Voorjaar 2026
Re: Voorjaar 2026
Dat is toch ook leuk, de jeugd heeft de toekomst en als je hem wat kan leren, dan gaat hij dat onthouden en je dankbaar zijn. En dat is ook heel veel waard. Er zitten wat jeugdspelers op een redelijk niveau bij ons, een aantal die mij al bijna verslaan... maar ik win nog op tactisch gebied, niet op talent. Ik probeer hun zo nu en dan wat tactiek bij te brengen en simpele dingen als hetgeen wat ik zelf doe als ik mijn focus niet heb (ik loop dan even richting een muur (een dood object), staar richting die muur en haal een paar keer diep adem)). Pas een keer aan een jeugdspeelster verteld, die gebruikte het om weer in focus te komen en kwam super enthousiast na afloop naar mij toe rennen en mij bedanken dat ze gewonnen had dankzij mij, ze had er heel veel aan gehad. En 1 minuut later een andere speler, zelfde verhaal, maar nu had deze jeugdspeelster het aan haar verteld dat ik het verteld had. Superleuk toch, 2 blije jonge koppies die nu begrijpen dat je zelf die focus kan terugpakken en er dan gewoon weer goed staat. Ik kan je zeggen, voor mij was dat het leukste moment van de dag.
Zo geef ik nu wel vaker tips aan jeugd en ik focus me vooral op het positieve, nooit het negatieve. Dit geeft veelal meer zelfvertrouwen bij die kinderen. Stiekem vind ik coachen van kinderen wel leuk. Ze vroegen me ook ooit om ze te gaan trainen (maar ik mis zelf de basis, dus hun trainen lijkt mij niet zo een goed idee). En dat zou ten koste van mijn eigen speelavonden gaan...
Veel succes met jullie wedstrijd, wanneer moeten jullie?
Zo geef ik nu wel vaker tips aan jeugd en ik focus me vooral op het positieve, nooit het negatieve. Dit geeft veelal meer zelfvertrouwen bij die kinderen. Stiekem vind ik coachen van kinderen wel leuk. Ze vroegen me ook ooit om ze te gaan trainen (maar ik mis zelf de basis, dus hun trainen lijkt mij niet zo een goed idee). En dat zou ten koste van mijn eigen speelavonden gaan...
Veel succes met jullie wedstrijd, wanneer moeten jullie?
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1
Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Vrijdagavond zoals bijna alle wedstrijden op een uitwedstrijd na die op een maandagavond is. Die probeer ik dus te mijden. Mijn doelstelling deze competitie is overigens gewoon lekker spelen en hopelijk boven de 1060 rating uit te komen wat ik voorheen altijd had, maar wat natuurlijk ook een F-licentie betekend. Anders is het voor mij namelijk niet interessant om mee te doen aan de afdelingskampioenschappen.
Om die rating te halen is wellicht nog lastig, want in de poule waarin we zitten zijn aardig wat spelers met een lagere rating dan ik heb. Eigenlijk vind ik onze poule vrij zwak tov andere poules. We zouden 2e of 3e moeten kunnen worden.
De jeugd coachen heb ik zoals je weet regelmatig gedaan. Mooi is als ze er iets van opsteken. Wedstrijden winnen door mijn coaching.
Dit is wel al wat oudere jeugd dat over een paar jaar de overstap moeten maken naar de senioren.
Bovendien vind ik dat de NTTB hier dus een fout maakt in hun beleid. Dat jeugd pas bij de senioren mogen spelen als ze 16 zijn.
Ik ben voorstander van dat ze deze leeftijdsgrens verlagen 14 of 15 jaar zodat jeugd dan beide kunnen spelen (of ja, beter dat ze dan bij een seniorenteam worden opgenomen en een paar wedstrijden, wellicht alleen de thuiswedstrijden als deze op vrijdagavond zijn zodat ze toch nog vroeg naar bed kunnen als ze de dag erop in de jeugdcompetitie moeten spelen)
Om die rating te halen is wellicht nog lastig, want in de poule waarin we zitten zijn aardig wat spelers met een lagere rating dan ik heb. Eigenlijk vind ik onze poule vrij zwak tov andere poules. We zouden 2e of 3e moeten kunnen worden.
De jeugd coachen heb ik zoals je weet regelmatig gedaan. Mooi is als ze er iets van opsteken. Wedstrijden winnen door mijn coaching.
Dit is wel al wat oudere jeugd dat over een paar jaar de overstap moeten maken naar de senioren.
Bovendien vind ik dat de NTTB hier dus een fout maakt in hun beleid. Dat jeugd pas bij de senioren mogen spelen als ze 16 zijn.
Ik ben voorstander van dat ze deze leeftijdsgrens verlagen 14 of 15 jaar zodat jeugd dan beide kunnen spelen (of ja, beter dat ze dan bij een seniorenteam worden opgenomen en een paar wedstrijden, wellicht alleen de thuiswedstrijden als deze op vrijdagavond zijn zodat ze toch nog vroeg naar bed kunnen als ze de dag erop in de jeugdcompetitie moeten spelen)
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm
Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
Backup:
Dat laatste ben ik met je eens, ze moeten hier de leeftijd verlagen... want nu verlies je ze vaak met 15/16 omdat ze een bijbaantje willen gaan doen... als ze dan al senioren spelen bv op vrijdagavond, is de kans groter dat ze daarin blijven hangen en dan misschien alleen niet meer op de zaterdag willen ivm bijbaantje.
Mensen kunnen onderling prima afstemmen wat dan wel en niet kan voor die jeugd in de avond (bv altijd zorgen dat ze als eerste klaar zijn, desnoods door alledrie achter elkaar te spelen (zoals wij ook wel eens doen met iemand die avonddienst moet draaien en om 23.00uur op locatie moet zijn, dus rond 22.30uur uiterlijk klaar moet zijn).
Wij hebben nu een aantal goeie jeugdleden die prima zouden meekunnen op bv 5de/4de klasse niveau senioren... maar die zijn nog net te jong 14/15... dus die mogen eigenlijk nog niet, maar ze willen wel en ouders staan er ook positief tegenover (mits thuiswedstrijden inderdaad).
Mensen kunnen onderling prima afstemmen wat dan wel en niet kan voor die jeugd in de avond (bv altijd zorgen dat ze als eerste klaar zijn, desnoods door alledrie achter elkaar te spelen (zoals wij ook wel eens doen met iemand die avonddienst moet draaien en om 23.00uur op locatie moet zijn, dus rond 22.30uur uiterlijk klaar moet zijn).
Wij hebben nu een aantal goeie jeugdleden die prima zouden meekunnen op bv 5de/4de klasse niveau senioren... maar die zijn nog net te jong 14/15... dus die mogen eigenlijk nog niet, maar ze willen wel en ouders staan er ook positief tegenover (mits thuiswedstrijden inderdaad).
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Eigenlijk zou de NTTB sowieso voor de jeugd wat landelijk speelt een uitzondering moeten maken. Bij ons speelt zo'n speler en die baalt dus enorm dat die niet mee kan doen met de senioren. Die zou bij de senioren hoofdklasse aankunnen.
Backup:
Backup:
-
ardane
- Silver Member

Weet iemand waarom dat zo in Nederland is?Wizzy82 schreef: 19 jan 2026, 11:30 Bovendien vind ik dat de NTTB hier dus een fout maakt in hun beleid. Dat jeugd pas bij de senioren mogen spelen als ze 16 zijn.
(Tomokazu Harimoto was 13 jaar oud toen hij in 2017 deelnam aan de senioren-wereldkampioenschappen. Hij haalde de kwart finale.)
Ze maken in Nederland alleen een uitzondering bij hele grote talenten, maar dan moet een jeugdspeler dacht ik al een rating hebben boven de 1600 of zo om voor deze uitzondering in aanmerking te komen. Echter het probleem is dat de jeugd zo’n hoge rating niet snel kan behalen, want alle jeugd begint met nauwelijks rating en tegen elkaar kunnen ze lang niet zoveel verdienen (en dus stappen maken) dan als ze tegen volwassenen zouden spelen die wel die hoge ratings hebben.
De jongen die bij ons bij de volwassenen traint (s’avonds door de weeks) speelt landelijk jeugd bij een andere club op zaterdag, maar hij wordt beperkt in zijn ontwikkeling want ondanks aanvragen bij de NTTB om dispensatie te verlenen zodat hij wel senioren kan spelen (ze wilde hem in laten stromen in de 2e klasse) vertikt de NTTB dit te doen. Gevolg is dat deze speler alleen tegen een selectief groepje volwassenen bij de club (oa mij) en plaatselijke toernooien waar hij wel als een 2e klassespeler of zelfs hoger bij de senioren wordt ingedeeld.
De jongen die bij ons bij de volwassenen traint (s’avonds door de weeks) speelt landelijk jeugd bij een andere club op zaterdag, maar hij wordt beperkt in zijn ontwikkeling want ondanks aanvragen bij de NTTB om dispensatie te verlenen zodat hij wel senioren kan spelen (ze wilde hem in laten stromen in de 2e klasse) vertikt de NTTB dit te doen. Gevolg is dat deze speler alleen tegen een selectief groepje volwassenen bij de club (oa mij) en plaatselijke toernooien waar hij wel als een 2e klassespeler of zelfs hoger bij de senioren wordt ingedeeld.
Backup:
Backup:
Nou gisteravond de eerste wedstrijd gespeeld, met 2 invallers. Ik had niet al te hoge verwachtingen, ook niet voor mijzelf (was niet helemaal fit).
De 2 invallers zijn beide 'nieuw', ze gaan dit seizoen voor het eerst competitie spelen (5de klasse) en mocht nu invallen in de 3de klasse, een goede test voor hen.
Mijn eerste enkel won ik met 3-0, al was het nog best spannend.
Invaller 1, verloor vrij snel en makkelijk met 3-0
Invaller 2, idem.
De dubbel deed ik met invaller 1, ging best redelijk goed, maar 11-9, 12-10, 11-9 net niet gelukt.
Mijn 2de enkel, 3-2 voor mij ( ik verloor 2 games omdat ik er totaal niet met mijn hoofd bij was).
Invaller 2 verloor met 3-2 (echt goed gespeeld).
Invaller 1 verloor ook met 3-2 van hun beste speler, echt heel knap, zonde ook want ze had deze wel kunnen winnen.
Invaller 2 verloor kansloos met 3-0.
Ik mocht nu tegen hun beste (LN op FH)... 2 keer eerder tegen hem gespeeld, eerste keer verloren met 3-2, 2de keer won ik met 3-1... helaas had ik echt een concentratie probleem, ik verloor met 3-1.
Invaller 1 mocht afsluiten en deed dit weer niet slecht maar verloor wel met 3-1.
Slechts 2 punten, maar dat is persoonlijk eigenlijk waar ik ook ongeveer op rekende. Ik wist dat dat wel haalbaar zou zijn, maar 3de punt of een 4de toch wel lastig zou worden. We starten dus niet best, maar we zien wel waar dit eindigt. Promotie zag ik al niet meer gebeuren voordat we startte (gezien het verlies wat we gaan lijden van 1 van onze beste speelsters (die vertrekt begin maart 'definitief' naar Afrika).
We hebben ondanks een 6 mans team (vanaf maart 5) best wel problemen om 3 man op te stellen op meerdere avonden, dan is er geen ruimte voor ambitie.
De 2 invallers zijn beide 'nieuw', ze gaan dit seizoen voor het eerst competitie spelen (5de klasse) en mocht nu invallen in de 3de klasse, een goede test voor hen.
Mijn eerste enkel won ik met 3-0, al was het nog best spannend.
Invaller 1, verloor vrij snel en makkelijk met 3-0
Invaller 2, idem.
De dubbel deed ik met invaller 1, ging best redelijk goed, maar 11-9, 12-10, 11-9 net niet gelukt.
Mijn 2de enkel, 3-2 voor mij ( ik verloor 2 games omdat ik er totaal niet met mijn hoofd bij was).
Invaller 2 verloor met 3-2 (echt goed gespeeld).
Invaller 1 verloor ook met 3-2 van hun beste speler, echt heel knap, zonde ook want ze had deze wel kunnen winnen.
Invaller 2 verloor kansloos met 3-0.
Ik mocht nu tegen hun beste (LN op FH)... 2 keer eerder tegen hem gespeeld, eerste keer verloren met 3-2, 2de keer won ik met 3-1... helaas had ik echt een concentratie probleem, ik verloor met 3-1.
Invaller 1 mocht afsluiten en deed dit weer niet slecht maar verloor wel met 3-1.
Slechts 2 punten, maar dat is persoonlijk eigenlijk waar ik ook ongeveer op rekende. Ik wist dat dat wel haalbaar zou zijn, maar 3de punt of een 4de toch wel lastig zou worden. We starten dus niet best, maar we zien wel waar dit eindigt. Promotie zag ik al niet meer gebeuren voordat we startte (gezien het verlies wat we gaan lijden van 1 van onze beste speelsters (die vertrekt begin maart 'definitief' naar Afrika).
We hebben ondanks een 6 mans team (vanaf maart 5) best wel problemen om 3 man op te stellen op meerdere avonden, dan is er geen ruimte voor ambitie.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Dat is jammer TwoFace. Maar goed zelf wel 2 gewonnen is op zich toch niet verkeerd. Als ik dat aanstaande vrijdag voor elkaar krijg ben ik al tevreden.
Immers we moeten tegen het team met de hoogste teamrating. Daarna komen wij, maar onze sterkste speler is nog geblesseerd en doet vrijdag niet mee (een jongen die vorig jaar bij ons inviel en er toen gelijk 3 wist te winnen).
Zelf hoop ik op een klein verlies en dat ik er zelf 2 win maar minimaal 1 win. Dan zou ik al tevreden zijn.
Immers we moeten tegen het team met de hoogste teamrating. Daarna komen wij, maar onze sterkste speler is nog geblesseerd en doet vrijdag niet mee (een jongen die vorig jaar bij ons inviel en er toen gelijk 3 wist te winnen).
Zelf hoop ik op een klein verlies en dat ik er zelf 2 win maar minimaal 1 win. Dan zou ik al tevreden zijn.
Backup:
Backup:
Gewoon lekker onbevangen erin gaan, dan speel je het lekkerst :-)
Ja ik was niet perse ontevreden over het resultaat, maar wel over mijn spel... zo'n enorm gebrek aan focus had ik.
Aangezien ik donderdag alweer mag invallen bij het team hoger (2de klasse) en vrijdag DUO mag gaan spelen (eerste klasse) hoop ik dat ik dan een iets betere TwoFace kan laten zien.....
Het is gewoon zo jammer dat als je speelt... of je nu wint of verliest, je het gevoel hebt dat je er helemaal niet echt staat... alsof je in een waas zit.... dat heb ik wel eens vaker, maar vooral de laatste tijd wel erg vaak.
Ik denk dat ik eigenlijk alleen mijn eerste partij gefocussed was. Toen kon ik ook een 10-10 en 2* een 9-9 omzetten in 10-12, 9-11 en 9-11 in mijn voordeel... ik denk dat ik al niet op 10-10 en 9-9 had mogen komen te staan, maar toen kon ik in elk geval mijn knop omzetten om die laatste 2 punten binnen te slepen, dat lukt me daarna niet meer op die manier.
Ik wordt dan ook boos op mijzelf, hebben jullie dat ook? Misschien omdat ik wel wat perfectionistisch gedrag heb soms en erg slecht tegen eigen falen kan, want op zich maakt een wedstrijd verliezen me helemaal niet zoveel uit.
Ja ik was niet perse ontevreden over het resultaat, maar wel over mijn spel... zo'n enorm gebrek aan focus had ik.
Aangezien ik donderdag alweer mag invallen bij het team hoger (2de klasse) en vrijdag DUO mag gaan spelen (eerste klasse) hoop ik dat ik dan een iets betere TwoFace kan laten zien.....
Het is gewoon zo jammer dat als je speelt... of je nu wint of verliest, je het gevoel hebt dat je er helemaal niet echt staat... alsof je in een waas zit.... dat heb ik wel eens vaker, maar vooral de laatste tijd wel erg vaak.
Ik denk dat ik eigenlijk alleen mijn eerste partij gefocussed was. Toen kon ik ook een 10-10 en 2* een 9-9 omzetten in 10-12, 9-11 en 9-11 in mijn voordeel... ik denk dat ik al niet op 10-10 en 9-9 had mogen komen te staan, maar toen kon ik in elk geval mijn knop omzetten om die laatste 2 punten binnen te slepen, dat lukt me daarna niet meer op die manier.
Ik wordt dan ook boos op mijzelf, hebben jullie dat ook? Misschien omdat ik wel wat perfectionistisch gedrag heb soms en erg slecht tegen eigen falen kan, want op zich maakt een wedstrijd verliezen me helemaal niet zoveel uit.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Ik herken dat ook. Als ik verlies en ik heb lekker gespeeld (mijn niveau gehaald) dan heb ik daar geen enkele moeite mee, maar als ik verlies van iemand waarvan ik normaal gesproken altijd win en dat komt omdat ik mijn niveau heb gehaald dan baal ik wel en voelt dat toch als een soort van falen. Bedoel je dit TwoFace? In dat gevoel kan ik blijven hangen en dat kan gevolgen hebben voor de volgende wedstrijd. Als die volgende wedstrijd het dubbel is, dan vind ik het nog niet zo heel erg. Dubbel kan ik dan mooi gebruiken om weer beter te worden en mij te focussen zodat de overige wedstrijden ook weer beter zullen gaan.
Backup:
Backup:
Ik had over je post heen gelezen... ik heb eigenlijk geen idee waarom dit specifiek in NL zo is... maar NL kennende, zal er wel een grondslag liggen in het beschermen van de jeugd... waarbij de grens wel wat verschoven is door de jaren heen, maar ik vermoed zoiets. Rating kan je pas echt bij de senioren ophalen. Ik vind persoonlijk de rating van de jeugd soms ook nergens op slaan... je kan plots tegen een jeugdspeler staan die bv slechts 700 rating heeft, echter qua niveau van senior misschien eerder op 1000-1100 rating zit.ardane schreef: 19 jan 2026, 13:17Weet iemand waarom dat zo in Nederland is?Wizzy82 schreef: 19 jan 2026, 11:30 Bovendien vind ik dat de NTTB hier dus een fout maakt in hun beleid. Dat jeugd pas bij de senioren mogen spelen als ze 16 zijn.
(Tomokazu Harimoto was 13 jaar oud toen hij in 2017 deelnam aan de senioren-wereldkampioenschappen. Hij haalde de kwart finale.)
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Ik bedoel meer, maar ik denk dat jij dat ook bedoelt, dat je weet dat je als een natte krant staat te spelen. Dat je gewoon ver onder je kunnen speelt. Dan ben ik zo boos en geïrriteerd op mijzelf, niet goed, ik doe dit ook wel met andere faalmomentjes... een leerpunt voor mijzelf wat helaas erg verworven in mijn karakter zit en niet zo makkelijk af te leren is. Bij mij ligt dat dan meestal aan mijn focus, althans het gebrek eraan. Soms kan ik me dan herpakken en kan ik weer enigzins vrede met mijzelf krijgen, maar als dit niet lukt dan ben ik boos en geïrriteerd op mijzelf. Nooit op de anders overigens, maar gisteravond had ik het weer heel erg met de laatste wedstrijd. Ik won ook nog wel een game, maar daar was ik ook totaal niet over te spreken en er zat veel te veel frustratie in het spel.Wizzy82 schreef: 20 jan 2026, 17:12 Ik herken dat ook. Als ik verlies en ik heb lekker gespeeld (mijn niveau gehaald) dan heb ik daar geen enkele moeite mee, maar als ik verlies van iemand waarvan ik normaal gesproken altijd win en dat komt omdat ik mijn niveau heb gehaald dan baal ik wel en voelt dat toch als een soort van falen. Bedoel je dit TwoFace? In dat gevoel kan ik blijven hangen en dat kan gevolgen hebben voor de volgende wedstrijd. Als die volgende wedstrijd het dubbel is, dan vind ik het nog niet zo heel erg. Dubbel kan ik dan mooi gebruiken om weer beter te worden en mij te focussen zodat de overige wedstrijden ook weer beter zullen gaan.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Klopt helemaal. Gefrustreerd op mij zelf, maar dat seizoen dat ik dus in de competitie waar f. ook in speelde (ik mis hem hier) sloeg dat wel door richting tegenstander omdat het week in week uit slecht ging. Ik daardoor ook nauwelijks plezier meer haar in het spelletje.
Nu ik gewoon weer lekker speel en regelmatig mijn ouders niveau aantik heb ik er geen moeite mee. Al weet ik van mijzelf dat ik nog niet constant genoeg ben, zodat ik voor langere tijd mijn oude niveau haal. Ach, doorgroeien en veel beter worden zal toch niet meer gebeuren.
Nu ik gewoon weer lekker speel en regelmatig mijn ouders niveau aantik heb ik er geen moeite mee. Al weet ik van mijzelf dat ik nog niet constant genoeg ben, zodat ik voor langere tijd mijn oude niveau haal. Ach, doorgroeien en veel beter worden zal toch niet meer gebeuren.
Backup:
Backup:
-
GarField000
- Platinum Member

- Contacteer:
Vandaag was mijn eerste duo wedstrijd van het seizoen.
1 speler met rating bijna 1300, de andere net geen 1200 en speelt met anti.
Als eerste mocht ik tegen de hogere rating, maar hij had schijnbaar geen idee wat hij met de ballen aan moest. Na de eerste set vroeg hij of ik toch met korte noppen speel? Nee lang zonder spons .. ja maar je slaat daar mee dat kan helemaal niet ..... dus wel. 2e set stond ik 5-1 voor en werd ik te nonchalant waardoor het nog 11-8 werd. 3-0 overwinning.
Tweede wedstrijd tegen de anti .. tja dan moet je gewoon goed zijn als je daarmee wilt winnen van me. Deze was niet goed genoeg. Ook een 3-0 overwinning.
Mijn teamgenoot verloor helaas beide wedstrijden. Anti deed hij alles wat hij niet moest doen en kreeg het niet in zijn hoofd. Tegen de hogere speler goed gespeeld maar gewoon te groot verschil.
Als laatste de dubbel. 1e set wonnen we gecontroleerd. 2e verloren we omdat mijn teamgenoot te veel fouten maakte op de ballen van de anti.
Ok 3e set dan maar ... helaas te veel fouten en die verloren we ook. Chips. 4e set goed erbij. Mooie rally's, goede ballen over en weer. Heel spannend en set voor ons. 2-2 ... ok op naar de laaste set van de avond. Ook hier weer mooi spel van beide en ging erg gelijk op .. 9-9 ..... Mooie bal van mij ..... matchpoint .... daarna in de rally speelde ik strak op zijn buik en kon hij de bal niet meer oppakken. 3-2 voor ons ... in de wedstrijd en de avond.
Teamrating staan wij 5e, zij 3e. Maar mooie overwinning dus. We hoeven geen illusies te maken want mijn teamgenoot zit redelijk onderin de rating van de poule, en er is 1 team die een teamrating heeft van 1487 terwijl de nummer 2 rating 1252 is.
Mijn rating is gestegen naar 1288 (oja, ik heb natuurlijk mijn E licentie binnen
)
1 speler met rating bijna 1300, de andere net geen 1200 en speelt met anti.
Als eerste mocht ik tegen de hogere rating, maar hij had schijnbaar geen idee wat hij met de ballen aan moest. Na de eerste set vroeg hij of ik toch met korte noppen speel? Nee lang zonder spons .. ja maar je slaat daar mee dat kan helemaal niet ..... dus wel. 2e set stond ik 5-1 voor en werd ik te nonchalant waardoor het nog 11-8 werd. 3-0 overwinning.
Tweede wedstrijd tegen de anti .. tja dan moet je gewoon goed zijn als je daarmee wilt winnen van me. Deze was niet goed genoeg. Ook een 3-0 overwinning.
Mijn teamgenoot verloor helaas beide wedstrijden. Anti deed hij alles wat hij niet moest doen en kreeg het niet in zijn hoofd. Tegen de hogere speler goed gespeeld maar gewoon te groot verschil.
Als laatste de dubbel. 1e set wonnen we gecontroleerd. 2e verloren we omdat mijn teamgenoot te veel fouten maakte op de ballen van de anti.
Ok 3e set dan maar ... helaas te veel fouten en die verloren we ook. Chips. 4e set goed erbij. Mooie rally's, goede ballen over en weer. Heel spannend en set voor ons. 2-2 ... ok op naar de laaste set van de avond. Ook hier weer mooi spel van beide en ging erg gelijk op .. 9-9 ..... Mooie bal van mij ..... matchpoint .... daarna in de rally speelde ik strak op zijn buik en kon hij de bal niet meer oppakken. 3-2 voor ons ... in de wedstrijd en de avond.
Teamrating staan wij 5e, zij 3e. Maar mooie overwinning dus. We hoeven geen illusies te maken want mijn teamgenoot zit redelijk onderin de rating van de poule, en er is 1 team die een teamrating heeft van 1487 terwijl de nummer 2 rating 1252 is.
Mijn rating is gestegen naar 1288 (oja, ik heb natuurlijk mijn E licentie binnen
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green
Groetjes Marc
Setup:
Gefeliciteerd Marc, mooie overwinning en gefeliciteerd met je E-licentie!
Anti, grote kans dat ik daar donderdag ook tegen moet. Een team die eerder wel eens bij ons in de 3de klasse poule zat maar op gegeven moment promoveerde naar de 2de klasse (ik val in in ons eerste team die nu 2de klasse spelen). Ik weet nog dat 1 van hen met anti speelt en dat het tussen hem en mij spannend was, maar wel in zijn voordeel. Maar help me eens: wat moet ik vooral niet doen tegen anti of juist wel doen?
Anti haalt in principe effect uit de bal en ook snelheid toch?
Wat ik me nog kan herinneren, is dat hij erg goed kon tikken met zijn BH (anti kant), dus vooral oppassen met hoge of half hoge ballen (gelukkig mijd ik die meestal).
Anti, grote kans dat ik daar donderdag ook tegen moet. Een team die eerder wel eens bij ons in de 3de klasse poule zat maar op gegeven moment promoveerde naar de 2de klasse (ik val in in ons eerste team die nu 2de klasse spelen). Ik weet nog dat 1 van hen met anti speelt en dat het tussen hem en mij spannend was, maar wel in zijn voordeel. Maar help me eens: wat moet ik vooral niet doen tegen anti of juist wel doen?
Wat ik me nog kan herinneren, is dat hij erg goed kon tikken met zijn BH (anti kant), dus vooral oppassen met hoge of half hoge ballen (gelukkig mijd ik die meestal).
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Tegen anti zonder backspin spelen. Met name snel spelen. Topspinnen kan wel gewoon als je de bal eens naar gewoon terug plaatst een niet nog een keer spint.
Backup:
Backup:
Zonder backspin... damn... ik ben mister backspin hahaha
Ik dacht zelf: weinig geven, dan krijg je nog minder terug hahaha.. nee zacht spelen geeft natuurlijk korte zachte ballen terug... vind ik gevaarlijk, dus dat snel spelen... ik interpreteer het ook even als hard spelen, als ik ze iets harder terugkrijg, kan ik beter aanvallen..
Ik denk verder dan toch mijn noppen goed gebruiken, al haalt dat tegen anti natuurlijk ook niet veel uit...
Ik moet maar kijken... ik dacht namelijk dat hij wel een voorkeur had in zijn spel (weet niet meer exact wat)... dat dan maar proberen te vermijden of juist op te zoeken en dan proberen over te nemen.
Afgelopen keer, die speler die van mij won... was zeer ervaren (speelde al 35 jaar tafeltennis)... en kon 90% van de tijd mijn FH ontwijken (hij zei het zelfs aan het begin, ik ga alles op je BH geven... zodra wel mijn FH bereikt werd, ging het punt sowieso naar mij).
Alleen meeste spelers gaan nadat ze een tijdje op mijn BH spelen toch weer de FH opzoeken omdat ze het irritant vinden hoe ze de ballen vanaf BH terugkrijgen...
Ik speel zelf met noppen, maar houd er niet zo van om tegen noppen of anti te spelen...
Ik dacht zelf: weinig geven, dan krijg je nog minder terug hahaha.. nee zacht spelen geeft natuurlijk korte zachte ballen terug... vind ik gevaarlijk, dus dat snel spelen... ik interpreteer het ook even als hard spelen, als ik ze iets harder terugkrijg, kan ik beter aanvallen..
Ik denk verder dan toch mijn noppen goed gebruiken, al haalt dat tegen anti natuurlijk ook niet veel uit...
Ik moet maar kijken... ik dacht namelijk dat hij wel een voorkeur had in zijn spel (weet niet meer exact wat)... dat dan maar proberen te vermijden of juist op te zoeken en dan proberen over te nemen.
Afgelopen keer, die speler die van mij won... was zeer ervaren (speelde al 35 jaar tafeltennis)... en kon 90% van de tijd mijn FH ontwijken (hij zei het zelfs aan het begin, ik ga alles op je BH geven... zodra wel mijn FH bereikt werd, ging het punt sowieso naar mij).
Alleen meeste spelers gaan nadat ze een tijdje op mijn BH spelen toch weer de FH opzoeken omdat ze het irritant vinden hoe ze de ballen vanaf BH terugkrijgen...
Ik speel zelf met noppen, maar houd er niet zo van om tegen noppen of anti te spelen...
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
-
GarField000
- Platinum Member

- Contacteer:
Ligt er natuurlijk aan hoe ze met anti spelen. Die ballen van Sabine Winter vallen bijna dood achter het netTwoFace schreef: 21 jan 2026, 09:08 Gefeliciteerd Marc, mooie overwinning en gefeliciteerd met je E-licentie!
En ook wat voor anti ... in dit geval kwamen de ballen dood terug. Hij ontving elke service (ook naar de FH) met zijn anti op.
Ik speelde dan met de noppen naar zijn anti en kreeg ik een dode bal terug en die kon ik aanvallen als hij op de forehand kwam. Kwam hij op de backhand dan drukte ik hem naar zijn forehand waar hij er niet mee overweg kon.
Mijn teamgenoot deed het verkeerd. Hij ging de anti ballen schuiven, maar de 2e bal kwam dood terug en als je die schuift komt hij hoog en die sloeg hij af met de FH, of met de anti. Je kan prima schuiven .... 1 x ... daarna krijg je een dode bal en daar moet je dus wat anders mee doen.
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Groetjes Marc
Setup:
-
GarField000
- Platinum Member

- Contacteer:
Ik heb gisteren in bed nog even nagenoten van mijn eerste match. En eigenlijk moet ik zeggen dat ik best trots op mezelf ben hoe ik die heb aangepakt. Heel gecontroleerd, tactisch de goede keuzes en heel stabiel. Ik was wel te wilt als hij een lange harde service met wat backspin speelde op mijn backhand. Er zat te raar effect op om hem even via een bananensplit terug te slicen, en te veel om bat te draaien en te openen.
Maar diep op zijn backhand en soms naar zijn forehand drukken was voldoende om het voordeel mijn kant op te krijgen.
Jammer dat ik het tactisch niet altijd goed kan zien
. Aan de kant is het meestal duidelijker 
Maar vond dat ik echt goed gespeeld heb ... raar ..... dat ik me zo voel ....
Maar diep op zijn backhand en soms naar zijn forehand drukken was voldoende om het voordeel mijn kant op te krijgen.
Jammer dat ik het tactisch niet altijd goed kan zien
Maar vond dat ik echt goed gespeeld heb ... raar ..... dat ik me zo voel ....
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Groetjes Marc
Setup:
Dat zijn al goede tips. :-)GarField000 schreef: 21 jan 2026, 10:55Ligt er natuurlijk aan hoe ze met anti spelen. Die ballen van Sabine Winter vallen bijna dood achter het netTwoFace schreef: 21 jan 2026, 09:08 Gefeliciteerd Marc, mooie overwinning en gefeliciteerd met je E-licentie!
Wat ik me nog kan herinneren, is dat hij erg goed kon tikken met zijn BH (anti kant), dus vooral oppassen met hoge of half hoge ballen (gelukkig mijd ik die meestal)..
En ook wat voor anti ... in dit geval kwamen de ballen dood terug. Hij ontving elke service (ook naar de FH) met zijn anti op.
Ik speelde dan met de noppen naar zijn anti en kreeg ik een dode bal terug en die kon ik aanvallen als hij op de forehand kwam. Kwam hij op de backhand dan drukte ik hem naar zijn forehand waar hij er niet mee overweg kon.
Mijn teamgenoot deed het verkeerd. Hij ging de anti ballen schuiven, maar de 2e bal kwam dood terug en als je die schuift komt hij hoog en die sloeg hij af met de FH, of met de anti. Je kan prima schuiven .... 1 x ... daarna krijg je een dode bal en daar moet je dus wat anders mee doen.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13