Voorjaar 2025
Re: Voorjaar 2025
Mijn handdoek hebt ik tijdens de wedstrijd meestal aan de stang van de tafeltennistafel en ik houd eigenlijk nooit de officiële regel aan met betrekking tot eventjes mijn zweet handen afdoen aan de handdoek etc, maar als het 2x per set is dat ik dat die dan is het al veel. Meestal doe ik het een keer halverwege en meestal als ik op sla.
Tussen de sets door wordt er echt niet streng gekeken. Stel je moet ineens nodig naar de wc dan kan dat gewoon. Dan moet je toch ook eventjes de zaal verlaten?
Wel vind ik dat de inspelen regel wellicht wel over genomen mag worden. Er zijn soms mensen die veel langer dan die 2 minuten inspelen. Een speler vraagt meestal aan de ander of hij wel beginnen en daarop wordt niet altijd gelijk gezegd: "ja, dat is goed". Als scheids heb je op het inspelen in de lagere klassen eigenlijk geen invloed.
Tussen de sets door wordt er echt niet streng gekeken. Stel je moet ineens nodig naar de wc dan kan dat gewoon. Dan moet je toch ook eventjes de zaal verlaten?
Wel vind ik dat de inspelen regel wellicht wel over genomen mag worden. Er zijn soms mensen die veel langer dan die 2 minuten inspelen. Een speler vraagt meestal aan de ander of hij wel beginnen en daarop wordt niet altijd gelijk gezegd: "ja, dat is goed". Als scheids heb je op het inspelen in de lagere klassen eigenlijk geen invloed.
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm
Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
Backup:
Wij staan 4-1 voor tegen veldhoven. Degradant uit de 2e klasse. Ik vind dit echt knap van mijn team genoten!. Waar gaat dit eindigen!
Helemaal mee eens.ardane schreef: 25 jan 2025, 13:30Ja, dat argument hoor je hier ook wel eens in de allerlaagste klassen.
Maar....is het dan in de laagste afdelingsklassen moeilijker om je batje op tafel te laten liggen dan in de eredivisie? En weten ze in de laagste klasse niet zo goed hoeveel een minuut is?
Het punt is: als elke speler zich alleen maar hoeft te houden aan de regels die hij leuk vindt en niet iedereen dezelfde regels even leuk vindt, ontstaat er al snel een gespannen sfeer of zelfs een onwerkbare situatie. Want wat doe je dan als een speler met een wit T-shirt wil spelen? Of als een speler bij een stand van 6-2 naar zijn handdoek loopt om zich af te drogen, en bij commentaar roept "het is toch geen eredivisie"? En wat krijgt een scheidsrechter naar zijn hoofd geslingerd als-ie wel de regels aanhoudt en ingrijpt bij zulke regelovertredingen?
Opgooien met de service is hier een goed voorbeeld van. Je hebt er zat die terwijl ze naar de tafel lopen hopla de bal in het spel brengen. Of gewoon rechtstreeks uit de hand serveren haha. Ik zeg hier gelijk wat van wanneer ik het zie en dat valt niet altijd goed, ook onder het mom van het is geen eredivisie.
Frame: Virtuoso OFF-
FH: Xiom Omega VII Euro 2.0
BH: Xiom Omega IV Elite 1.8
De Meppers 2 - Veldhoven 3 5-5. Knap resultaat tegen een ploeg die afgelopen seizoen 3e speelde maar 2e werd
Dat opgooien heb je wel een punt.
Vorig seizoen speelde ik met een teamgenoot die dus ook nauwelijks opgooit. Aan de kant hoor je de tegenstanders er wel wat van zeggen, met in de wedstrijd kijken ze het niet aan te durfen om er wat van te zeggen.
Zelf als ik tegen een speler doek die niet opgooit wel ik het vaak wel eerst effe aankijken. Als ik ondanks dat toch vrij makkelijk kan winnen dan zeg ik er niets van, maar heeft de tegenstander er dusdanig profijt van zodat ik bijv moeite heb om de service terug te brengen dan zeg ik er wel degelijk wat van.
Vorig seizoen speelde ik met een teamgenoot die dus ook nauwelijks opgooit. Aan de kant hoor je de tegenstanders er wel wat van zeggen, met in de wedstrijd kijken ze het niet aan te durfen om er wat van te zeggen.
Zelf als ik tegen een speler doek die niet opgooit wel ik het vaak wel eerst effe aankijken. Als ik ondanks dat toch vrij makkelijk kan winnen dan zeg ik er niets van, maar heeft de tegenstander er dusdanig profijt van zodat ik bijv moeite heb om de service terug te brengen dan zeg ik er wel degelijk wat van.
Backup:
Backup:
Das precies het gevaar. Als je er niet wat van zegt en het is toch in 1x een 5e set en je zegt er vervolgens wel wat van… dan komt het al gelijk anders over.
Ik zeg er altijd gelijk wat van, ook als ik tel. En inderdaad dat neemt niet iedereen je in dank af. En dan hebben we het over hoofdklasse niveau.
Ik zeg er altijd gelijk wat van, ook als ik tel. En inderdaad dat neemt niet iedereen je in dank af. En dan hebben we het over hoofdklasse niveau.
-
ardane
- Silver Member

Dan kun je verwachten dat tegenstander en scheidsrechter zeggen "Hoor eens, hij doet het nu al twee sets zo. Vind je het nu opeens onreglementair?"Wizzy82 schreef: 25 jan 2025, 19:48 Als ik ondanks dat toch vrij makkelijk kan winnen dan zeg ik er niets van, maar heeft de tegenstander er dusdanig profijt van zodat ik bijv moeite heb om de service terug te brengen dan zeg ik er wel degelijk wat van.
Ik sta er overigens van te kijken dat het kennelijk de tegenstander moet zijn die eerst maar eens moet mopperen, voordat de scheidsrechter de regels begint toe te passen.
Echt Ardane? Hier krijg je dan vooral verhalen zoals: ja, dat is Piet. Die serveert al 20 jaar zo.
-
ardane
- Silver Member

Tja, in de laagste klassen zie ik hier ook wel zulke dingen, hoor. Maar goed, daar denken veel spelers die als scheidsrechter optreden ook dat ze alleen maar als taak hebben om punten te tellen. De spelers moeten zelf maar uitmaken of iets reglementair is (al hebben die de regels nog nooit gelezen).
Dat maakt het voor degenen die serieus in zulke klassen hun taak als scheidsrechter uitvoeren niet makkelijker. Want bij elke beslissing krijgen ze steevast te horen "Hee, het is geen eredivisie, hoor!"
Dat maakt het voor degenen die serieus in zulke klassen hun taak als scheidsrechter uitvoeren niet makkelijker. Want bij elke beslissing krijgen ze steevast te horen "Hee, het is geen eredivisie, hoor!"
Ardane, je hebt wel een punt hoor, zeker wel.ardane schreef: 25 jan 2025, 13:30Ja, dat argument hoor je hier ook wel eens in de allerlaagste klassen.
Maar....is het dan in de laagste afdelingsklassen moeilijker om je batje op tafel te laten liggen dan in de eredivisie? En weten ze in de laagste klasse niet zo goed hoeveel een minuut is?
Het punt is: als elke speler zich alleen maar hoeft te houden aan de regels die hij leuk vindt en niet iedereen dezelfde regels even leuk vindt, ontstaat er al snel een gespannen sfeer of zelfs een onwerkbare situatie. Want wat doe je dan als een speler met een wit T-shirt wil spelen? Of als een speler bij een stand van 6-2 naar zijn handdoek loopt om zich af te drogen, en bij commentaar roept "het is toch geen eredivisie"? En wat krijgt een scheidsrechter naar zijn hoofd geslingerd als-ie wel de regels aanhoudt en ingrijpt bij zulke regelovertredingen?
Maar helaas, weet ik ook uit eigen ervaring het volgende: meer dan 75% kent de meeste regels niet eens... en ga je er streng op toespreken, dan heb jij het gedaan als speler/scheidsrechter en wordt de sfeer gespannen.
Batje leg ik altijd op tafel, waarom zou ik die überhaupt ergens anders neerleggen (maar ik wist ook niet dat dit een regel is)... handdoek... tja, de een heeft er een, de ander niet (ik heb er eentje in mijn tas voor nood, maar gebruik ik zelden tijdens wedstrijden/pauzes). Flesje water altijd wel bij de hand, maar ik ben blij dat we gewoon af en toe een slokje kunnen nemen als die behoefte er is van 1 van beide spelers.
Wit t-shirt wordt gewoon echt niet geaccepteerd, door niemand niet... afgelopen vrijdag bv was er een 4de speler mee die alleen zou dubbelen, maar hij was zijn clubshirt vergeten. Of dit een probleem was, ik zei ook: voor ons geen issue, mits je maar niet in een wit t-shirt gaan spelen. Dat deed hij niet, het was een fel groen/geel fluor shirt
Inspelen wordt inderdaad nooit op de klok gekeken, maar houd iedereen zich daar een beetje scherp in. Ook ligt het aan de omstandigheden. Als het echt serieus koud in de zaal is, dan speelt men vaak iets langer in. En als ik als scheids vind dat het te lang duurt (niet onderbouwd met een klok, want die heb ik niet, behalve mijn biologische) dan zeg ik er wat van dat ze maar eens moeten beginnen.
Time-outs doen we eigenlijk ook nooit, voor het eerst meegemaakt afgelopen dubbel, die speler die zijn shirt vergeten was... die riep er om toen ze 10-9 achter kwamen tegen ons. Of het een minuutje duurde, geen idee, want geen klok...
Zelfs het niet goed of helemaal niet opgooien bij een service krijg je vaak gezeur van als scheidsrechter als je daar wat van zegt. Afgelopen vrijdag was er een speler van de tegenpartij die op zo'n manier serveerde dat ik als scheids helemaal niet kon zien wat hij deed met de service en ik zag de bal ook niet goed. Dus toen vroeg ik tussendoor aan mijn teamgenoot: kan jij überhaupt wel zien wat hij doet met serveren, zie je de bal wel? Dat vond de tegenstander heel vervelend dat ik dit deed, maar ik wist niet zeker of hij illegaal aan het serveren was.
Later heb ik die tegenstander nog uitgelegd tussen de wedstrijden door waarom ik die vraag stelde en dat het niet persoonlijk was, maar dat het leek alsof hij illegale services deed (ik zie het tenslotte vanuit 1 hoek).
Ik vind persoonlijk dat de regels ook gevolgd moeten worden, echter sommige regels kan ik me prima in vinden wanneer hier van wordt afgeweken, zoals de kleding voorschriften (mits het niet witte kleding is bv). Zo heb ik wel eens wedstrijden gespeeld in mijn trainingspak, dus lange broek en een vest... omdat het gewoon steenkoud in de zaal was en ik zelfs met het spelen het niet warm kreeg. Mag niet, doe het wel. Ik was niet de enige die avond. Moet je dan spelers allemaal dwingen om in korte broek en shirt van de club te spelen en als ze dit niet doen, dan?
Heel soms heb ik meegemaakt dat ik op vrijdagavond wedstrijd moest spelen, deed ik netjes in tenue, maar maandagavond moest ik alweer spelen.... dat weekend was ik niet thuis, dus shirt niet gewassen en helaas heb ik niet de luxe van een 2de clubshirt... dus ik speelde op maandagavond met een afwijkend shirt.
ps. Over de wedstrijd vrijdag wil ik niet veel kwijt, maar ik zal een kort samenvatting geven... ik stond met name tegen mijzelf te spelen en ik baalde enorm, ik ben ook in mijn ogen voor het eerst onsportief geweest door na de dubbel weg te lopen zonder mijn tegenstander een hand te geven. Ik ging naar toilet, even goed water in mijn gezicht gegooid om af te koelen (ik was woedend op mijzelf), heb daarna als eerste mijn excuses aangeboden aan de tegenstanders en hen beide ook gefeliciteerd met de overwinning.
De wedstrijd liep als volgt (ik was C).
Speler A-X 11-5, 4-11, 11-13, 9-11
Speler B-Y 9-11, 14-12, 2-11, 11-4, 9-11
Speler C-Z 11-2, 10-12, 11-9, 4-11, 9-11
Speler B/C - Z/? 12-10,10-12, 11-9, 4-11, 9-11 (hierna liep ik boos weg omdat ik de laatste punten voor de tegenstander maakte)
Speler B-X 7-11, 9-11, 7-11
Speler A-Z 11-9, 10-12, 11-7, 7-11, 14-16
Speler C-Y 11-6, 9-11, 11-7, 11-6
Speler B-Z 11-9, 3-11, 10-12, 9-11
Speler C-X 7-11, 9-11, 11-6, 13-15
Speler A-Y 11-8, 11-5, 10-12, 8-11, 11-4
We hebben dus 8-2 verloren. Ik samen met speler A, normaliter de 2 sterksten van ons team stonden beiden vooral tegen onszelf te spelen, ouderwets vervelend. En omdat speler X een jeugdspeler is, hebben we ook beiden veel punten verloren die avond (de jeugdspeler steeg die avond 89 punten). Tegen speler Y heb ik 1 keer eerder gespeeld en ook toen gewonnen. Een speler met veel top -en zijspin (penhold speler).
Ik hou er van en ik had tussendoor even vrij gespeeld op een andere tafel waardoor het me die wedstrijd wel lukte om te focussen en niet tegen mijzelf te spelen. Helaas was ik het daarna weer kwijt.
Overigens liep de avond sowieso raar voor ons, want om 23.00uur knalde al het licht eruit bij ons. De zaal was eigenlijk gehuurd tot 00.00uur.
Dus voorzitter moest gaan bellen en heeft het gelukkig kunnen regelen dan 23.05uur het licht weer aan was. Maar toen werd het uiteindelijk krap met spelen. We gingen al op 2 tafels tegelijk spelen, maar wedstrijd 10 was nog bezig (2-1 stond het toen het 23.57 was).... dus voorzitter weer bellen om te regelen dat het licht nog iets van 10 minuten extra aanbleef, dat was gelukkig geregeld, want ook dat werd weer een 5-setter.
Kortom, een heel slechte avond, we staan dik onderaan en terecht. As donderdag hoop ik verbetering te zien bij ons... we moeten dan tegen een team wat we wel kennen uit eerdere poules, maar daar zijn er wel een paar spelers nog aan toegevoegd. En de standen tussen ons is ongeveer 50/50, dus kan ook alle kanten uit. Zij staan nu 1 plek boven ons, met 4 punten want de andere uitslagen waren 5-5 en 6-4 in onze poule.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1
Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
-
ardane
- Silver Member

Het zal je misschien verbazen, maar...het mag wèl, mits de hoofdscheidsrechter dit toestaatTwoFace schreef: 27 jan 2025, 10:24Maar helaas, weet ik ook uit eigen ervaring het volgende: meer dan 75% kent de meeste regels niet eens... en ga je er streng op toespreken, dan heb jij het gedaan als speler/scheidsrechter en wordt de sfeer gespannen.ardane schreef: 25 jan 2025, 13:30Ja, dat argument hoor je hier ook wel eens in de allerlaagste klassen.
Het punt is: als elke speler zich alleen maar hoeft te houden aan de regels die hij leuk vindt en niet iedereen dezelfde regels even leuk vindt, ontstaat er al snel een gespannen sfeer of zelfs een onwerkbare situatie.
[...knip...]
Zo heb ik wel eens wedstrijden gespeeld in mijn trainingspak, dus lange broek en een vest... omdat het gewoon steenkoud in de zaal was en ik zelfs met het spelen het niet warm kreeg. Mag niet, doe het wel.
3.2.2 Playing Clothing
3.2.2.1 Playing clothing shall consist of a short-sleeved or sleeveless shirt and
shorts or skirt or one-part sports outfits, socks and playing shoes; other
garments, such as part or all of a tracksuit, shall not be worn during play
except with the permission of the referee.
Tja, zulke dagen zitten erbij. Uithuilen en doorgaanps. Over de wedstrijd vrijdag wil ik niet veel kwijt, maar ik zal een kort samenvatting geven... ik stond met name tegen mijzelf te spelen en ik baalde enorm
Dat wist ik niet, maar een hoofdscheidsrechter... die kennen we natuurlijk niet. Elke wedstrijd zit er een ander te tellen en te scheidsen...en afhankelijk van wie er zit worden de regels goed of minder goed toegepast.
Soms heb je zelfs als speler dat je een scheids moet corrigeren omdat hij/zij bv het punt verkeerd geeft, een netbal niet ziet etc etc... scheidsen op dit niveau is erg amateuristisch... we zijn natuurlijk ook niet opgeleid en hebben ook de kennis onvoldoende om te scheidsen op een correcte manier. Alleen de een weet wat meer dan de ander en de een doet wat beter zijn/haar best dan de ander.
Soms heb je zelfs als speler dat je een scheids moet corrigeren omdat hij/zij bv het punt verkeerd geeft, een netbal niet ziet etc etc... scheidsen op dit niveau is erg amateuristisch... we zijn natuurlijk ook niet opgeleid en hebben ook de kennis onvoldoende om te scheidsen op een correcte manier. Alleen de een weet wat meer dan de ander en de een doet wat beter zijn/haar best dan de ander.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
@ Ardane, zijn dat wel de regels die de NTTB hanteert bij de competitie en geen internationale regels? Die kunnen namelijk afwijken.
Ik ben overigens ook van mening dat een speler altijd hoort te spelen in een korte broek en t-shirt. Spelers die in lange kleding serieuze wedstrijden spelen zijn voor mijn gevoel niet serieus met de sport bezig.
Ik heb wel moeten gniffelen, want de sterkste speler die mij niet in het team wil verloor vrijdag tegen een zwakke speler en hij verloor er zelfs bijna nog een tegen een heel zwakke speler (ruim 200 rating minder dan hij). Jammer dat dit niet gebeurde want dan had hij eindelijk kunnen ervaren wat ik vorig seizoen heb ervaren toen ik niet in vorm was.
Mooi trouwens dat de zwakste speler (die een erg aardige gast is, viel ook in tegen het team van F) er wel 2 heeft gewonnen.
Ik ben overigens ook van mening dat een speler altijd hoort te spelen in een korte broek en t-shirt. Spelers die in lange kleding serieuze wedstrijden spelen zijn voor mijn gevoel niet serieus met de sport bezig.
Ik heb wel moeten gniffelen, want de sterkste speler die mij niet in het team wil verloor vrijdag tegen een zwakke speler en hij verloor er zelfs bijna nog een tegen een heel zwakke speler (ruim 200 rating minder dan hij). Jammer dat dit niet gebeurde want dan had hij eindelijk kunnen ervaren wat ik vorig seizoen heb ervaren toen ik niet in vorm was.
Mooi trouwens dat de zwakste speler (die een erg aardige gast is, viel ook in tegen het team van F) er wel 2 heeft gewonnen.
Backup:
Backup:
De spelregels die de NTTB hanteert (https://www.nttb.nl/wp-content/uploads/ ... 3-10-1.pdf) voor het beoefenen van TT in NL zijn inderdaad afwijkend, in die zin dat ze gebaseerd zijn op de ITTF ‘Laws of Table Tennis’ (in https://documents.ittf.sport/sites/defa ... ersion.pdf).
Het verschil is dat de zaken die niet van toepassing zijn, zoals bijvoorbeeld over het tenue bij internationale wedstrijden, doorgehaald zijn. Verder is het één op één. Ook in NL moet je uit vlakke hand en achter de tafel voldoende hoog en recht opgooien bij het serveren, om maar wat te noemen, en mag je niet zomaar weglopen.
Het verschil is dat de zaken die niet van toepassing zijn, zoals bijvoorbeeld over het tenue bij internationale wedstrijden, doorgehaald zijn. Verder is het één op één. Ook in NL moet je uit vlakke hand en achter de tafel voldoende hoog en recht opgooien bij het serveren, om maar wat te noemen, en mag je niet zomaar weglopen.
Hammaren III, door https://www.sdcttblades.com/ (Koto/Limba/AC#/Kiri/AC#/Limba/Koto)
FH, BH: Nittaku Fastarc-G1
FH, BH: Nittaku Fastarc-G1
-
GarField000
- Platinum Member

- Contacteer:
ardane schreef: 25 jan 2025, 13:30Ja, dat argument hoor je hier ook wel eens in de allerlaagste klassen.
Er zijn in de verschillende afdeling gewoontes ontstaan waar iedereen zich in kan vinden denk ik dan.
Het uitspelende team speelt in op de wedstrijd tafel met de wedstrijdbal.
Voor elke wedstrijd wordt een handje gegeven met suc6
Inspelen gaat niet op de 2 min, maar tot beide spelers klaar zijn.
Ik speel bv nooit in met de noppen, maar als iemand het vraagt doe ik dat met plezier.
Handoekbreak op elke 6 punten hebben we niet van gehoord, we vegen daar waar nodig. Mijn teamgenoot Frank gaat wel elke 6 punten naar de handdoek, maar niemand klaagt als je hem bij 10 punten even pakt.
1 min. tussen sets ..... je krijgt wat tips van je teamgenoot en gaat verder. Ik heb een digitaal scoreboard waar de timers meelopen. Inspelen duurt langer, tussen de sets door moet ik meestal doordrukken omdat ze alweer aan de gang gaan, maar ik hoor nooit iemand klagen als het langer duurt. Ik roep voor de grap wel eens TIME als het langer dan 2 min duurt.
Na de wedstrijd feliciteer je de tegenstander.
En ik vraag me echt af of die regels echt allemaal 'gelden' als regel in de lagere klasses of als richtlijn.
Je hebt het nu over de ITTF rules. NTTB heeft ook boven deze regels iets staan als voor internationale wedstrijden.,
Die gelden echt niet voor de lokale afdelingen. Al die scheidsrechterdingen werken alleen met een officiële scheidsrechter en dat zijn wij uiteraard niet. Veel willen niet eens tellen en gaan echt nergens iets over zeggen.
Ik heb eens contact gehad met de bond ivm een regel en toen zeiden ze ook dat die alleen gelden als er een bondsscheidsrechter aanwezig was.
Dit ging trouwens over het inspelen met de noppen. Je bent niet verplicht te vertellen dat je met noppen speelt, je bent niet verplicht om hiermee in te spelen. De tegenstander moet alleen de kans krijgen om je bat te inspecteren.Jouw vraag is naar mij, als secretaris van de scheidsrechterscommissie, doorgestuurd met het verzoek deze te beantwoorden.
Allereerst staat er bij alle artikelen van 3.4.3 een E achter. Dit betekend dat deze alleen gelden wanneer er wordt gespeeld met bondsscheidsrechters.
Wit shirt zou ik wat van zeggen maar ben ik nog nooit tegen gekomen.
Grootste discussie die wij hebben is de opslag. Ik gok dat 50% van de spelers wel 1 of meerdere services hebben die niet 'legaal' zijn.
Niet opgooien, de bal boven de tafel raken, naar achter gooien ipv omhoog dat soort dingen. 80% zegt hier verder niks van, maar af en toe heb je iemand die er wat van zegt. Dan zal de tegenstander hier rekening mee moeten houden .... echter zijn er ook mensen die er wat van zeggen en het zelf ook niet goed doen .. daar zeg ik wel wat van als ik scheidsrechter ben, of als ik er tegen speel. (nou ja dat laatste gebeurd niet want ik heb geen foute service).
EDIT: Sorry er kwamen nog heel wat berichten achteraan die ik nog niet gelezen had
EDIT 2: in het nttb regelboek staat dit bij hoofstuk 3
Hoofdstuk 3 REGLEMENTEN VOOR INTERNATIONALE WEDSTRIJDEN
Alles onder 3 is dus geen verplichte regel op lokaal nivo
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green
Groetjes Marc
Setup:
-
GarField000
- Platinum Member

- Contacteer:
De opslag regels gelden uiteraard wel gewoon:
2.6 De service
2.6.1 De service begint op het moment, dat de bal vrij op de open palm ligt van de onbeweeglijk gehouden vrije hand van de serveerder.
2.6.2 De serveerder moet vervolgens de bal nagenoeg loodrecht opgooien, zonder er effect aan te geven, zodanig dat deze minstens 16 cm omhoog komt nadat deze de palm van de vrije hand heeft verlaten en vervolgens daalt zonder iets te raken voordat deze wordt geslagen.
Deze vind ik zelf erg lastig als ik naar internationale wedstrijden kijk. Ze gooien de bal zoveel/vaak naar achteren dat ik dat zeker niet meer loodrecht noem.
2.6.3 Als de bal dalend is moet de serveerder zodanig slaan, dat de bal eerst het eigen speelvlak raakt en daarna rechtstreeks het speelvlak van de ontvanger raakt; bij dubbelspelen dient de bal achtereenvolgens de rechter speelvlakken van de serveerder en de ontvanger te raken.
2.6.4 Vanaf het begin van de service totdat de bal wordt geslagen, dient de bal zich boven de hoogte van het speelvlak en achter de eindlijn van de serveerder te bevinden en mag voor de ontvanger niet worden verborgen door de serveerder of de dubbelpartner of door iets dat ze dragen of vasthouden.
2.6.5 Zodra de bal is opgegooid, dienen de vrije arm en hand van de serveerder te worden weggehaald uit de ruimte tussen de bal en het net. De ruimte tussen de bal en het net wordt bepaald door de bal, het net en het verlengde van het net naar boven.
2.6.6 Het is de verantwoordelijkheid van de serveerder om zodanig te serveren dat de scheidsrechter of de assistent-scheidsrechter ervan overtuigd is dat de service volgens de regels wordt uitgevoerd en beiden mogen beslissen dat een service incorrect is.
2.6.6.1 Wanneer de scheidsrechter of de assistent-scheidsrechter niet zeker is dat een service correct is, kan hij, bij de eerste keer dat zich tijdens de wedstrijd een dergelijke situatie voordoet, het spel onderbreken en de serveerder waarschuwen; maar elke volgende service van de speler of zijn dubbelpartner die niet duidelijk correct is, zal als incorrect worden beschouwd.
2.6.7 Bij wijze van uitzondering mag de scheidsrechter van een strikte naleving van de voorgeschreven manier van serveren afzien, als hij er van overtuigd is dat nakoming van de regels door een lichamelijke handicap wordt verhinderd.
2.6 De service
2.6.1 De service begint op het moment, dat de bal vrij op de open palm ligt van de onbeweeglijk gehouden vrije hand van de serveerder.
2.6.2 De serveerder moet vervolgens de bal nagenoeg loodrecht opgooien, zonder er effect aan te geven, zodanig dat deze minstens 16 cm omhoog komt nadat deze de palm van de vrije hand heeft verlaten en vervolgens daalt zonder iets te raken voordat deze wordt geslagen.
Deze vind ik zelf erg lastig als ik naar internationale wedstrijden kijk. Ze gooien de bal zoveel/vaak naar achteren dat ik dat zeker niet meer loodrecht noem.
2.6.3 Als de bal dalend is moet de serveerder zodanig slaan, dat de bal eerst het eigen speelvlak raakt en daarna rechtstreeks het speelvlak van de ontvanger raakt; bij dubbelspelen dient de bal achtereenvolgens de rechter speelvlakken van de serveerder en de ontvanger te raken.
2.6.4 Vanaf het begin van de service totdat de bal wordt geslagen, dient de bal zich boven de hoogte van het speelvlak en achter de eindlijn van de serveerder te bevinden en mag voor de ontvanger niet worden verborgen door de serveerder of de dubbelpartner of door iets dat ze dragen of vasthouden.
2.6.5 Zodra de bal is opgegooid, dienen de vrije arm en hand van de serveerder te worden weggehaald uit de ruimte tussen de bal en het net. De ruimte tussen de bal en het net wordt bepaald door de bal, het net en het verlengde van het net naar boven.
2.6.6 Het is de verantwoordelijkheid van de serveerder om zodanig te serveren dat de scheidsrechter of de assistent-scheidsrechter ervan overtuigd is dat de service volgens de regels wordt uitgevoerd en beiden mogen beslissen dat een service incorrect is.
2.6.6.1 Wanneer de scheidsrechter of de assistent-scheidsrechter niet zeker is dat een service correct is, kan hij, bij de eerste keer dat zich tijdens de wedstrijd een dergelijke situatie voordoet, het spel onderbreken en de serveerder waarschuwen; maar elke volgende service van de speler of zijn dubbelpartner die niet duidelijk correct is, zal als incorrect worden beschouwd.
2.6.7 Bij wijze van uitzondering mag de scheidsrechter van een strikte naleving van de voorgeschreven manier van serveren afzien, als hij er van overtuigd is dat nakoming van de regels door een lichamelijke handicap wordt verhinderd.
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Groetjes Marc
Setup:
-
ardane
- Silver Member

Ja, begrijp ik. Dat is hier niet anders, hoor.TwoFace schreef: 27 jan 2025, 11:14 Dat wist ik niet, maar een hoofdscheidsrechter... die kennen we natuurlijk niet. Elke wedstrijd zit er een ander te tellen en te scheidsen...en afhankelijk van wie er zit worden de regels goed of minder goed toegepast.
Soms heb je zelfs als speler dat je een scheids moet corrigeren omdat hij/zij bv het punt verkeerd geeft, een netbal niet ziet etc etc... scheidsen op dit niveau is erg amateuristisch...
Bondsscheidsrechters zie je hier pas vanaf Oberliga (dat is de vijfde divisie; spelers met ranking rond 2100-2200). Daaronder doen de spelers maar wat, al doen in de klassen vanaf Bezirksniveau wel vaak verenigingsmensen met een scheidsrechterslicentie en goede kennis van zaken dienst als "teller".
Bij viermansteams en dubbelspel (er wordt op twee tafels tegelijk gespeeld) zit er in de laagste klassen zelfs helemaal niemand als scheidsrechter bij. Alle spelers spelen en de laatste toeschouwer zagen ze anderhalf jaar geleden in de hal verschijnen: een verdwaalde mevrouw die de hond uitliet en bij regen even wilde schuilen.
Tja, en dan ontstaan inderdaad af en toe nare discussies, als spelers commentaar hebben op de service van een tegenstander. Of bijvoorbeeld bij het dubbelspel een discussie over de bal die net wel of net niet op de middellijn terechtkwam.
En voor het aantal keren dat alle vier volwassen mensen bij het dubbelspel echt niet meer weten wie er nu eigenlijk moet serveren en ontvangen heb je bij sommige partijtjes ook een telraam nodig.
Wat is zwak, als hij wint ;-)Wizzy82 schreef: 27 jan 2025, 11:35 @ Ardane, zijn dat wel de regels die de NTTB hanteert bij de competitie en geen internationale regels? Die kunnen namelijk afwijken.
Je bedoelt waarschijnlijk qua rating. Maar dat zag je ook met die jeugdspeler bij ons, speelde ook gewoon echt wel goed, maar zijn rating is nog niet naar zijn spel. Ik weet zeker als ik wel gefocussed had gespeeld, hij niet had gewonnen want ik kreeg hem nu zelfs al gefrustreerd en ik speelde mijn slechtste spel sinds tijden.
Die andere gast waar ik van verloor, had ik al 2 keer eerder tegen gespeeld en beide keren met 3-0 gewonnen, waaronder vorig jaar een game met 11-0
Overigens deel ik niet je mening "Spelers die in lange kleding serieuze wedstrijden spelen zijn voor mijn gevoel niet serieus met de sport bezig.".
Aangezien ik zelf heel serieus ermee bezig ben en ik het al vaker dan eens heb gedaan (zeker bovenlichaam), maar als ik steenkoud achter de tafel sta, presteer ik gewoon echt niet, dan presteer nog steeds beter met een vest aan... al heb ik wel hinder van het spelen met een vest.
Lange broek vind ik nog veel vervelender, dus dat was ook maar een keer voorgekomen, echter toen was het iets van 10 graden in de zaal en kon ik het anders echt niet warm krijgen, na een aantal flinke rallies later alsnog die kleding uitgedaan.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
@Marc:ardane schreef: 27 jan 2025, 13:41Ja, begrijp ik. Dat is hier niet anders, hoor.TwoFace schreef: 27 jan 2025, 11:14 Dat wist ik niet, maar een hoofdscheidsrechter... die kennen we natuurlijk niet. Elke wedstrijd zit er een ander te tellen en te scheidsen...en afhankelijk van wie er zit worden de regels goed of minder goed toegepast.
Soms heb je zelfs als speler dat je een scheids moet corrigeren omdat hij/zij bv het punt verkeerd geeft, een netbal niet ziet etc etc... scheidsen op dit niveau is erg amateuristisch...
Bondsscheidsrechters zie je hier pas vanaf Oberliga (dat is de vijfde divisie; spelers met ranking rond 2100-2200). Daaronder doen de spelers maar wat, al doen in de klassen vanaf Bezirksniveau wel vaak verenigingsmensen met een scheidsrechterslicentie en goede kennis van zaken dienst als "teller".
Bij viermansteams en dubbelspel (er wordt op twee tafels tegelijk gespeeld) zit er in de laagste klassen zelfs helemaal niemand als scheidsrechter bij. Alle spelers spelen en de laatste toeschouwer zagen ze anderhalf jaar geleden in de hal verschijnen: een verdwaalde mevrouw die de hond uitliet en bij regen even wilde schuilen.![]()
Tja, en dan ontstaan inderdaad af en toe nare discussies, als spelers commentaar hebben op de service van een tegenstander. Of bijvoorbeeld bij het dubbelspel een discussie over de bal die net wel of net niet op de middellijn terechtkwam.
En voor het aantal keren dat alle vier volwassen mensen bij het dubbelspel echt niet meer weten wie er nu eigenlijk moet serveren en ontvangen heb je bij sommige partijtjes ook een telraam nodig.
Inderdaad, heel vaak bij internationaal zie je de bal naar achteren vliegen bij het opgooien, heel duidelijk... en toch wordt daar zelden iets van gezegd.
Ardane, dus qua toeschouwers hebben wij het beter voor elkaar, er zit bijna altijd wel iemand (al heb je het soms letterlijk maar over 1 persoon, soms max 5 a 6 mensen te kijken... meestal bekenden van of ons of de tegenstanders. Verdwaalde mensen die schuilen voor de regen met een hond... tja die zouden de zaal in principe niet in mogen.
" net wel of net niet op de middellijn terechtkwam. " die discussies vind ik altijd bijzonder... met name als ik zelf serveer, zie ik altijd waar de bal komt... en soms krijg je deze discussie terwijl deze perfect duidelijk op de goede kant komt... soms gaat een scheids maar gewoon met iemand mee in dit verhaal... maar bij een wellus-nietus zeggen wij meestal: dan overspelen (ook dat komt wel eens voor dat de tegenstander dit dan niet wil)....
Heel soms ben ik te toegeeflijk en geef ik een punt aan de tegenstander ook al weet ik dat ik gelijk heb.... ook soms dom, kost me wel eens een game zoiets... maar ik heb echt een hekel aan discussies ... overigens is het wel zo, dat ik dit nooit doe bij iemand die ik onsportief vind. Alleen bij spelers die ik het wel gun.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Mijn teamgenoten hebben de eerste wedstrijd gehad, ik was er zelf niet bij.
We staan nu helemaal bovenaan.
We staan nu helemaal bovenaan.