Juichen/Applaus etikette?
-
- Gold Member
Juichen/Applaus etikette?
Kijken jullie wel eens naar tafeltennis op TV/Youtube?
En dan niet die korte reels maar echt volledige wedstrijden?
Hier wordt na bijna elk punt wel door iemand geklapt. Er wordt gejuicht na een punt (ook bij fouten van een ander).
Maar altijd sportief, niet juichen bij mazzelbal, altijd verontschuldigen .....
Ik zie dit seizoen bij ons 'amateurs' rare dingen.
Mensen die geen sorry zeggen.
Mensen die zich storen als een toeschouwer na elke rally applaudisseert.
Mensen die zich storen als iemand regelmatig een goed punt viert met een Chole of iets in die strekking
Mensen die boos worden als je een set wint met een fout van een ander
Ben ik dan de enige die zich nergens aan stoort? Laatste waren we in een zaal met 10 tafels bezet en overal was er geluid, geklets, balletjes ..... Teamgenoot stoorde zich er ontzettend aan .... ik merk het niet eens .. ik focus op mijn tafel.
En dan niet die korte reels maar echt volledige wedstrijden?
Hier wordt na bijna elk punt wel door iemand geklapt. Er wordt gejuicht na een punt (ook bij fouten van een ander).
Maar altijd sportief, niet juichen bij mazzelbal, altijd verontschuldigen .....
Ik zie dit seizoen bij ons 'amateurs' rare dingen.
Mensen die geen sorry zeggen.
Mensen die zich storen als een toeschouwer na elke rally applaudisseert.
Mensen die zich storen als iemand regelmatig een goed punt viert met een Chole of iets in die strekking
Mensen die boos worden als je een set wint met een fout van een ander
Ben ik dan de enige die zich nergens aan stoort? Laatste waren we in een zaal met 10 tafels bezet en overal was er geluid, geklets, balletjes ..... Teamgenoot stoorde zich er ontzettend aan .... ik merk het niet eens .. ik focus op mijn tafel.
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Tibhar Evolution FX-D
BH: S&T HellFire X ox green
Groetjes Marc
Setup:
-
- Super Member
Re: Juichen/Applaus etikette?
Ach ja, die etiquette....
Laatst was er iemand als gast bij een training op één van mijn clubs. Die knul speelde bij een vereniging in het oosten van Duitsland en was hier op vakantie.
Die had de gewoonte om bij een mislukte opslag van zijn tegenstander (dus een bal die in het net of over de tafel gaat en direct een punt voor hem opleverde) netjes "Dankjewel" te zeggen.
Hij vond het merkwaardig te horen dat wij zoiets niet zeggen en eigenlijk een beetje provocatief vinden. In hun regio, zo beweerde hij, doet "iedereen" dat zo.
Op lager amateurniveau ontstaan er dus misschien wel lokaal andere etiquette-regels dan in andere regio's. In hogere klassen (die over een grotere regio verspreid zijn) gebeurt zoiets minder snel.
Laatst was er iemand als gast bij een training op één van mijn clubs. Die knul speelde bij een vereniging in het oosten van Duitsland en was hier op vakantie.
Die had de gewoonte om bij een mislukte opslag van zijn tegenstander (dus een bal die in het net of over de tafel gaat en direct een punt voor hem opleverde) netjes "Dankjewel" te zeggen.
Hij vond het merkwaardig te horen dat wij zoiets niet zeggen en eigenlijk een beetje provocatief vinden. In hun regio, zo beweerde hij, doet "iedereen" dat zo.
Op lager amateurniveau ontstaan er dus misschien wel lokaal andere etiquette-regels dan in andere regio's. In hogere klassen (die over een grotere regio verspreid zijn) gebeurt zoiets minder snel.
Montage van tafeltennisrubbers nu nóg beter en makkelijker!
KORTE DEMOVIDEO: https://youtu.be/8bG-GBoKCK0
(Wereldprimeur:) Combinatie roterende snijtafel én rubberpers Bsp24
https://www.ardane.com/belagpresse/indexnl.php
Het ligt echt aan het niveau merk ik gezien een van mijn clubs ook een Eredivisieteam heeft.
Eerst mijn etikette:
- Serveert de tegenstander fout dan zeg ik altijd "sorry" (maar denk ik bij mijzelf wel vaak: bedankt voor het gratis punt)
- Scoor ik een punt via een net- of kantbal zeg ik ook altijd "sorry"
- Scoor ik een mooi punt roep ik wel eens "yes"
- Scoort mijn tegenstander een mooi punt zeg ik: "mooie bal" (of iets gelijkswaardigs)
- Is het een mooie rally waarbij ik of de tegenstander een punt maakt zeg ik: "mooie rally"
Zit ik langs de kant en scoort een van mijn teamgenoten een mooi punt zeg ik wel eens (maar een paar keer in een wedstrijd): "Mooi punt, naam van teamgenoot".
Staat teamgenoot een beetje achter wil ik nog wel eens "kom op, naam teamgenoot" zeggen. Ik weet welke teamgenoten daar wel of niet iets aan hebben, dus dat doe ik ook niet bij iedereen.
Na een game, zeg ik "Goed zo, ga zo door" of ik geef tips.
Eredivise:
Daar gaat het er echt heel anders aan toe merk ik:
- Heel het team klapt bij zowel ieder punt of gaat zelfs staan. Zelfs als het punt via een geluksballetje gaat.
- Spelers schreeuwen soms als ze een punt maken of roepen een of andere kreet. Bijna bij elk punt.
- Ik als toeschouwer klap eigenlijk alleen bij mooie punten.
- Tijdens de rally moet het stil zijn in de zaal.
Que etikette geef ik meer de voorkeur aan mijn eigen competitie cq hoe ik het doe dan hoe het eraan toe gaat in de Eredivisie. Al snap ik het van de Eredivisie wel, want daar staat veel meer op spel natuurlijk.
Eerst mijn etikette:
- Serveert de tegenstander fout dan zeg ik altijd "sorry" (maar denk ik bij mijzelf wel vaak: bedankt voor het gratis punt)
- Scoor ik een punt via een net- of kantbal zeg ik ook altijd "sorry"
- Scoor ik een mooi punt roep ik wel eens "yes"
- Scoort mijn tegenstander een mooi punt zeg ik: "mooie bal" (of iets gelijkswaardigs)
- Is het een mooie rally waarbij ik of de tegenstander een punt maakt zeg ik: "mooie rally"
Zit ik langs de kant en scoort een van mijn teamgenoten een mooi punt zeg ik wel eens (maar een paar keer in een wedstrijd): "Mooi punt, naam van teamgenoot".
Staat teamgenoot een beetje achter wil ik nog wel eens "kom op, naam teamgenoot" zeggen. Ik weet welke teamgenoten daar wel of niet iets aan hebben, dus dat doe ik ook niet bij iedereen.
Na een game, zeg ik "Goed zo, ga zo door" of ik geef tips.
Eredivise:
Daar gaat het er echt heel anders aan toe merk ik:
- Heel het team klapt bij zowel ieder punt of gaat zelfs staan. Zelfs als het punt via een geluksballetje gaat.
- Spelers schreeuwen soms als ze een punt maken of roepen een of andere kreet. Bijna bij elk punt.
- Ik als toeschouwer klap eigenlijk alleen bij mooie punten.
- Tijdens de rally moet het stil zijn in de zaal.
Que etikette geef ik meer de voorkeur aan mijn eigen competitie cq hoe ik het doe dan hoe het eraan toe gaat in de Eredivisie. Al snap ik het van de Eredivisie wel, want daar staat veel meer op spel natuurlijk.
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm
Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
Backup:
-
- Gold Member
Hier hetzelfde bij de eredivsie. Als het gaat om gedrag ga ik inderdaad liever voor 'onze' lokale regels.
Soms zit er iemand zeer irri te klappen en blijft klappen tot bijna de speler weer gaat slaan. Daar kan ik me wel aan storen.
Wat ik vooral NIET kan begrijpen is dat het gedrag in de eredivisie irritaties opwekt in de lokale competitie als dit daar gebeurd. Zoals het juichen na een misser vd tegenstander of het klappen van toeschouwers.
Soms zit er iemand zeer irri te klappen en blijft klappen tot bijna de speler weer gaat slaan. Daar kan ik me wel aan storen.
Wat ik vooral NIET kan begrijpen is dat het gedrag in de eredivisie irritaties opwekt in de lokale competitie als dit daar gebeurd. Zoals het juichen na een misser vd tegenstander of het klappen van toeschouwers.
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Groetjes Marc
Setup:
Ik sluit me aan bij de etiquette die Wizzy82 beschrijft, zo doe ik het ook en de meesten bij ons in de poule/regio.
Neemt overigens niks weg over het storen.... ik ben zelf hypergevoelig als het gaat om geluid. Dus ja ik kan me wel degelijk aan dingen storen. Een irritant wat je continu hoort bv. Teveel gepraat/geschreeuw van andere spelers (we hebben er eentje op de club die het extreem doet tot het vervelende aan toe).
Ik stoor me ook aan, wat diezelfde persoon pas deed.... ik stond 9-9 in een spannende wedstrijd en hij zegt plotseling iets tegen mij (met mijn naam er in), terwijl ik net serveer... ik serveerde toen fout... ik had het 'LET' gevoel, maar kon er niks mee.
Verder probeer ik me juist af te sluiten voor geluid van anderen, ik doe zelfs letterlijk watjes in mijn oren tegen het geluid als ik weet dat ik een lawaaierige zaal ga bezoeken.
Die etiquette waarbij je klapt, ook als is het een fout van iemand, die snap ik niet helemaal en vind ik zelfs onsportief.
Terug te komen op Marc zijn opmerkingen. Ook ik zie / hoor veel van dit onsportieve gedrag terugkomen, niet iedereen is hetzelfde qua etiquette... het mooie daaraan vind ik altijd wel: als ik zo iemand tegenover me heb, lukt het mij plots beter te focussen om zo sportieve wraak te nemen en dus te winnen, waarbij ik waarschijnlijk niet had gewonnen als ze wel sportief waren gebleven.
Onsportief gedrag vind ik overigens ook dat je als tegenstander onder de wedstrijd continu dingen zegt als: stomme k*trubber, moet verboden worden, leer eens tafeltennissen etc... waarbij alle noppenspelers hier denk ik wel weten waar ze het dan over hebben.
Ik heb overigens nog een paar dingen die ik zelf regelmatig (helaas) zeg, zoals: alsjeblieft een cadeautje. Of: het lijkt al wel Sinterklaas, of: ik vind je blijkbaar echt heel aardig... dit zijn dingen die ik wel eens zeg tussendoor als ik weer eens een heel domme fout heb gemaakt waardoor ik het punt weggeef (bv foutservice etc).
Maar mooie punten en mooie rally's benoemd ik ook altijd, of ik nu zelf speel of toeschouwer ben.
En natuurlijk sorry bij een randballetje, net balletje etc... overigens soms zeg ik dan tegen mijn tegenstander nog: niks aan de hand, kan gebeuren toch of iets als: je speelt gewoon op het scherpst van de snede.
Neemt overigens niks weg over het storen.... ik ben zelf hypergevoelig als het gaat om geluid. Dus ja ik kan me wel degelijk aan dingen storen. Een irritant wat je continu hoort bv. Teveel gepraat/geschreeuw van andere spelers (we hebben er eentje op de club die het extreem doet tot het vervelende aan toe).
Ik stoor me ook aan, wat diezelfde persoon pas deed.... ik stond 9-9 in een spannende wedstrijd en hij zegt plotseling iets tegen mij (met mijn naam er in), terwijl ik net serveer... ik serveerde toen fout... ik had het 'LET' gevoel, maar kon er niks mee.
Verder probeer ik me juist af te sluiten voor geluid van anderen, ik doe zelfs letterlijk watjes in mijn oren tegen het geluid als ik weet dat ik een lawaaierige zaal ga bezoeken.
Die etiquette waarbij je klapt, ook als is het een fout van iemand, die snap ik niet helemaal en vind ik zelfs onsportief.
Terug te komen op Marc zijn opmerkingen. Ook ik zie / hoor veel van dit onsportieve gedrag terugkomen, niet iedereen is hetzelfde qua etiquette... het mooie daaraan vind ik altijd wel: als ik zo iemand tegenover me heb, lukt het mij plots beter te focussen om zo sportieve wraak te nemen en dus te winnen, waarbij ik waarschijnlijk niet had gewonnen als ze wel sportief waren gebleven.
Onsportief gedrag vind ik overigens ook dat je als tegenstander onder de wedstrijd continu dingen zegt als: stomme k*trubber, moet verboden worden, leer eens tafeltennissen etc... waarbij alle noppenspelers hier denk ik wel weten waar ze het dan over hebben.
Ik heb overigens nog een paar dingen die ik zelf regelmatig (helaas) zeg, zoals: alsjeblieft een cadeautje. Of: het lijkt al wel Sinterklaas, of: ik vind je blijkbaar echt heel aardig... dit zijn dingen die ik wel eens zeg tussendoor als ik weer eens een heel domme fout heb gemaakt waardoor ik het punt weggeef (bv foutservice etc).
Maar mooie punten en mooie rally's benoemd ik ook altijd, of ik nu zelf speel of toeschouwer ben.
En natuurlijk sorry bij een randballetje, net balletje etc... overigens soms zeg ik dan tegen mijn tegenstander nog: niks aan de hand, kan gebeuren toch of iets als: je speelt gewoon op het scherpst van de snede.
Nieuwe competitie frame: Yinhe 980
BH: Dawei Saviga V
FH: Reactor Thunder 2.0
Back up Frame: Butterfly Korbl SK7
BH: Globe 979
FH: DHS G888 2.0
Back-up Frame: Yinhe Mercury Y-13
FH: TSP Ventus Speed 2.0
-
- Super Member
Oh ja. Dat is één van de twee merkwaardige dingen die ik voor het eerst een paar jaar geleden bij een Nederlands toernooi hoorde.- Serveert de tegenstander fout dan zeg ik altijd "sorry" (maar denk ik bij mijzelf wel vaak: bedankt voor het gratis punt)
De andere is: je tegenstander vóór elke set "succes" wensen.
Beide dingen hoor je hier werkelijk nooit.
Montage van tafeltennisrubbers nu nóg beter en makkelijker!
Doe ik ook altijd, soms ook nog bij de wissel in de 5de... stel je moet van kant wisselen, dan doen we het ook vaak nog even opnieuw... succes wensen.
Valt iemand uit de wedstrijd proberen te brengen dmv bij extra traag het balletje pakken en/of (slecht) aangeven aan je tegenstander ook bij etikette?
Hiermee wordt namelijk ook nog wel eens gespeeld. Sommige geven de bal al van ver aan. Andere pas als ze zelf bij de tafel staan. Of als ze ver achterstaan de bal niet netjes aangeven zodat je hem zelf nog een keertje van de grond moet halen.
Dat laatste is natuurlijk onsportief gedrag, maar herkennen jullie dat ook?
Hiermee wordt namelijk ook nog wel eens gespeeld. Sommige geven de bal al van ver aan. Andere pas als ze zelf bij de tafel staan. Of als ze ver achterstaan de bal niet netjes aangeven zodat je hem zelf nog een keertje van de grond moet halen.
Backup:
Backup:
Ik herken het wel dat sommigen het nogal apart doen, slordig etc... maar dat doen ze dan meestal continue zo...Valt iemand uit de wedstrijd proberen te brengen dmv bij extra traag het balletje pakken en/of (slecht) aangeven aan je tegenstander ook bij etikette?
Zelf geef ik de bal altijd pas als ik weer bij de tafel sta en geef hem dan door een rustige bal/service richting de persoon... dan gaat het meestal het soepelst en zonder problemen, ik gooi nooit. Sommigen vinden dat vervelend want dan gaat het zogenaamd niet snel genoeg, maar ik heb al meerdere keren meegemaakt dat iemand dus anders al gaat serveren terwijl jij nog niet klaar staat, wat niet mag, maar wel gebeurd.
Dus de nieuweling probeer ik ook te leren, pas de bal geven als jij ook weer op je plek staat.
-
- Gold Member
Dat vind ik niet onsportief. Ik heb een tegenstander gehad die ging op slaan wanneer hij de bal kreeg of ik nu klaar stond of niet.Valt iemand uit de wedstrijd proberen te brengen dmv bij extra traag het balletje pakken en/of (slecht) aangeven aan je tegenstander ook bij etikette?
Dus ik bleef eerst met de bal in de hand staan tot ik klaar was en gaf dan de bal af.
Vorige week liep ik naar de tafel en terwijl ik loop slaat hij al op .. dan steek ik toch echt mijn hand op en mag hij het opnieuw proberen.
Bij darten zie je het ook, en ik heb het ook wel eens gedaan .... als iemand graag heel snel speelt de boel vertragen tussen de punten door.
Extra blijven staan om te concentreren, extra langzaam de bal pakken of even weg lopen. Als je weet dat het hem stoort.
Tafeltennis blijft ook tussen de oren dus daar zie ik geen 'probleem' of onsportief gedrag in.
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Groetjes Marc
Setup:
-
- Gold Member
Ik zeg niet altijd sorry als iemand fout serveert. Wel eens 'zonde' als het op 9-9 is ofzo. Maar dat floept er dan per ongeluk uit.Oh ja. Dat is één van de twee merkwaardige dingen die ik voor het eerst een paar jaar geleden bij een Nederlands toernooi hoorde.- Serveert de tegenstander fout dan zeg ik altijd "sorry" (maar denk ik bij mijzelf wel vaak: bedankt voor het gratis punt)
De andere is: je tegenstander vóór elke set "succes" wensen.
Beide dingen hoor je hier werkelijk nooit.
Maar bedankt zeg ik ook niet hahha.
Dat suc6 zie je echt alleen in de lagere competitie. Op divisie nivo of hoger echt niet meer.
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Groetjes Marc
Setup:
-
- Gold Member
Als dat gebeurd terwijl je de slag maakt is het officieel een punt voor jou als hij het opzettelijk doet, of een let als het per ongeluk is.
Als het vlak voor je opslag is .. gewoon recht op gaan staan en opnieuw starten.
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Groetjes Marc
Setup:
Vroeger speelde ik wel eens bij iemand thuis. Hij had een soort van eigen zaaltje met bar, biljard en tafeltennistafel.
Deze persoon zei gerust "sorry" als een bal net over de tafel ging en niet de tafel raakte om zo toch het punt te krijgen of in ieder geval jou in verwarring te brengen. Dat was best irritant al kon ik er soms ook om lachen.
Deze persoon zei gerust "sorry" als een bal net over de tafel ging en niet de tafel raakte om zo toch het punt te krijgen of in ieder geval jou in verwarring te brengen. Dat was best irritant al kon ik er soms ook om lachen.
Backup:
Backup:
-
- Gold Member
Hahaha. Dat zou bij sommige scheidsrechters je nog een punt geven ook.
Niet netjes ...
Niet netjes ...
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Groetjes Marc
Setup:
Misschien was ik niet duidelijk in mijn uitleg. Maar dit deed een clubgenoot van mij (ander team) die aan de andere kant van de zaal zat... en keihard mijn naam riep terwijl ik serveerde, niet de tegenstander. Ik heb wel direct tegen die clubgenoot gezegd dat hij zoiets niet moet doen, maar het punt ging gewoon naar de tegenstander. Diezelfde clubgenoot is altijd erg luidruchtig en heeft zelfs een naam gekregen in de regio, dat iedereen hem ondertussen wel kent op die manier....Als dat gebeurd terwijl je de slag maakt is het officieel een punt voor jou als hij het opzettelijk doet, of een let als het per ongeluk is.
Als het vlak voor je opslag is .. gewoon recht op gaan staan en opnieuw starten.
Niet fijn, verder een prima vent, maar dit....
Dat is net zoiets als wanneer de tegenstander ook aan de beurt is om te scheidsen en dan zegt dat het net-service is, terwijl dat absoluut niet zo is, maar ook pas zegt als het duidelijk een punt voor ons wordt... Vaker dan eenmaal meegemaakt en ik kan me flink aan irriteren. Maar de scheids is dan de scheids he...Vroeger speelde ik wel eens bij iemand thuis. Hij had een soort van eigen zaaltje met bar, biljard en tafeltennistafel.
Als het in die setting gebeurd zoals jij zegt zou ik er denk ik inderdaad gewoon om lachen
-
- Gold Member
1 others liked this
Ik zit net te kijken naar de wedstrijd van Ovtcharov tegen Yun-Ju LIN. kom er net in en het eerste wat ik zie is een randbal van LIN zonder een handje van sorry. Ook andere mind spelletjes (of het gebeurd alleen in mijn hoofd ).
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Groetjes Marc
Setup:
Meestal komt er toch wel een handje of een sorry op dat niveau.... Soms is het alleen niet te zien op de uitzending... Laten we hopen dat het het laatste is.
-
- Gold Member
1 others liked this
Sorry. Late reactie .
Ik heb de verdere wedstrijd gekeken en misschien had hij het niet gezien. Bij andere keren deed hij het wel.
soms zie je het aan de andere kant ook niet .... maar de reactie van de duitser had hem wel een hint moeten geven.
Na een 2-0 voorsprong heeft hij met met 3-2 verloren.
Ik heb de verdere wedstrijd gekeken en misschien had hij het niet gezien. Bij andere keren deed hij het wel.
soms zie je het aan de andere kant ook niet .... maar de reactie van de duitser had hem wel een hint moeten geven.
Na een 2-0 voorsprong heeft hij met met 3-2 verloren.
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Groetjes Marc
Setup: