Voorjaar 2024

Hier vind je informatie over de competitie
GarField000
Gold Member
Gold Member

Voorjaar 2024

Berichtdoor GarField000 » 29 Dec 2023, 12:06

Weer een nieuwe voor het aankomende seizoen.

Bij mij is de competitie indeling bekend.
Ik speel regulier EN duo nu in de 2e klasse.

Regulier wel balen want weer een poule van 5 ipv 6.
En 3 van de 4 tegenstanders komen uit Almere ... ofwel minimaal 45 min rijden en 1 speeldag op zaterdag.
Poule is niet zo zwaar als vorig jaar. Zit 1 hele sterk team in, ons teams staat 2e in ratings.
4 teams met een rating van 1240 en hoger, laagste team heeft 1177.
Kijkend naar persoonlijke ratings ..... komen 3 vd 4 hoogste spelers uit dat sterke team.
Op de 2e plaats onze nieuwe speler. Zelf sta ik bijna onderaan ... nog 1 speler met lagere rating.

DUO lijkt een stuk zwakker.
Ons team staat als teamrating bovenaan. maar 2 teams met 1200+ plus rating, de laagste 2 hebben 1153 en 1160.
In persoonlijke rating staat onze nieuwe speler op de 1e plek met 1389. In totaal 2 spelers boven de 1300.
3 vd top 5 is van mijn team (ik uiteraard niet). Ik sta nog steeds onderaan, nog 2 spelers met een lagere rating.
In de basis speelt die nieuwe speler niet mee, alleen als het moet. Maar als we hem er niet bij zetten mag hij niet invallen.

Nu eerst het jaar ten einde feesten, en dan trainen voor het nieuwe seizoen.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Tibhar Evolution FX-D
BH: S&T HellFire X ox green

Red
Advanced Member
Advanced Member

Re: Voorjaar 2024

Berichtdoor Red » 31 Dec 2023, 18:33

Bij mij gaat het ook 2e klasse regulier en duo worden, alleen is duo wat sterker met de ELO van rond de 1230 bij de zwakste teams, vergeleken met regulier waar veel teams rond de 1200 punten zitten.
Fl ügelstutzer
Seizoen 2/2023 2de klasse nttb-west
Wedstrijd Palio WAY-003 Yinhe Mars II Yinhe Neptune
Training 1 Palio WAY-003 Sanwei T88 Ultraspin Yinhe Qing
Training 2 Palio WAY-001 Reactor V5 Yinhe Qing

Wizzy82
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor Wizzy82 » 02 Jan 2024, 11:33

Hier is de indeling nog niet bekend. Meestal wordt die bekend gemaakt tijdens de afdelingskampioenschappen en dat is komend weekend. Ik hoop dat onze aanvraag om 4e klasse wordt gehonoreerd. Aangezien ik wel uitdaging mis nu.

@ Garfield, gezien je percentage dat zelfs nog zo'n 10 rating lager is dan de mijne is het dan wel verstandig om 2e klasse te gaan spelen? Ik speel zelf 5e klasse, maar hoor 4e klasse te spelen (daar zit ik namelijk ook boven de 50%).

Tevens waarom ben je niet effe naar de Eredivisiefinales komen kijken?
Dan hadden we elkaar nog kunnen spreken.
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm

Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor TwoFace » 03 Jan 2024, 11:31

Ook bij ons is de indeling bekend (4de klasse ga ik nu doen), op zich qua reizen wat we gewend zijn, tussen de 20-45 minuten en 1 team zelfs op slechts 10 minuten.... maar dat is dan ook de club waar ik regelmatig bij een training aansluit (zoals gisteravond), daar is tevens een speelster van onze club naar toe gegaan en is nu dus 1 van onze tegenstanders. Het is gelijk het sterkste team met de 2 spelers met de hoogste rating, hun beste heeft 1353 en heeft eigenlijk niks te zoeken in de 4de klasse en is tevens ingedeeld in hun eerste team, die eerste klasse speelt.
Hun 2de speler heeft 1121 en is gelijk de nummer 2 in de poule. Qua rating sta ik nu op de 6e plek in deze poule, maar ik weet dat dit niks zegt.

Gisteravond nog even tegen beide heren wat staan te spelen en tegen hun beste, laten we zeggen zou ik 0 kans hebben, ik zou al blij zijn om een paar punten te pakken tegen hem. Hun nummer 2 is eigenlijk ook wel heel goed, zeer aanvallend en scherp met plaatsen, best lastig, ook al ben ik een soort verdediger. Ook tegen hun 3de speler en hun nummer 5 gespeeld en tja, dat kan alle kanten op in een wedstrijd, maar in theorie zou ik hun moeten kunnen verslaan.

Hun beste speler zou in theorie bijna niet moeten spelen heb ik begrepen, maar ja, heb je hem wel tegenover je, dan is de kans op winst wel erg klein.....

Wij staan nu slechts met 3 spelers in het team, maar daar zouden nog 2 spelers aan toegevoegd moeten worden, namelijk een oud teamgenoot van mij die slechts 2-3 wedstrijden gaat spelen en een nieuwe jongen, een recreant die voor het eerst competitie gaat doen en eigenlijk meer 6de klasse niveau is.....
Nieuwe competitie frame: Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Yasaka New Era 2,0mm

Backup frame 1: Yinhe 980
BH: Dawei Saviga V
FH: Reactor Thunder 2.0

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio DK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2

yoass
Super Member
Super Member

Berichtdoor yoass » 03 Jan 2024, 12:19

De trend zet zich door in wijlen de afdeling Midden: duocompetitie kannibaliseert de reguliere tafeltenniscompetitie, algehele participatie verlauwt. https://mas.to/@tielsetc/111685979913341936 voor wie 't grafiekje wil zien.
Hammaren III, door https://www.sdcttblades.com/ (Koto/Limba/AC#/Kiri/AC#/Limba/Koto)
FH, BH: Nittaku Fastarc-G1

yoass
Super Member
Super Member

Berichtdoor yoass » 03 Jan 2024, 12:22

En tóch komen we elkaar niet tegen!
Hammaren III, door https://www.sdcttblades.com/ (Koto/Limba/AC#/Kiri/AC#/Limba/Koto)

Wizzy82
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor Wizzy82 » 03 Jan 2024, 13:30

Met yoass eens. Ik had al naar die afdeling gekeken en zag dat ook al speel ik zelf in een andere afdeling waar gelukkig alleen reguliere is.

Nu komt dat niet helemaal door de duo want in mijn regio loopt het ook terug. Ik denk dat de vergrijzing ook een probleem is. Van onderen komt er meer weinig door. Minder jeugdspelers die doorstromen naar de senioren dan vroeger.

In mijn afdeling hebben ze laatst een enquête gehouden over de huidige competitie opzet. Ook de duo kwam daarin ter sprake, maar ik zie dat (gelukkig met de meeste in mijn afdeling) niet als oplossing. Duo zal nooit werken bij afdelingen buiten de Randstad want daar zullen de afstanden altijd langer zijn en voor 5 wedstrijden op een avond gaat hier in de afdeling niemand een uur enkele reis rijden. @ Garfield, dat je 3x driekwartier moet rijden en daar al moeilijk over doet zou als je in mijn regio speelt bijzonder zijn. Bij ons is driekwartier enkele reis eerder normaal dan een uitzondering. Regelmatig een uur rijden zelfs. Voordat ik dan in bed lig is het vaak 1.00 u. Op vrijdagavonden heb ik daar geen problemen mee. Ik zie het namelijk ook als een avondje uit. Zo zouden eigenlijk meer spelers het moeten zien.

Backup:

GarField000
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor GarField000 » 03 Jan 2024, 14:02

Hier is de indeling nog niet bekend. Meestal wordt die bekend gemaakt tijdens de afdelingskampioenschappen en dat is komend weekend. Ik hoop dat onze aanvraag om 4e klasse wordt gehonoreerd. Aangezien ik wel uitdaging mis nu.

@ Garfield, gezien je percentage dat zelfs nog zo'n 10 rating lager is dan de mijne is het dan wel verstandig om 2e klasse te gaan spelen? Ik speel zelf 5e klasse, maar hoor 4e klasse te spelen (daar zit ik namelijk ook boven de 50%).

Tevens waarom ben je niet effe naar de Eredivisiefinales komen kijken?
Dan hadden we elkaar nog kunnen spreken.

Mijn rating is niet helemaal representatief voor mijn nivo op het moment vind ik.
Het nadeel van laag spelen is dat je rating bijna niet omhoog gaat.
Mijn alternatief is 4e klasse. Dat vind ik echt te laag voor mij. 2e klasse is inderdaad aan de hoge kant, onze nieuwe wilde geen 1e klasse spelen omdat het te hoog was, maar nu in de 2e klasse is hij de 2e speler in rating.
Ik denk dat mijn rating nu wel wat verder omhoog gaat en meer past in de 2e klasse.
Als ik rond de 1250 kom zit ik in de middenmoot van onze poule.
Om mijn spel te verbeteren moet ik hoger spelen .. als ik in de 4e klasse blijf knoeien ga ik het plezier weer verliezen.

Ik had helaas andere afspraken tijdens de finales. Heb een stukje van de dames via youtube gekeken maar toen moest ik weg.
----------------
Groetjes Marc

Setup:

GarField000
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor GarField000 » 03 Jan 2024, 14:03

En tóch komen we elkaar niet tegen!
Alweer niet :) .... Zolang we dezelfde klasse spelen is de kans steeds groter natuurlijk :D
----------------
Groetjes Marc

Setup:

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor TwoFace » 03 Jan 2024, 15:12

Met yoass eens. Ik had al naar die afdeling gekeken en zag dat ook al speel ik zelf in een andere afdeling waar gelukkig alleen reguliere is.

Nu komt dat niet helemaal door de duo want in mijn regio loopt het ook terug. Ik denk dat de vergrijzing ook een probleem is. Van onderen komt er meer weinig door. Minder jeugdspelers die doorstromen naar de senioren dan vroeger.

In mijn afdeling hebben ze laatst een enquête gehouden over de huidige competitie opzet. Ook de duo kwam daarin ter sprake, maar ik zie dat (gelukkig met de meeste in mijn afdeling) niet als oplossing. Duo zal nooit werken bij afdelingen buiten de Randstad want daar zullen de afstanden altijd langer zijn en voor 5 wedstrijden op een avond gaat hier in de afdeling niemand een uur enkele reis rijden. @ Garfield, dat je 3x driekwartier moet rijden en daar al moeilijk over doet zou als je in mijn regio speelt bijzonder zijn. Bij ons is driekwartier enkele reis eerder normaal dan een uitzondering. Regelmatig een uur rijden zelfs. Voordat ik dan in bed lig is het vaak 1.00 u. Op vrijdagavonden heb ik daar geen problemen mee. Ik zie het namelijk ook als een avondje uit. Zo zouden eigenlijk meer spelers het moeten zien.
Bij ons (regio Oost) hebben we dan gelukkig meestal niet zulke reisafstanden, soms komt wel 45 minuten voor... en ik begrijp dat als je hoger speelt (dus 1ste klasse of hoger) de afstanden soms iets meer zijn. Voor de vrijdagavond vind ik het persoonlijk ook geen issue, ik zie het sowieso als een avondje uit (verder ga ik niet uit LOL).... Bij ons loopt senioren al jaren terug, jeugd hebben we dan weer heel veel (maar doorstromen naar senioren is bij ons nog lang niet aan de orde... dus senioren zal nog eerder verder terug lopen).

En als onze vrijwilliger die al pak en beet 40 jaar met de club verbonden is, ermee gaat stoppen (beste man is al aan het afbouwen), dan denk ik ook dat jeugd wat tegen kan gaan vallen (hij zorgde altijd voor nieuwe aanwas door scholierentoernooien en clinics etc te verzorgen).

yoass
Super Member
Super Member

Berichtdoor yoass » 03 Jan 2024, 16:06

Ik denk dat je, als je naar die trends kijkt, twee dingen ziet. Inderdaad, een lichte terugloop van de deelname sowieso.

En gegeven die trend is het, wat mij betreft, vrij absurd om dan ook nog de mager wordende spoeling nog verder te verdunnen door twee competities ten koste van elkaar te laten bestaan.

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor TwoFace » 03 Jan 2024, 16:32

De trend zet zich door in wijlen de afdeling Midden: duocompetitie kannibaliseert de reguliere tafeltenniscompetitie, algehele participatie verlauwt. https://mas.to/@tielsetc/111685979913341936 voor wie 't grafiekje wil zien.
Ik ben altijd benieuwd waar je dit vandaan haalt, die trendcijfers? Ik zou het namelijk ook wel eens willen zien van onze regio.

Wizzy82
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor Wizzy82 » 03 Jan 2024, 18:30

Die cijfers zijn niet heel moeilijk op te stellen.
Check de TT-app maar en pak afdeling midden en vergelijk het aantal duo-teams met vorig seizoen en het aantal reguliere teams bij de senioren met vorig seizoen. Duo stijgt daar tov reguliere dat daalt en ook nog eens extra daalt omdat aanwas dat voor het eerst competitie gaat spelen de keuze heeft. Grote kans dat ze eerst voor duo kiezen, want minder wedstrijden en beter om het te bekijken of het bevalt wellicht. Wellicht is dat iets voor een nieuw onderzoek in die regio's. In welke competitie (duo of reguliere) begint iemand die voor het eerst competitie gaat spelen? Waar kiezen de meeste voor?

Zolang hier in de afdelingen maar geen duo komt, maar gelukkig is daar veel weerstand voor.

Enige wat in mijn afdeling speelt is het enorme niveau verschil tussen spelers in de onderste klasse. Gaan ze een klasse erbij maken in het voorjaar of niet? Maar dan zou het wellicht kunnen dat je nog verder moet rijden voor een wedstrijd en dat je geen piramide vorm meer hebt tussen de klasses en dat geeft weer problemen met degradatie en promotie tussen de klasses.

Backup:

yoass
Super Member
Super Member

Berichtdoor yoass » 04 Jan 2024, 10:26

Ik ben altijd benieuwd waar je dit vandaan haalt, die trendcijfers? Ik zou het namelijk ook wel eens willen zien van onze regio.
Ik kijk idd in TTapp.

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor TwoFace » 04 Jan 2024, 13:58

Ah kijk weer wat geleerd, bedankt, dat wist ik niet. Maar iemand heeft daar dan blijkbaar een grafiekje van gemaakt nog.

Net ook even gekeken en ik moet zeggen, eerst wel een dalende trend, toen sinds de start van corona een flinke val en daarna is het bij ons redelijk stabiel, zelfs een lichte groei nu. Maar DUO hebben we niet, al zie ik hier wel dat deze in 2019 wel bestond (nooit geweten).

Aantal DUO Aantal regulier
Voorjaar2017 0 477
Najaar 2017 0 462
Voorjaar2018 28 450
Najaar 2018 28 435
Voorjaar2019 30 415
Najaar 2019 30 412
Voorjaar2020 0 388
Najaar 2020 0 298
Voorjaar2021 0 0
Najaar 2021 0 300
Voorjaar2022 0 271
Najaar 2022 0 295
Voorjaar2023 0 298
Najaar 2023 0 297
Voorjaar2024 0 316

Maar wat ik zelf nog lastig hier aan vind, dit zijn de team in de regio, dat is niet een directe link met het aantal spelers natuurlijk. Bedoel ik heb in teams gezeten met 6 spelers, maar meestal zat in een team met 4 spelers.
Nu hebben we 3 vaste spelers en 2 een soort invallers in het team.

Edit: ik zie dat de opmaak niet goed meekomt, plaatjes kan ik helaas zelf niet ergens neerzetten, anders had ik even een screenshotje gemaakt, was een stuk makkelijker.

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor TwoFace » 04 Jan 2024, 14:03

Die cijfers zijn niet heel moeilijk op te stellen.
Check de TT-app maar en pak afdeling midden en vergelijk het aantal duo-teams met vorig seizoen en het aantal reguliere teams bij de senioren met vorig seizoen. Duo stijgt daar tov reguliere dat daalt en ook nog eens extra daalt omdat aanwas dat voor het eerst competitie gaat spelen de keuze heeft. Grote kans dat ze eerst voor duo kiezen, want minder wedstrijden en beter om het te bekijken of het bevalt wellicht. Wellicht is dat iets voor een nieuw onderzoek in die regio's. In welke competitie (duo of reguliere) begint iemand die voor het eerst competitie gaat spelen? Waar kiezen de meeste voor?

Zolang hier in de afdelingen maar geen duo komt, maar gelukkig is daar veel weerstand voor.

Enige wat in mijn afdeling speelt is het enorme niveau verschil tussen spelers in de onderste klasse. Gaan ze een klasse erbij maken in het voorjaar of niet? Maar dan zou het wellicht kunnen dat je nog verder moet rijden voor een wedstrijd en dat je geen piramide vorm meer hebt tussen de klasses en dat geeft weer problemen met degradatie en promotie tussen de klasses.
Is er bij jullie dan alleen een enorm niveau verschil tussen de spelers in de onderste klasse? Ik zie dit her en der verspreid in de klasses terug... zo hebben we nu in de 4de klasse iemand erbij met 1353 rating, terwijl het gemiddeld nu rond de 1000 ligt.... en eerder wel eens in de 6de klasse meegemaakt dat er mensen met 1000+ in zaten, terwijl het gemiddeld rond de 650 lag.... en jeugdspelers soms nog een stuk lager zitten.
3de klasse zat er ook wel rond de 250-300 verschil tussen nr 1 in de poule en de nummer laatst.

Wizzy82
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor Wizzy82 » 04 Jan 2024, 23:06

De indeling is hier op papier bekend (nog niet in de app, waardoor ik nog niet de tegenstanders kan inschatten. Dus daar kom ik later op terug). Het is 4e klasse geworden. Iets wat ik echt niet had verwacht dat onze aanvraag gehonoreerd zou worden. Wel moeten we aardig ver weg en speel ik tegen clubs waar ik al heel lang niet tegen heb gespeeld en een zelfs nog nooit tegen heb gespeeld, maar aan de ene kant vind ik dat niet erg want dan spelen we weer eens tegen spelers waar ik nog niet eerder tegen hen gespeeld.

Alleen kunnen we niet alle 3 altijd spelen en hebben we geen 4 mans team dus dat kan wel voor problemen zorgen en helaas moeten we uit op maandag spelen tegen het team dat het verst weg zit. Die spelen trouwens wel in een van de mooiste tafeltennis zalen van Nederland vind ik.

Maar wel ben ik heel erg blij dat het 4e klasse is geworden. Voor mij persoonlijk is dat meer uitdaging ook al gaat vast lastig worden om er in te blijven.

Vorig seizoen was er maar 1 6e klasse poule. Nu zijn het 3, dus ik denk dat het een goede zaak is en nu in de 5e klasse wellicht wat minder grote verschillen zijn.

Backup:

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor TwoFace » 05 Jan 2024, 09:21

Wat is aardig ver weg? Afstand is natuurlijk 1 ding, maar ik kijk zelf altijd naar reistijd, want of je nu 60 km snelweg moet rijden of 30 km continue binnendoor is wel een verschil natuurlijk.

Zelf vind ik dat ook wel leuk inderdaad, om eens tegen andere spelers uit te komen. Nu speel ik pas voor mijn 6de jaar, inclusief de corona jaren en heb ik de eerste 5 seizoenen 6de klasse gespeeld met een seizoen 5de tussendoor, daarna weer 2 seizoenen 5de klasse en daarna 4de, 3de en nu weer 4de klasse... dus om die reden zijn al veel teams anders waar ik tegen speel..... mensen die ik in de 6de klasse tegenkwam, kom ik over het algemeen nu niet tegen meer. Soms is een tegenstander gelijk of deels gelijk en dat heeft ook wel weer charme....

Ik zie dat een aantal spelers waar ik vorig seizoen in de 3de klasse tegen speelde en het merendeel zelfs van won nu zelfs 2de klasse speelt.... het loopt raar soms in de tafeltennis.

Ik vind de 4de klasse prima om in te spelen, voldoende uitdaging, veel spelers die eigenlijk wel soms hoger kunnen en moeten spelen, maar vanwege clubomstandigheden dat bv niet kunnen, maar ook spelers die nieuw en 'upcoming' zijn (bv wat oudere jeugd spelers die al heel goed zijn, maar zich nog moeten bewijzen voor de beste teams in de vereniging. En dan mensen zoals ik, die een beetje jojo-en tussen klasses omdat ze misschien wel 2de klasse aan zouden kunnen, maar moeten daarvoor wel echt in vorm zijn en anders ook in een 5de klasse het wel moeilijk kunnen hebben (al denk ik nu niet meer dat ik het moeilijk zou hebben in de 5de klasse). Maar wat ik bedoel, is dat het een leuke mix van mensen is, ik zag dat in de 3de klasse ietsjes minder terug komen, dat zijn meer teams/mensen die vaak al langer met elkaar spelen en veelal tussen de 1ste/2de en 3de klasse hoppen en dan het enkele team wat de overstap maakt van 4de naar 3de en daar wel of niet blijft op dat niveau, maar veel minder jeugdspelers bv.

Wizzy82
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor Wizzy82 » 05 Jan 2024, 09:51

Deze teams zitten op zo'n 3 kwartier rijden 45 km, vanaf onze speellocatie. Echter gezien niemand dat in de buurt woont en we elkaar altijd ophalen kun je er nog zeker een kwartier bij optellen. Dus voor de verste 2 a 3 teams zullen we rond een uurtje reistijd hebben.

Vergeet niet dat 4e klasses per afdeling enorm verschillend van elkaar zijn. Gemiddelde rating van een poule in een klasse zegt wellicht meer.
Hier ligt de gemiddelde rating in de 4e klasse denk ik wel ergens tussen 1100 en 1050. Denk zo rond 1075.

Backup:

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor TwoFace » 05 Jan 2024, 10:02

Deze teams zitten op zo'n 3 kwartier rijden 45 km, vanaf onze speellocatie. Echter gezien niemand dat in de buurt woont en we elkaar altijd ophalen kun je er nog zeker een kwartier bij optellen. Dus voor de verste 2 a 3 teams zullen we rond een uurtje reistijd hebben.

Vergeet niet dat 4e klasses per afdeling enorm verschillend van elkaar zijn. Gemiddelde rating van een poule in een klasse zegt wellicht meer.
Hier ligt de gemiddelde rating in de 4e klasse denk ik wel ergens tussen 1100 en 1050. Denk zo rond 1075.
Dan is het wel aardig ver inderdaad geef ik toe. Qua km's zitten sommige teams in onze poule ook wel zo ver van ons af, eentje slechts dit keer... zit op 45 km, de rest dichterbij, waarvan de meest dichtbije op slechts 9 km hiervandaan zit. De meesten op ongeveer 25-35 km afstand.
Wij halen ook meestal elkaar op (er zijn enkele uitzonderingen), maar de meesten wonen ook echt dicht in de buurt of op de route (ik in mijn vorige situatie lag bv meestal wel een eindje hier vandaan, maar wel op de route).