Weer beginnen, nop of anti spin?

Hier kun je informatie vinden of vragen over noppen en anti rubbers.
iCupboard
Advanced Member
Advanced Member

Re: Weer beginnen, nop of anti spin?

Bericht door iCupboard »

Ja dat dacht ik al. Dan ga ik daar niet voor. Bedankt!
iCupboard
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door iCupboard »

ik denk dat ik voor de zekerheid ook een "normaal" rubber neem zodat ik kan oefenen met beide. :). Dus met een langzaam spinnende rubber op de bh en spinny aanvallend rubber op de fh
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

iCupboard schreef: 13 mei 2026, 12:01 Iemand die rubbers plakt hier, plakt over het algemeen geen gekochte rubbers. Hij had zelf wat dingen liggen waarvan hij dacht dat het bij mij zou passen. Een Tsp euro feeling frame,
Dat is een uitstekend frame. Het is een clone van de Nittaku Violin met een harde buitenste laag en wat zachtere kern. Prima geschikt om een allround spel met wat aanvalskracht en materiaal op de andere kant te spelen.
een Gewo Thunderbolt2 op fh
Dat is een rustig, vrij zacht en licht rubber. Heel wat anders dan die Hurricane3. Ik zou die Gewo een heel prettig rubber vinden, maar of dat ook voor jou geldt is een kwestie van proberen.
Overigens is "op forehand" iets wat je misschien over een tijdje zult afleren om te schrijven. Als je echt materiaalspeler wordt, ga je op een gegeven moment ook serieus trainen op "twiddlen" (het draaien van het batje tijdens de rally), zodat je de kracht van de twee heel verschillende rubbers ook nog eens afwisselend aan beide kanten kunt inzetten. Op dat moment heb je twee rubbers, zwart en gekleurd, maar elk niet meer specifiek op forehand of backhand.
en een Neubauer Roulette.
Die ken ik niet en is ook al een tijdje uit het assortiment. Ik lees dat het een lange nop is met vrij zachte, ver uit elkaar staande noppen, die makkelijk omknikken. Mijn indruk is, dat je daar niet bijzonder blij van wordt, maar het valt altijd te proberen.
Wat vinden jullie van deze combinatie?
Als ik jou was, zou ik aan die collega vragen of hij dat ding zou willen samenstellen, zodat je dat een paar trainings kunt uittesten - met de afspraak, dat je het batje weer terug geeft als je je liever nog eens op iets anders orienteert. Zo doe ik het altijd bij mijn clubs, waar ik ook wel vaker iets voor clubgenoten als testbatje samenstel van spullen die ik nog heb liggen. Vaak krijg ik dan te horen "zus of zo bevalt goed, maar heb je ook iets wat een beetje [harder/zachter/lichter/...] is?" Dan knutsel ik nog even verder.
Ben je dan eenmaal tevreden, dan kun je alsnog besluiten dat batje van die collega over te nemen of dergelijk materiaal helemaal nieuw te bestellen.
Als ik dan toch al een nieuw frame laat maken dan zou ik denk ik liever met iets als Best anti er op laten zetten.
Je zult eerst maar eens moeten gaan beslissen of je je avontuur met een anti of met een noppenrubber wilt starten. Daarna moet je gaan beslissen (of uittesten) hoe stroef dat rubber moet gaan worden. Zowel anti's als noppen heb je in de varianten "(vrijwel) glad" tot "behoorlijk stroef" en van "boterzacht" tot "nogal hard".
Omdat dat heel wat testwerk zou zijn, is mijn advies: begin met iets gemiddelds. Als anti zou dat de Nittaku Best Anti zijn, bij de noppen een rubber van Yinhe (Qing, Neptune of 955) met een dunne sponslaag. Qua kostenpost hou je het op die manier ook mooi binnen de perken.
iCupboard
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door iCupboard »

Ik ga die combinatie gewoon laten maken. En dan plak ik zelf die rubbers die jij hebt aangegeven en ga ik beide proberen. Bedankt voor alle hulp van en beantwoorden van deze besluiteloze man! Haha
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Bericht door GarField000 »

Ik weet niet waar je ergens woont, maar als dat in de buurt van Utrecht is kan ik je helpen met plakken.
Maar je zult misschien nog wat meer gaan wisselen om te proberen dus als je het zelf kunt leren is dat wel makkelijker :).
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Dat is dus ook mijn probleem.
Ik heb een nieuw frame gekocht maar kan er zelf geen rubbers opleggen.
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm

Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Je kunt gedurende je verdere pingpongloopbaan daarvoor afhankelijk blijven van anderen, OF gewoon eens oefenen tot je het kunt.
Ik begrijp best dat je aanvankelijk wat huiverig bent, vooral als je nieuwe rubbers gekocht hebt voor veel geld. Dan wil je liever niks verprutsen en eerst maar eens kijken of het wel gaat.

In deze thread stond ruim een week geleden een link naar een uitlegfilmpje. Op Youtube vind je er trouwens wel meer.
Vervolgens ga je, als je wilt, oefenen tot je het kunt. Daarvoor heb je nodig:
- 1 oud frame
- een paar allergoedkoopste rubbers (bv. https://nl.aliexpress.com/item/1005008765527950.html )
- wat latexlijm en sponsjes met klemmetje (bv. https://nl.aliexpress.com/item/1005010215485558.html )
- een snijmat en een cuttermes, of desnoods een scherp schaartje
- eventueel een aandrukrol (behang-aandrukrol van de Action; of gewoon een gladde glazen fles of een deegroller)

Bij Ali ben je voor alles bij elkaar 10-12 euro kwijt. Dat is een eenmalige investering, die het wel waard is als je het zelf wilt leren en niet direct rubbers van 40-50 euro per stuk aan gort wilt helpen.
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

zelf plakken stelt niet veel voor, ik startte in 2018 met tafeltennis, kocht een standaard batje op aanraden van de club, deed die al vrij snel weg omdat het niks voor mij was en begon met experimenteren en plakken... mijn eerste keer plakken was al succesvol, gewoon even van te voren je erin verdiepen, er is zoveel over te vinden en het is geen hogere wiskunde.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
yoass
Silver Member
Silver Member
Contacteer:

Bericht door yoass »

Toen ik weer begon (na 30 jaar) had ik nog nooit geplakt. En er was iemand op de club die dat deed. Soms. Maar die kwakkelde wat. Ik vond het eng, maar geholpen door Pippi's motto(*) ging ik het zelf maar doen. Lijm, scherpe schaar, kantband, aandrukrol.

Tegenwoordig plak ik ook vaak voor anderen. En heb ik zelfs wat houtlijm, lijmklemmen, vloeibaar hout, plamuurmessen, schuurpapier en -blokjes paraat voor restauratie van beschadigde frames. Ook leuk.

(*) Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan.
Hammaren III, door https://www.sdcttblades.com/ (Koto/Limba/AC#/Kiri/AC#/Limba/Koto)
FH, BH: Nittaku Fastarc-G1
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Precies!
Kun je het eenmaal zelf, en heb je je vaardigheden wat verder ontwikkeld, dan komt vanzelf een moment dat een nieuwe collega aan je vraagt hoe het moet. Of....misschien kun je dan aanbieden het wel even voor hem te gaan doen.

En voor je het weet ben je de materiaalgoeroe op de club. Dan komen vanzelf de volgende experimenten. Verander een rechte greep in een anatomische. Of gebruik eens vilt als kant-tape. En ach, een deuk in de zijkant van het blad? Geen probleem...vloeibaar hout, drie verschillende schuursponsjes en wat houtolie, dan is dat frame weer als nieuw. Gelijk maar even de bladschouders een beetje ronder schaven, zodat de scherpe randen niet in je vingers snijden.

Het hoogtepunt? Wat plankjes fineerhout en wat greepschalen op Ali bestellen en je eigen batje lijmen en zagen.
Dan heb je plotsklaps het enige negenhoekige frame ter wereld. Met je eigen logo in het handvat!

Hm, dat frame moest eigenlijk netjes rond worden, maar ja...
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Misschien als alle verbouwingen eens achter de rug zijn hier (dat duurt helaas nog wel een paar jaar)... dat ik dan ook mijn eerste eigen frame ga bouwen, lijkt me stiekem best leuk en in principe moet het te doen zijn.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

iCupboard
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door iCupboard »

Even een update van mijn kant: Ik heb gisteren voor het eerst een training gehad. Was vooral gemoedelijk en om weer in vorm te komen. Ik had dan ook in de eerste helft van de training gewoon een normaal frame met rubber gebruikt. De andere helft van de training heb ik dan toch het noppenrubber batje gebruikt. Wat is dat leuk zeg! Ik moet er nog veel van leren maar ik krijg gewoon er veel meer plezier van dan een normaal batje. Ook mijn trainer dacht dat ik het veel vaker had gebruikt maar het was mijn eerste keer. Ik ga lekker verder met noppen! De vereniging is ook blij met iemand met noppen omdat de mensen er dan ook tegen kunnen trainen. Dus win-win. :-) Dit was een schot in de roos!
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Wat een enthousiasme! Grandioos!

Met welk noppenmateriaal heb je precies gespeeld?
En kun je vertellen (a) welke slag je meteen spontaan goed uitvoerde, en (b) welke je het moeilijkst vindt?

Tip: wat ook heel erg leuk is, is een service-techniek met beide kanten van het batje. Voer je favoriete service eerst uit met de inverted (normale) kant, draai dan stiekem je batje om en doe exact dezelfde opslag, met dezelfde beweging, vervolgens met die noppenkant. Verbaas je over het volstrekt andere resultaat wanneer je trainingspartner die tweede service aanneemt.
iCupboard
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door iCupboard »

Ik had nu gespeeld met de combinatie die de man in Groningen voor mij had geplakt. Dus frame TSP Euro Feeling, Thunderball 2 en de Neubauer. Die was erg fijn. Ik heb nu ook wat lijm gekocht en ga proberen te plakken. Maar er is hier in de buurt iemand die eerst nog de combinatie die ik op aanraden van jou heb gekocht gaat plakken. Die wil ik ook proberen. 😊
iCupboard
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door iCupboard »

Wat betreft de slagen vond ik de chop block heel natuurlijk voelen. Ik wist alleen niet wat ik aan moest met korte backspin services, die vlak achter het net komen. Maar blijkbaar kan ik die volgens de trainer gewoon hard terug tikken. Dus dat ga ik de volgende keer proberen.
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

iCupboard schreef: 23 mei 2026, 18:13 Ik wist alleen niet wat ik aan moest met korte backspin services, die vlak achter het net komen.
Een mogelijkheid is een pushblock, lang of kort. Dat is een soort chopblock, waarbij je tegelijk de bal naar voren duwt.

De tegenstander ziet de neerwaartse beweging van je batje en denkt dat er backspin in zit. Maar in werkelijkheid draait zijn spin door, dus afhankelijk van de stroefheid van je nop is jouw bal leeg of heeft-ie zelfs wat topspin (ondanks die neerwaartse beweging!). Het gevolg is dat de volgende bal van je tegenstander te hoog over het net wordt gespeeld. Die sla je met smash voor het punt.

Je scoort dus niet met de service-aanname, maar met de volgende bal.
iCupboard
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door iCupboard »

ardane schreef: 17 mei 2026, 09:17 Je kunt gedurende je verdere pingpongloopbaan daarvoor afhankelijk blijven van anderen, OF gewoon eens oefenen tot je het kunt.
Ik begrijp best dat je aanvankelijk wat huiverig bent, vooral als je nieuwe rubbers gekocht hebt voor veel geld. Dan wil je liever niks verprutsen en eerst maar eens kijken of het wel gaat.

In deze thread stond ruim een week geleden een link naar een uitlegfilmpje. Op Youtube vind je er trouwens wel meer.
Vervolgens ga je, als je wilt, oefenen tot je het kunt. Daarvoor heb je nodig:
- 1 oud frame
- een paar allergoedkoopste rubbers (bv. https://nl.aliexpress.com/item/1005008765527950.html )
- wat latexlijm en sponsjes met klemmetje (bv. https://nl.aliexpress.com/item/1005010215485558.html )
- een snijmat en een cuttermes, of desnoods een scherp schaartje
- eventueel een aandrukrol (behang-aandrukrol van de Action; of gewoon een gladde glazen fles of een deegroller)

Bij Ali ben je voor alles bij elkaar 10-12 euro kwijt. Dat is een eenmalige investering, die het wel waard is als je het zelf wilt leren en niet direct rubbers van 40-50 euro per stuk aan gort wilt helpen.
Ik heb de lijm en rubbers binnen! Morgen ga ik een mesje halen. Nog een bepaald mesje die goed is of kan ik dat ook gewoon bij Action halen?
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Een cuttermesje doet het wel. Wees wel zo verstandig en dompel dat mesje in wat zeepsop, zodat het gladder glijdt.
Beter nog zijn scalpelmesjes, die ook voor operaties worden gebruikt. Ik neem dan figuur #10 of figuur #22. Die zijn halfrond en snijden nog fijner.

Andere collega's zweren bij het gebruik van een gekromd schaartje. Die gebruik ik wel voor OX-noppen, maar voor sandwichrubbers vind ik het resultaat ermee niet fraai genoeg.
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Mijn ervaring: vooral zorgen dat je mes scherp is... dus niet met een gebruikt mesje werken, verder kan het al prima met een afbreekmesje van de action. Zelf heb ik een snijsetje een keer gekocht wat meer lijkt op een scalpel. Het gekromde schaartje heb ik pas sinds een half jaartje en moet zeggen dat is ook erg fijn, maar inderdaad makkelijker voor 0X /noppen dan inverted rubbers.

Gebruik een goede snijmat en leg het batje met het blad vlak, handvat dus niet op tafel 8-|
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

iCupboard schreef: 30 mei 2026, 21:19 Ik heb de lijm en rubbers binnen! Morgen ga ik een mesje halen.
Nou, ben benieuwd!
Hoe ging het? Heb je foto's van je plak- en knipwerk?
Plaats reactie