde ik iedereen van de tafel

Mijn hemel, wat is het materiaal veranderd. Ik heb me de afgelopen weken ingegraven en alleen maar reviews en artikelen gelezen over rubbers, frames, boosters wel of niet, harde of zachte sponzen, Tacky of niet. Dikte rubbers 2.0, 2.1 2.2 max. Chinese harde rubbers, europese zachte rubbers. Iets met bomen en bos. Ik vind het zoziezo al lastig om mijn speelstijl te omschrijven, anders dan aanvallend en een sterke forehand opening. Ervaring met verschillende rubbers heb ik ook nauwelijks vanuit vroeger. En uit reviews word ik al helemaal niet wijs. De een vind dit, de ander heeft een tegenovergestelde ervaring.
Afgelopen donderdag mijn eerste training gehad en ik had voorafgaand bedacht dat mijn techniek wel ok is voor een wat harder rubber en heb gekozen voor Donic Bluegrip V1 MAX met een blauwe spons. Een vrij hard rubber. Hoe mis had ik het. Ik sloeg geen bal raak. Oke, de ballen op het randje van mijn batje waren een timingsissue. Dat gaat wel over na wat extra training. De langzame opening met veel spin gaat prima. Er zit bizar veel spin in door de tacky toplaag. Maar zodra het sneller gaat, sla ik ze allemaal over de tafel of in het net. Even dacht ik dat ik dit allemaal opnieuw moest leren. Dat het gevoel weg was en dat het nog een behoorlijke way to go was om weer een beetje een niveau aan te tikken. Een beetje teleurgesteld was ik wel.
Ongeveer een jaartje of 10 geleden heb ik op een blauwe maandag een aantal trainingen gedaan en toen heb ik een 2ehands rubber gekregen. Een Donic Sonex JP met plakeffect. Ik kan me nog herrinneren dat dit rubber ook een soortgelijk gevoel gaf als m'n schattige plaksrivertjes.
Dus ik gisteren naar Game11 in Zeist. Ik was de enige in de winkel en de verkoper had alle tijd. Er lagen veel practice batjes klaar en de verkoper drukte me een paar in de handen. Tenergy, Dignics, en nog een paar. Maar Jemig, wat een snelle combinaties zeg. Deze rubbers zijn allemaal veeeel sneller dan vroeger. Ook zonder plakken

In een woord wow.
Morgen weer even terug om mijn Bluegrip eraf te halen en een Rakza X te monteren. Eens kijken of ik dan wel potten kan breken

Binnenkort komt Game11 ook nog langs op de club voor een materiaaltest avond. Dan wil ik ook graag nog met wat verschillende rubbertjes spelen. De Hurricane 3 Neo staat ook nog op m'n verlanglijstje om te proberen.
Maar voor nu ben ik superblij dat ik een rubber gevonden heb dat bij mijn speelstijl past. Heb er alweer helemaal zin in.