Lijm?

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
ardane
Silver Member
Silver Member

Re: Lijm?

Bericht door ardane »

ardane schreef: 13 dec 2024, 19:41 Dat vind ik zó interessant, dat ik vanmiddag maar eens even naar de Action ben gereden. Ik kocht Pelikan en Huismerk-stiften en heb zojuist wat geknutseld: een houtje met schilderstape vertikaal in tweeen gedeeld. De linker kant met Pelikan, de rechterkant met Huismerk ingesmeerd en vervolgens een inverted rubber 2.0mm en een LN/OX-rubber eveneens links/rechts met de verschillende stiften ingesmeerd. Dan opgeplakt en in de pers gedaan.
Zo, we zijn veertien uur verder. Zojuist heb ik de pers geopend en het testhoutje er uit gehaald. Vervolgens zowel het sandwichrubber als de LN/OX er langzaam af getrokken.
Mijn bevindingen:
- beide rubbers kwamen probleemloos van het hout af.
- de Pelikankant zat duidelijk vaster op het hout dan de Huismerkkant

Vervolgens naar de kraan in de waskeuken, en zowel hout als rubbers met een spons onder stromend water schoongeveegd. Dat ging geheel volgens verwachting: binnen twee minuten had ik alles zonder enige lijmrest schoon. Als nieuw! Op dat gebied dus geen verschil tussen die lijmstiften.

Opgemerkt moet worden dat ook het lijmen, gisteren, met beide stiften wel goed ging. Beide stiften waren vers. De Huismerkstift voelde bij het insmeren iets stroever en droger aan, terwijl de Pelikanstift een beetje "smeuiger" leek.

Conclusie: De Pelikanstift, zoals door Action wordt aangeboden, is een prima testwinnaar.
Super123
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Super123 »

ardane schreef: 14 dec 2024, 08:43
ardane schreef: 13 dec 2024, 19:41 Dat vind ik zó interessant, dat ik vanmiddag maar eens even naar de Action ben gereden. Ik kocht Pelikan en Huismerk-stiften en heb zojuist wat geknutseld: een houtje met schilderstape vertikaal in tweeen gedeeld. De linker kant met Pelikan, de rechterkant met Huismerk ingesmeerd en vervolgens een inverted rubber 2.0mm en een LN/OX-rubber eveneens links/rechts met de verschillende stiften ingesmeerd. Dan opgeplakt en in de pers gedaan.
Zo, we zijn veertien uur verder. Zojuist heb ik de pers geopend en het testhoutje er uit gehaald. Vervolgens zowel het sandwichrubber als de LN/OX er langzaam af getrokken.
Mijn bevindingen:
- beide rubbers kwamen probleemloos van het hout af.
- de Pelikankant zat duidelijk vaster op het hout dan de Huismerkkant

Vervolgens naar de kraan in de waskeuken, en zowel hout als rubbers met een spons onder stromend water schoongeveegd. Dat ging geheel volgens verwachting: binnen twee minuten had ik alles zonder enige lijmrest schoon. Als nieuw! Op dat gebied dus geen verschil tussen die lijmstiften.

Opgemerkt moet worden dat ook het lijmen, gisteren, met beide stiften wel goed ging. Beide stiften waren vers. De Huismerkstift voelde bij het insmeren iets stroever en droger aan, terwijl de Pelikanstift een beetje "smeuiger" leek.

Conclusie: De Pelikanstift, zoals door Action wordt aangeboden, is een prima testwinnaar.
Leuk om dat te proberen! Als je niet aan het rubber zit gaat los bij mij. Dat was met die pritt wel zo
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Bij mij slechts kort getest vrijdag, moest gelijk tegen een teamgenoot en ons niveau ligt gelijkwaardig. Dus ik wilde winst/verlies niet van het materiaal laten afhangen. Andere combi gebruikt dus de rest van de avond. Ik werd 5de uiteindelijk, was eruit gegooid door de nummer 2, terwijl ik daar eigenlijk van moest winnen, 2 eerste games 9-9 en beide verloren met 11-9 door domme fouten van mijzelf... de 3de game won ik vrij simpel ( 5-11) en de 4de verloor ik weer nipt op eigen fouten. met 12-10.

Het blijft tot nu toe prima plakken. Vanavond training, dan zal ik de hele avond met dit frame testen.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Plakken met plakstift.
TwoFace schreef: 16 dec 2024, 09:18 Het blijft tot nu toe prima plakken. Vanavond training, dan zal ik de hele avond met dit frame testen.
We zijn nu twee weken verder. Heb je nog met dat plakstiftbeplakte houtje getraind? Zit het naar tevredenheid?
Heb je het misschien ook al eens verwijderd en schoongepoetst?

Ik heb nog eens een paar keer met die stift van Pelikan geexperimenteerd en moet zeggen, dat-ie (bij mij) op alle fronten voldoet. Die doe ik dan nu ook als aanbieding gratis bij elke bestelde Bp24 en Bsp24. (G)
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Hoi, ik was even een tijdje offline. Ik heb zeker met de combi gespeeld en plakken is niks mis mee... de combi bevalt me helaas niet. Nog niks eraf gehaald, dat doe ik meestal alleen als ik weer iets anders wil proberen.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Goeiemorgen allemaal,

Op dit moment ontvang ik steeds meer aanvragen voor een vervangende snijmat voor de roterende snijtafeltjes BS24 of BSP24. De meegeleverde mat zou al veel "snijwonden" vertonen, nadat de rubbers van ongeveer vijf batjes zijn gesneden.

Ik was een beetje verbaasd toen ik hoorde dat deze collega's de herstellende eigenschap van het HDPE-materiaal niet kenden: als je de snijsporen met een harde kunststof dichtdrukt, blijft zo'n mat veel, veel langer goed en is de bestelling voor een vervangende mat pas nodig na het snijden van tientallen batjes.

Vanaf nu bied ik de CutHealer aan, een klein eenvoudig hulpmiddel waarmee je dit aandrukken probleemloos snel kunt doen. Als onderdeel van de lenteactie is deze zelfs gratis.

Korte demo (1:41): https://youtu.be/pRSqtPc4NoA
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Op veler verzoek bied ik vanaf nu de roterende snijtafel Bs24 en het combi-apparaat Bsp24 (rubberpers én snijtafeltje in één apparaat) in twee varianten aan:

1. een relatief voordelige basisversie: het apparaat en bovendien een geschikt afbreek-cuttermesje
2. het complete spectrum (apparaat, handgreep, CutHealer en bovendien een prima scalpel met halfronde mesjes) als "Plus"-versie

Alle info op de website (zie .sig)
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Goeiemiddag allemaal,
Hier een aankondiging die misschien interessant is voor spelers, die bij het snijden van rubbers graag een absoluut perfect resultaat willen.

Wat is er gebeurd?
Nadat ik bij mijn toeleverancier nieuwe draaivoeten voor de roterende snijtafeltjes had besteld, kreeg ik van de week een paar verkeerde exemplaren geleverd. Deze waren veel te groot voor de bekende bsp24 (het combi-apparaat van rubberpers en snijftafel).

En nu?
Na wat experimenteren bleek, dat deze draaivoeten juist uitstekend geschikt zijn voor de bs24 (snijtafeltje zonder persfunctie). Met die grote, zwaardere draaivoet wordt het ding nòg stabieler. Het staat rotsvast op een tafel of werkbank en draait ook zonder extra handgreep uiterst solide.
Daarom bied ik deze nu aan, zolang de voorraad strekt en op=op. Wordt compleet geleverd: roterende draaitafel met snijmat, klemmen, CutHealer en een chirurgische scalpel voor echt precisiewerk.

Te zien op en verkrijgbaar via https://www.ebay.de/itm/256975662505
en heb je geen ebay-account, dan stuur je me hier in het forum een persoonlijk berichtje.
Ik verstuur ook naar Nederland, tegen gewoon Nederlands postpakket-tarief met tracking.
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Johan95s schreef: 16 feb 2016, 11:12 Ik was benieuwd met wat voor lijm jullie je batje plakken.
Welke is een beetje betaalbaar en tevens ook goed?
Ach ja, telkens komt er wat nieuws op de markt...
Zo heb ik een paar weken geleden, nog voordat de EU de AliExpressklanten ging plagen met drie euro invoerheffing, deze twee flesjes lijm besteld en ontvangen:
1. Yinhe tafeltennislijm, VOC-vrij, 150ml
https://de.aliexpress.com/item/1005007633036387.html
2. Liulan tafeltennislijm, VOC-vrij, 100ml
https://de.aliexpress.com/item/1005008463691410.html
Daarbij had ik geluk, want de lijm was in de speciale aanbieding voor €4,20 respectievelijk €2,85. Momenteel is die lijm wat duurder, want de drie euro extra zit in de prijs. Bestel je met meerdere spelers tegelijk in één bestelling, dan scheelt dat wat.

Wat me meteen opviel toen ik er mee aan de slag ging: het is volgens mij exact hetzelfde spul! Geen verschil! Vermoedelijk door dezelfde producent onder verschillende namen op de markt gebracht.

Het kleine flesje (100ml) is een flesje waarmee je druppelend lijm op frame en rubber aanbrengt. Het Yinhe-flesje heeft een lange hals en daarmee maak je slierten. Daarmee heb je het verschil ook wel gehad.
Beide flesjes worden met sponsjes en een klemmetje geleverd, en daarmee kun je de lijm behoorlijk uitsmeren. Wil je zuinigaan doen, dan gebruik je een spateltje of een oude plastic bankkaart, waardoor je geen lijm verspilt in het sponsje.

Het gaat bij beide flesjes om dun-vloeibare latexlijm met wat penetrant ruikend ammoniak er in. Doordat het dun vloeibaar is kun je het prima zuinig op rubber en hout verdelen. Je hebt maar heel weinig nodig en het gaat niet klonteren. Die dunne lagen drogen ook vrij vlot en vervolgens plakt het direct heel solide.
Ik plakte twee batjes en heb er die zelfde avond nog wat mee getraind. De volgende dag, bij wijze van test, verwijderde ik de rubbers. Op het houtje bleef vrijwel geen lijm plakken en van de spons onder de rubbers kon ik - tot mijn verbazing - het uiterst dunne, elastische lijmvlies zonder al te veel moeite lostrekken en weghalen. Nee, van een elastisch OX-rubber ging dat, zoals verwacht, niet zo makkelijk. Maar dat ligt niet aan de lijm.

Eerder heb ik al eens de latexlijm van Lilatex genoemd als goedkoop alternatief voor de dure tafeltennislijm van de grote merken. Die Lilatex lijmt nog steeds goed en is wel de goedkoopste variant (een liter voor 12-14 euro is te geef). Maar die Lilatex mag je niet te lang insmeren (anders gaat-ie klonteren, want het spul droogt onmiddellijk!) en is ook niet zo makkelijk te verwijderen als de lijm die ik nu testte.

Wie weet, heeft iemand wat aan deze latexlijm-bespreking. :)
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

ruikend naar ammoniak? Dat zou toch niet mogen? ps die tip om de sponsjes te laten liggen en een spateltje/bankkaart te gebruiken is een goeie, inderdaad gaat er altijd best veel in het sponsje zitten, zelf knipte ik altijd het sponsje iets minder dik, waardoor er ook minder in kan trekken, maar dit is ook een goeie tip

Ik heb nu nog een flesje van 150 ml liggen voor de helft vol, maar het viel mij al op inderdaad dat alles op ali duurder was geworden... dat komt dus blijkbaar door die invoerheffing, had ik helaas gemist.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

TwoFace schreef: 06 jul 2026, 09:18 ruikend naar ammoniak? Dat zou toch niet mogen?
Jawel, hoor.
Tafeltennislijm moet VOC-vrij zijn. Dat betekent, dat organische oplosmiddelen verboden zijn. Maar ammoniak is anorganisch.
Er wordt een klein beetje van dat spul toegevoegd (meestal rond 0.3%) om het klonteren van de latexlijm te verhinderen. Zo blijft de lijm in het flesje een jaar, misschien twee jaar, vloeibaar. Zodra de lijm aan de lucht komt vervliegt de ammoniak.
Plaats reactie