Nieuw spullen.

Hier kun je advies vinden of vragen over een batje dat past bij jouw speelstijl.
Super123
Advanced Member
Advanced Member

Nieuw spullen.

Bericht door Super123 »

Hallo iedereen,

Ik ben een jongen van 13 jaar en nieuw hier, en tafeltennis nu iets meer dan een jaar.
Ik had een jaar terug een batje op Temu gekocht, ik weet niet of dat slim is geweest, maar het was vooral goedkoop en hij had 6 sterren (dat betekende toen heel veel voor mij, maar nu weet ik dat de sterren eigenlijk niet zo veel zeggen het gaat vooral of de rubbers en het frame bij je passen) Ik ben er niet echt heel voorzichtig mee geweest, dat komt denk ik omdat hij heel goedkoop was, ik leende hem uit enz... maar nu is hij aan vervanging toe. Het zijn sinbonlant X64 rubbers (ik weet niet of dat veel zegt :D )en een sinbonlant frame 6 ster en hij is wat zwaarder dan de meeste.
Ik vond hem aan het begin geweldig, maar hoe verder ik kwam met tafeltennis hoe minder ik hem vond. hij is totaal niet plakkerig (ook niet als ik hem met water was) Het frame is holrond, dat vind ik wel fijn. En ik mag er geen competities mee spelen.

Toen ik een jaar geleden op onze club kwam was ik dik de slechtste, nu ben ik de beste (ik weet niet waarom maar ik heb ze gewoon allemaal ingehaald) Ik ga nu ook beginnen met competities spelen in de start klasse.

Op Forehand speel ik best aanvallend maar ik kan ook wel verdedigen, daar ben ik ook best goed in (al zeg ik het zelf ;) )maar ik kan ook wel verdedigen, Ik wil een harder en plakkerig rubber (daar krijg je toch meer spin van?) met best veel speed, 2mm denk ik.

Op Backhand weet ik het nog niet zo goed, daar ben ook zwakker in aanvallen en verdedigen.
Ik wil denk ik een zachter rubber en minder snel en met meer control en 1.7mm

Ik wil denk ik ook een nieuw frame ik neig denk ik naar een offensief frame, maar ik weet het niet zeker. Hij moet wel snel zijn.

Ik wil niet meer dan honderd euro uitgeven.

Groet super
ardane
Silver Member
Silver Member

Re: Nieuw spullen.

Bericht door ardane »

Hoi Super,
welkom!

Kun je even, ivm de greepdikte, je hand opmeten? Het gaat om de breedte van je hand van buitenkant pink tot buitenkant wijsvinger, met een lineaal over de onderste handknokkels heen.
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Welkom hier en Ardane kan je goed adviseren!
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Super123
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Super123 »

Ik ben rechts dus 7,5 cm, links is 7 cm
Super123
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Super123 »

Dat is met mijn vingers tegenelkaar aan
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Bedankt voor het meten van je hand.
Je hebt een niet zo forse greep nodig. Concaaf is in orde.
Super123 schreef: 20 nov 2024, 15:36 Ik had een jaar terug een batje op Temu gekocht, ik weet niet of dat slim is geweest,...
Het zijn sinbonlant X64 rubbers (ik weet niet of dat veel zegt :D )en een sinbonlant frame 6 ster
Met zoiets kun je gerust beginnen, maar helemaal terecht merk je, nu je iets verder bent, dat je een batje wilt hebben dat beter past bij je wensen en waarmee je competitie kunt spelen.
Wat die competitie betreft: alle frames zijn toegestaan (er zijn nauwelijks eisen), maar bij de rubbers moet je er op letten dat je iets neemt wat op de LARC van de wereldbond staat.
https://www.tt-schiri.de/downloads/bela ... 2024-10-01
Op Forehand speel ik best aanvallend maar ik kan ook wel verdedigen, daar ben ik ook best goed in (al zeg ik het zelf ;) )maar ik kan ook wel verdedigen, Ik wil een harder en plakkerig rubber (daar krijg je toch meer spin van?) met best veel speed, 2mm denk ik.
"Hard en plakkerig" is best mogelijk. Je komt dan bijvoorbeeld uit bij rubbers van Friendship en DHS.
En ja, vooral bij de opslag heb je daarmee de mogelijkheid flink wat rotatie in de bal te krijgen.
Maar pas op, deze rubbers hebben ook heel wat nadelen:
- ze zijn doorgaans wat zwaarder
- ze gaan niet zo lang mee (het plakkerige gaat er op enig moment af)
- vooral: ze creeren niet alleen spin, maar zijn ook veel bevattelijker voor spin van de tegenstander!
- ze eisen bij het normale aanvalsspel wat meer eigen kracht (schouders, heupen)

Ik zou je eerder een lineair spelend stroef rubber aanraden. Die heb je met iets lichter gewicht. Ze gaan langer mee en bieden veel mogelijkheden om je techniek verder te ontwikkelen.
Op Backhand weet ik het nog niet zo goed, daar ben ook zwakker in aanvallen en verdedigen.
Ik wil denk ik een zachter rubber en minder snel en met meer control en 1.7mm
Ik wil denk ik ook een nieuw frame ik neig denk ik naar een offensief frame, maar ik weet het niet zeker. Hij moet wel snel zijn.
Ik wil niet meer dan honderd euro uitgeven.
Groet super
Dat gaat allemaal zeker lukken.
Wat het frame betreft moet je letten op de dikte van het handvat, het gewicht, en de stijfheid van het blad. Je legt nogal de nadruk op spin, dus kun je beter een iets flexibeler, dynamischer frame nemen. Dat is ook belangrijk voor je backhand, waarmee je nog controle moet opbouwen. Ga dus niet voor een OFF+-slagwapen. De stap vanaf je huidige batje is dan veel te groot.
[En mocht je toch zo'n snelheidsmonster willen, kijk dan naar de Yinhe T-11s]

Als je iets in een Europese winkel (die naar Nederland verzendt) wilt bestellen, dan zou je kunnen denken aan:
- Frame Spinlord ultra spin --- https://ttdd.eu/spinlord-ultra-spin.html
- Forehand:
chinese plakkerige optie: Friendship Super FX --- https://ttdd.eu/friendship-729-super-fx ... ponge.html
europees stroef optie: Palio AK47Blue of AK47Red --- https://ttdd.eu/palio-ak-47-blue.html
- Backhand: Friendship Focus III Snipe --- https://ttdd.eu/friendship-focus-ii-snipe.html

Omdat je Temu noemde vermoed ik, dat je ook best iets bij Aliexpress zou bestellen. Je bent dan goedkoper uit maar je moet wat langer op de toezending wachten.
In dat geval zou ik je aanbevelen:
. Frame: Palio Cat
- FH: de al genoemde AK47Blue of Red. Die kost op Aliexpress ca. 12 euro
- BH: KTL XP Pro
(die kun je gerust in een dikte vanaf 2.0 nemen, want dat rubber is niet bijster snel, maar wel erg licht en tamelijk zacht. Zodra je backhand verder is ontwikkeld kun je overstappen op iets stevigers, bijvoorbeeld ook die AK47)

Nog een tip: laat je niet gek maken door spelers die beweren "hoe meer spin des te beter"! Zowel bij profs als bij beginnende amateurs komt het er meer op aan spin en plaatsing te _varieren_ (en dan toch nog de controle te behouden). Vooral materiaalspelers weten hoe nuttig het is om af en toe een "lege" bal te spelen, zonder spin. Dat laat de tegenstander in het ongewisse wat er op hem afkomt, terwijl een tegenstander die altijd "maximale spin" ontvangt zich daar al heel gauw op instelt door gewoon zijn batje wat meer te openen of te sluiten.

Mocht je verdere vragen hebben, roep gerust.
Weeg ook vooral af ten opzichte van eventuele verdere nuttige suggesties die je hier krijgt!
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Zojuist ontving ik een bericht van een lezer die schreef "Kun je niet ook zo'n batje adviseren, bestaande uit uitsluitend Europese merken?"
Dat wil ik wel doen, en dan toch toegesneden op de OP van deze thread. Rekening houdend met fase van ontwikkeling, wensen en de prijs!

Frame
Ik kom haast niet om de Stiga Allround Classic heen. Dat frame heeft veel voordelen, juist ook voor jonge spelers:
- het kent twee verschillende concaaf-grepen: een smallere en een dikkere. Ik adviseer de smallere
- het is een allround frame, maar wel een echte kameleon: met de juiste rubbers wordt-ie een heel stuk aanvallender (sneller) of juist verdedigender (langzamer). Qua flexibiliteit, dynamiek en hardheid vormt dit frame een heel prettig gemiddelde. Niet voor niets is dit al tientallen jaren een bijzonder veel gespeeld frame. Alleen voor OX-materiaalspelers dicht aan de tafel zijn er betere alternatieven te bedenken.
- de kwaliteit is uitzonderlijk hoog. Echt een frame waarmee je tot aan je pensioen kunt spelen
- het frame is licht genoeg, ook voor jeugdspelers of mensen die wegens gewrichtproblemen niets zwaarders moeten hebben.
De goede vakwinkels willen op verzoek wel een exemplaar uit de voorraad selecteren met een gewicht van onder de 80 gram.
En wil je de blits maken: sinds kort bestaat de Allround Classic ook als Cybershape-frame!
https://revspin.net/blade/stiga-allround-classic.html

Forehand
Onze vraagsteller wilde "harder en plakkerig". Wat dat laatste betreft ken ik geen goed Europees voorbeeld uit eigen ervaring. Maar uitekende hardere rubbers uit de ESN-fabrieken zijn er genoeg. Met veel of iets minder tensor.
Inmiddels een klassieker voor aanvallende spelers is de Xiom Vega Pro, een rubber dat als "Tenergy 05-kopie" gold. Want veel spelers willen wel een Butterfly-profrubber, maar deinzen voor prijzen van 70-80 euro per kant terug. Xiom heeft dat al jaren geleden goed begrepen.
https://revspin.net/rubber/xiom-vega-pro.html
Met dit rubber wordt die Stiga een batje voor de gecontroleerde aanvaller, die ook topspins van twee meter achter de tafel wil kunnen (leren) spelen, zonder door te veel katapult-effect verrast te worden.
(Stiekum zeg ik nu even, dat ik zelf dan de Palio AK47Red zou nemen. Speelt nèt zo maar kost een-derde)

Backhand
De wens was "iets zachter, iets minder snel". Ik neem aan dat het gaat om:
- gecontroleerd korte ballen schuiven en plaatsen
- zonder verrassingen services aannemen kunnen
- aanleren en toepassen van openingen en chiquita-flips
- beheerst blokken
Je komt dan bij de "halve tensor" uit: dat zijn rubbers met een klein beetje katapultwerking, zachtere dynamische bovenlaag en veel controle. Het zijn moderne rubbers die de overgang van echt lineaire rubbers (Sriver en zo) naar tensor-rubbers mogelijk maken.
Je kunt denken aan:
- Donic Desto F4 (mijn voorkeur)
- Xiom Vega Intro
- Andro GTT40
- Victas Ventus Limber
Met zo'n rubber in een dikte van ongeveer 1.7-1.8mm ben je goed bediend.
Super123
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Super123 »

Sorry miss is het een domme vraag.
Wat is een lineair spelend stroef rubber? En wat is daarmee het verschil met een hard plakkerig rubber?
Ik wel wel een rubber dat lang meegaat en het plakkerige er niet snel afgaat.

Mijn maakt het niet uit of het Europese merken of chinese merken zijn. Wat zouden jullie aanraden als allebei niks uitmaakt?

Alvast bedankt,

Groet Super
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Super123 schreef: 21 nov 2024, 11:33 Wat is een lineair spelend stroef rubber? En wat is daarmee het verschil met een hard plakkerig rubber?
Elk materiaal heeft een bepaalde veerkracht. Daarmee kan zulk materiaal het stuiteren van dezelfde bal op verschillende manieren versnellen of juist dempen.
Ga maar na wat er gebeurt als je een voetbal hard tegen een betonnen muur trapt, of tegen een matras. Van de betonnen muur komt de bal snel terug, bij de matras blijft-ie prompt liggen. Dezelfde bal.

Bij tafeltennis: het ene materiaal dempt, het andere laat de bal versneld wegschieten. Dat geldt voor rubbers én voor het hout van frames.
"Lineair" betekent, dat het materiaal weinig toevoegt of dempt. Als je dus 30% harder slaat, gaat de bal 30% sneller. Sla je 80% harder, dan gaat-ie 80% sneller.
Daar tegenover staan niet-lineaire rubbers en frames. Die worden dan vaak aangeduid als "tensor", "katapultrijk" en dergelijke. Sla je daarmee 50% harder, dan schiet de bal wel 80% sneller naar voren.

Chinese rubbers werden vroeger met een "booster" behandeld om meer katapulteffect te krijgen. Uit zichzelf zijn die rubbers vaak tamelijk lineair. Sommigen zeggen zelfs dat veel van die rubbers vroeger "dode lappen" waren. Tegenwoordig zijn de meeste tamelijk lineair, maar niet dood.
Europese tensor-rubbers (vrijwel alle merken worden in dezelfde fabriek geproduceerd) zijn juist erg katapultrijk. Je kunt er spannende ballen mee spelen, maar het vereist een prima techniek, anders gaat dat springerige tegen je werken. Juist voor mensen die wel een beetje actie willen maar het niet te dol willen maken zijn de "Leichtspieltensoren" uitgevonden: die houden het midden tussen lineaire rubbers en tensorrubbers. Ze zijn makkelijk te beheersen en kunnen toch heel wat.

Frames kunnen ook zo tensor-achtig zijn. Vooral balsahout in frames veroorzaakt demping én versnelling. Sommige spelers vinden dat heerlijk. Er zijn echter nauwelijks profs die ermee spelen, omdat ze liever een lineair spelend hout hebben en de spin en katapult liever aan de rubbers overlaten. En hun techniek!
Wil je een licht houtje, dan kom je vaak bij balsa uit. Maar dan heb je dus iets niet-lineairs. Daarom adviseerde ik die Palio Cat: die heeft Kiri in plaats van Balsa. Dat Kiri-hout is bijna net zo licht, maar het kan tegen een stootje en speelt meer lineair.
Ik wel wel een rubber dat lang meegaat en het plakkerige er niet snel afgaat.
Hier vraag ik maar even brutaal: waarom wil je dat?
Achtergrond: heb jij enig idee hoe je speelt op je 15e, dus over twee jaar, als je rubbers versleten zijn en je nieuwe nodig hebt? Wil je echt onverwoestbare, misschien duurdere rubbers waarmee je op je 18e nog steeds opgescheept zit, hoewel je je verder hebt ontwikkeld?
Mijn maakt het niet uit of het Europese merken of chinese merken zijn. Wat zouden jullie aanraden als allebei niks uitmaakt?
Goed spul voor samen 50 euro. Je houdt dan geld over voor lijm, kant- en greepband en een stevige etui. En dan nog steeds een paar tientjes voor de volgende rubbers, over twee jaar.
Super123
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Super123 »

Bedankt, dan wil ik wel lineair.

Ik bedoel dat het plakkerige er niet al na een half jaar afgaat.
ardane schreef: 21 nov 2024, 12:12
Super123 schreef: 21 nov 2024, 11:33
Goed spul voor samen 50 euro. Je houdt dan geld over voor lijm, kant- en greepband en een stevige etui. En dan nog steeds een paar tientjes voor de volgende rubbers, over twee jaar.
Wat voor rubbers zouden jullie dan aanraden?
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Super123 schreef: 22 nov 2024, 13:09 Ik bedoel dat het plakkerige er niet al na een half jaar afgaat.
Een half jaar?? :O Je mag blij zijn als het drie maanden goed plakkerig blijft (bij vier uur per week tafeltennis). Iets langer misschien ook nog, maar dan moet je echt vaak reinigen en altijd bewaren met een schone beschermfolie.
Wil je echt plakkerig en niet liever stroef?
Super123 schreef: 22 nov 2024, 13:09 Wat voor rubbers zouden jullie dan aanraden?
Heb je de antwoorden tot nu toe niet gelezen? Waren ze te lang?
Super123
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Super123 »

ardane schreef: 22 nov 2024, 13:22
Super123 schreef: 22 nov 2024, 13:09 Ik bedoel dat het plakkerige er niet al na een half jaar afgaat.
Een half jaar?? :O Je mag blij zijn als het drie maanden goed plakkerig blijft (bij vier uur per week tafeltennis). Iets langer misschien ook nog, maar dan moet je echt vaak reinigen en altijd bewaren met een schone beschermfolie.
Wil je echt plakkerig en niet liever stroef?
Ik weet niet zo goed wat het verschil is tussen plakkerig en stroef, hard rubber en plakkerig heeft toch veel spin?
Super123 schreef: 22 nov 2024, 13:09 Heb je de antwoorden tot nu toe niet gelezen? Waren ze te lang?

Ja wel allemaal gelezen, maar er staan meerdere linkjes en voorbeelden.
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Super123 schreef: 22 nov 2024, 15:55 Ik weet niet zo goed wat het verschil is tussen plakkerig en stroef,
Dan kun je het beste op de club naar je trainer gaan en vragen of hij jou eens een plakkerig batje wil laten zien en een stroef maar niet-plakkerig batje. Misschien mag je zelfs met beide wel even spelen om het verschil te voelen.
Super123 schreef: 22 nov 2024, 15:55.
hard rubber en plakkerig heeft toch veel spin?
Zacht en plakkerig ook! En al die profs die met Victas- en Butterfly-rubbers spelen leggen ook veel spin in de ballen, al zijn die rubbers helemaal niet plakkerig.
Maar wat ik als nadeel wilde benadrukken: je hebt met "plakkerig" ook veel last van de spin van je tegenstander! En bovendien remt dat plakkerige (wellicht ongewenst) de bal sterk af bij het korte schuifspel.

Als je toch plakkerig wilt, dan:
- Friendship 729 Super FX, of
- DHS Hurricane 3 Neo
....maar ik zou je dat persoonlijk niet aanraden. Misschien is er iemand hier op het forum die dat wel zou willen doen. Dan nodig ik hem/haar graag uit hier de voordelen te noemen, want tot nu toe hoor je alleen mijn advies (en dat is: neem een goed stroef niet-plakkerig rubber zoals de AK47Blue.

Super123 schreef: 22 nov 2024, 13:09 Ja wel allemaal gelezen, maar er staan meerdere linkjes en voorbeelden.
Dus je wilt een boodschappenlijstje zonder links, zonder alternatieven en zonder verwijzing naar reviews?
Goed, in dat geval:
- Palio Cat frame
- Palio AK47Blue forehand
- KTL Pro XP backhand
vlinder
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door vlinder »

Hallo Super, je speelt in een club. Ik zou aanraden om advies te vragen aan een van de gevorderde clubgenoten; zij kunnen jouw spel observeren en beoordelen, en je adviseren over welk batje je zou moeten kopen voor de verbetering van je spel en de ontwikkeling van je techniek. Hier zijn nog wat andere tips voor je:
1- Kies een batje dat niet te zwaar is, bij voorkeur van licht hout of balsa (allround).
2- De dikte van het rubber moet minimaal 1,5 mm en maximaal 1,8 mm zijn.
3- Probeer het ongeveer een jaar uit en ontwikkel je techniek.

Er zijn complete batjes die je in de winkel kunt kopen (frame plus twee rubbers). Investeer eerst meer in een goed frame, want later kun je verschillende rubbers proberen en erop plakken. Hieronder staan twee voorbeelden.

Succes met het kiezen en vooral met je tafeltenniscarrière; het lijkt erop dat je zeker talent hebt (Y) .

Groetjes,
Vlinder
https://www.ttsport.nl/webshop/rubbers- ... -allround/
https://www.tafeltenniswinkel.nl/?site= ... duct_id=50
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Probeer ook verschillende batjes (ook handgrepen) etc... van clubgenoten uit.
Wellicht zit daar iets tussen wat je goed bevalt.
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm

Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
Andrott
Super Member
Super Member

Bericht door Andrott »

Super123

Uit welk gedeelte van Nederland kom je?

Met vriendelijke tafeltennis groet,

Andrott.
Super123
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Super123 »

Bedankt allemaal!

Ik kom uit Gelderland
Andrott
Super Member
Super Member

Bericht door Andrott »

Dat is iets te ver weg om een keer bij ons te komen trainen en te kijken wat geschikt is voor je.

Andrott.
Super123
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Super123 »

Andrott schreef: 23 nov 2024, 11:00 Dat is iets te ver weg om een keer bij ons te komen trainen en te kijken wat geschikt is voor je.

Andrott.
Oké, jammer
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Super123 schreef: 23 nov 2024, 10:00 Bedankt allemaal!

Ik kom uit Gelderland
En waar uit Gelderland? Want dat is nogal groot ;-) ik woon en speel namelijk ook in Gelderland....
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Plaats reactie