Batje voor 'ambitieuze' recreatieve beginner

Hier kun je advies vinden of vragen over een batje dat past bij jouw speelstijl.
John_Locke
Beginner
Beginner

Batje voor 'ambitieuze' recreatieve beginner

Berichtdoor John_Locke » 09 Mei 2015, 10:47

Beste dames en heren van tafeltennisforum.net,

Ik ben een 20 jarige jongen die tijdens zijn middelbare schooltijd altijd getafeltennist (niet professioneel) heeft tijdens de pauze's. Dit is inmiddels alweer zo'n 4 jaar geleden. Echter hebben mijn pa en ma recentelijk een tafeltennistafel aangeschaft voor het hele gezin, waardoor ik mijn liefde voor de sport hervonden heb. Ik ben niet van plan om mezelf bij een vereniging aan te sluiten, aangezien ik het op dit moment te druk heb voor mijn universitaire opleiding, maar vind het toch erg leuk om gezellig een balletje te slaan tegen vrienden/familieleden (vaak niet van bepaald een hoog niveau).

Op dit moment gebruik ik hiervoor een oud batje wat ik ooit tijdens mijn middelbare schooltijd aangeschaft heb (donic waldner lvl 400), maar de rubbers hiervan zijn compleet versleten (plus het houtje is half afgebroken), waardoor ik op zoek ben naar iets nieuws. Ik vind het leuk om op youtube via kanalen als 'Pingskills' de verschillende technieken van het tafeltennis te bekijken en deze in de praktijk te brengen tegen gezinsleden.

Vandaar dat ik op zoek ben naar een beginnersbatje, met vooral goede control (gelezen dat dit belangrijk is voor een beginnende speler), maar tevens voldoende ander eigenschappen (spin en snelheid) zodat ik de verschillende technieken en slagen aan kan leren. Het punt is echter dat ik geen budget heb om een custom bat (met rubbers zoals Mark V of Sriver) aan te schaffen ( arme student ;) ). Vandaar dat ik op zoek ben naar een leuk (pre-made) plankje van max. €20, maar het liefst rond de €15. Ik realiseer me dat dit geen vetpot is, maar hoop dat er toch het een en ander op de markt is rond deze prijs, voor een echte ambiteuze beginner die de verschillende technieken zelf wil aanleren om recreatief toe te passen.

Ik kijk er naar uit om jullie mening hierover te horen en hoop binnenkort een batje aan te kunnen schaffen wat door jullie aangeraden is, waardoor ik mijn eerste stappen kan zetten om een betere speler te worden.

Alvast Bedankt en sorry voor mijn lange verhaal, maar wou voldoende achtergrond info bieden.

Mvg,

Corné

Danny1973
Moderator
Moderator

Re: Batje voor 'ambitieuze' recreatieve beginner

Berichtdoor Danny1973 » 09 Mei 2015, 19:29

Hoi Corne, welkom op dit forum. Leuk om te lezen hoe enthousiast jij over tafeltennis bent geworden. Ik deel je mening, en zelfs na bijna 30 jaar spelen bij een vereniging blijft het een leuke hobby vol uitdaging. Veel verschillende type tegenstanders, veel soorten materiaal, en natuurlijk hoe je jezelf op een bepaald moment voelt.
Jouw vraag over materiaal is wel heel erg lastig met jou zeer beperkte budget. Je zou je vraag in de te koop topic kunnen zetten in de hoop dat iemand nog een redelijk gebruikt batje voor je weet, maar dan nog is €15-€20 vrij weinig. Er zijn op dit forum wel een aantal spelers die met iets minder bekende merken spelen, en die voor een redelijke prijs toch kwalitatief goed zijn. Een beetje redelijk frame is overigens geen weggegooid geld aangezien je altijd rubbers over kunt plakken. Als je kijkt bij de advertentie van Viscaria, die heeft een Primorac te koop voor €20. Misschien heeft hij ook nog redelijk rubbers liggen voor een aardige prijs. De samengestelde batjes is wel een ingewikkelde wereld als je daar mee gaat beginnen. Het ene rubber is snel, de andere geeft veel effect en weer een ander is juist gecontroleerd. Stel je vragen gerust via dit forum als je ergens over twijfelt, en pas ervoor op dat je niet meteen te snel materiaal aanschaft. Je kunt beter eerst goede slagen aanleren en daarna qua tempo upgraden. Succes met je zoektocht.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( zlc op fh, alc op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max

John_Locke
Beginner
Beginner

Berichtdoor John_Locke » 10 Mei 2015, 10:18

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Danny, ik denk er over om eerst een goedkoop batje aanschaffen rond de €15 - €20 om weer de basis van het tafeltennissen te pakken te krijgen. Vervolgens ben ik van plan om zoals jij voorstelt een custom plankje met rubbers aan te schaffen ( via dit forum lijkt me dan een goede optie, aangezien jullie kennis van zaken hebben en zelf ook ooit als beginner zijn begonnen, dus precies weten wat je als beginner nodig hebt. plus scheelt het natuurlijk in kosten als ik tweedehands iets goeds kan aanschaffen )

Bedankt voor het advies en jullie zien mij binnenkort weer via het koop/ te koop sub-forum verschijnen denk ik :D

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 10 Mei 2015, 11:08

Hoi
Ik kan je wel aan raden om toch lid te worden van een (studentenvereniging) ook als recreant .
budget is wel krap,zeker voor een" goed" batje,minimum is ongeveer 30 euro.
Dan heb je los frame en twee rubbers die je weer kunt wisselen.
Kijk eens op www. ttdd.de/ fertigslager van Lion vanaf 7.50, betere kwaliteit kost 16.90.
Deze kun je de rubbers niet vervangen , dus na ongeveer 1 a 1.5 jaar moet je weer zo,n bat kopen.
Daarom beter los frame kopen, en losse rubbers, frame kun je jaren spelen
Is daar ook goedkoop,wel iets verzendkosten. Plus je kan het batje daar laten maken.
Neem dan hun eigen merk,Spinlord,goede kwaliteit.voor weinig geld.
Succes.
MEP ze.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 10 Mei 2015, 13:35

Ttdd heeft eventueel ook een lkt ayous-hinoki in de aanbieding voor slechts 11 euri.

John_Locke
Beginner
Beginner

Berichtdoor John_Locke » 10 Mei 2015, 15:51

Bedankt voor de reacties, iemand die ervaring heeft met die standaard complete bats van de lion-serie vanaf €7,50 bij TTdd? Is dit aan te raden om met een beperkt budget eerst een basis te leggen qua slagen of zijn die batjes geen goede kwaliteit?

Als ik niet hiervoor kies, maar een frame + rubber koop. welke zouden jullie dan aanraden. Er zijn echt enorm veel opties, wat zouden jullie mij als echte beginner eerst aanraden op basis van beperkt budget?

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 10 Mei 2015, 18:43

Die batjes zijn meer voor echte beginners bedoeld. Niet geschikt als je al wat basis ervaring hebt en je techniek wilt uitbreidden, verbeteren naar effectspel, topspins, goed serveren, smashen etc.

Danny zijn advies om hier op het forum een oproep te plaatsen voor iets tweedehands zou je ook eerst nog kunnen proberen. Je weet nooit wat er opduikt.

Goedkopere losse rubbers bij ttdd hebben al een duurzame toplaag die geschikt is om met effect te spelen maar zijn trager met een meer dempende sponslaag dan de duurdere rubbers. Voor de duurzaamheid moet je de rubbers alleen na het spelen steeds even van stof ontdoen met een doekje en wat water anders gaat het stof in het rubber vastzitten.
Door die sponzen kun je het frame gewoon kiezen voor het speltype/slagenarsenaal wat je het meest aanspreekt en dan - met toenemend niveau - via de rubbers opwaarderen. Die moeten toch met enige regelmaat vervangen worden.
Het frame blijft dan langer bruikbaar voor je dan dat je studie nog duurt. Daardoor is het uiteindelijk goedkoper dan zo,n kant en klaar wegwerpbatje waarbij de rubbers er meestal maar moeilijk afgaan.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 11 Mei 2015, 13:04

http://ooakforum.com/viewtopic.php?t=11967

Deze thread stond me nog bij van dat lkt ayous hinoki frame.
Daarbij ken ik het friendship hinoki frame goed wat van zelfde makelij is en wat ik afgelopen jaar nog voor twee nieuwkomers op de club gekocht heb met friendship supersoft 2,0 zwart op fh en 1,8 rood op bh. (ook bij ttdd wel te koop)
De framekwaliteit bij dat frame is beter dan bij veel frames van bekende merken die dertig euro en meer kosten en bij het ayous hinoki frame plm hetzelfde. Die kwaliteit helpt het balgevoel wat zuiverder door te geven (je voelt oa wat beter waar de bal het batje raakt en met welk effect het balletje het batje raakt en er vanaf komt dan bij de heel goedkope frames). De zachtere ayous buitenlagen spelen daarbij wat rustiger en vergevingsgezinder dan de hardere buitenlagen bij veel duurdere frames. Samen geeft dat voldoende controle mogelijkheden en dat maakt zo,n frame geschikt als starters frame maar ook zeker voor veel spelers die al veel langer spelen. Vandaar de hint voor geval je bij ttdd een nieuw batje wil aanschaffen.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 12 Mei 2015, 21:11

;) Het frame kost slechts 11 euro. En het is een goed frame.plus 2x een rubber van 11 euro KLT PRO XT,beetje verzendkosten en iemand vinden die het voor je plakt.totaal ongeveer40 euro voor een prima combinatie.ff je vader zijn auto wassen....
;)

John_Locke
Beginner
Beginner

Berichtdoor John_Locke » 14 Mei 2015, 16:46

Bedankt Mank en Mepper voor de tip m.b.t. de ayous-hinoki. Sorry voor mijn late reactie heb het de afgelopen dagen nogal druk gehad maar nu met hemelvaartsdag eindelijk is even tijd om rustig wat meer informatie op te zoeken en op jullie reacties te reageren. Het ayous-hinoki frame klinkt inderdaad heel erg interessant zoals jullie dit beiden uitgebreid beschreven hebben en na het doorlezen van de thread die je voor mij gelinkt had. Ik ben hierin dus ook zeer geinteresserd, zeker vanwege de lage prijs.

Welke rubbers zouden jullie mij hierbij aanraden? Zoals gezegd ben ik op dit moment echt nog een beginner en heb ik nog geen eigen speelstijl ontwikkeld, dit eerste batje moet echt geschikt zijn om de verschillende slagen goed aan te leren en met effect te leren spelen etc, maar dat begrepen jullie zelf natuurlijk ook al. Mank, jij raad dus de combinatie friendship supersoft 2.0 zwart FH en 1.8 rood BH aan op het ayous-hinoki frame, als een geschikte combinatie voor mij als beginner ( is het friendship supersoft rubber wat je bedoeld omschreven als Friendship 729 Super Soft of ttde) ? Mepper noemde het KLT PRO XT, in welke diktes zou je dit aanraden?

Wat zijn verschillen tussen deze rubbers en welke zouden meer geschikt zijn voor mij? of zijn er misschien andere rubbers die nog beter geschikt zijn. Zelf heb ik er op dit moment nog 0,0 verstand van, dus ben als superblij met het feit dat jullie me geholpen hebben om een geschikt frame te vinden, als ik hierbij ook nog passende rubbers zou kunnen aanschaffen zou dit natuurlijk helemaal mooi zijn. Is het mogelijk om het batje reeds door ttde te laten lijmen en van dat mooie zijdeband (geen idee hoe het heet) er op te laten plakken? Dit omdat ik op dit moment nog niet bij een vereniging aangesloten ben en in mijn omgeving geen mensen ken die dit voor me zouden kunnen doen?

Bedankt alvast!

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 14 Mei 2015, 19:39

Hoi,
de friendship super soft is wat je leest bij ttdd, 9,90.
Volg dit advies van mank maar, het is een perfect allround rubber. Gewoon aangeven op de site dat je het geplakt wil hebben, dan krijg je vanzelf mooi zijkantband. Bestel er dan ook een beschermhoesje bij, en na het spelen je rubbers voorzichtig met water schoonmaken,vinger in handdoek,nat maken, en zachtjes het stof er af halen, laten drogen,dan in ikea/of diepvries zak met rits en dan in je hoes.
Las net dat ze pas batjes vanaf 35 euro plakken, dan zou je hier mee niet uitkomen, dan is het misschien handiger om iets in nederland te bestellen, ff googlen op tafeltenniswinkels en de aanbiedingen/merken bekijken. Weet niet in welke plaats je woont , anders kan je er heen met je bestelling die je vantevoren uitzoekt en daar ter plekke laten maken of op laten sturen. Zal je een pm sturen ivm winkel.

John_Locke
Beginner
Beginner

Berichtdoor John_Locke » 15 Mei 2015, 10:07

Bedankt voor de tip via de PM Mepper, is deze combinatie die je mij hebt aangeraden via de pm (tibhar smash + 2x tibhar learn) even goed als de ayous-hinoki met friendship supersoft rubbers? Anders neig ik toch meer naar deze combinatie van de ayous-hinoki aangezien ik hier wel redelijk wat reviews van heb kunnen vinden, met deze tibhar smash + tibhar learn echter niet.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 15 Mei 2015, 20:53

Het ayous hinoki frame is wel betere kwaliteit, rubbers maakt niet zo veel uit, dan kan je beter voor beter gaan……Heb je langer plezier van.
Tip was bedoeld om het wat makkelijker te maken om je weg te vinden. gaat wel lukken denk ik,succes.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 16 Mei 2015, 01:37

Als je een band kan plakken kun je ook een tt rubber plakken. Bandenplak solutie gaat ook prima of anders fotolijm. Het rubber heeft alleen geen plaklaagje zoals een fietsplakker dus dat moet je zelf aanmaken met solutie en dan plm een uurtje laten drogen / uitluchten. Verder is het als bandplakken waarbij het frame dan de band is en je de lijm op het frame dus ook eerst laat drogen maar dat kan wat korter, vijf, tien minuten plm.....Dan stevig opdrukken en met kleine cirkelbewegingen goed vastwrijven met bijv een vochtig gemaakte doek zodat het wat minder stroef is. Er op rollen kan ook maar dan heb je het risico dat je het rubber uitrekt en het later weer loskomt.
Zodra het eerste rubber erop zit leg je het batje op zijn kop op een stevig stuk karton (en niet op de salontafel) en terwil je het frame continue wat aandrukt snijdt je er met een stanelymes of breekmesje een paar keer bij langs tot de uitstekende delen van het rubber helemaal loskomen. Niet ineens er door heen willen snijden dus want dan gaat het stroef en krijg je rafelranden. Beetje zeep met water waar je het mesje zo nu en dan indoopt kan helpen de stroefheid bij het snijden te verminderen. Belangrijkste is dat het mesje scherp en dun is dus de bekende breekmesjes zijn ideaal.

De Friendship supersoft kan maar er zijn genoeg andere mogelijkheden bij ttdd.
Die supersoft heeft alleen prima controle in 2,0 mm met in die dikte toch behoorlijke spinmogelijkheden en is dan niet te zacht en niet te hard (rubbers worden ook altijd zachter gedurende de eerste weken/,maanden en een paar weken calculeer ik wat dit betreft ook altijd al in, Rubbers die in begin al lekker soft zijn spelen niet meer fijn na een paar maand en de wat hardere dan juist beter. Dit gaat vooral op voor wat dikkere spons en voor fh. Supersoft is natuurlijk ook al niet echt hard).
Voor de bh van die spelers kocht ik het rubber meer omdat de winkel waar het frame in de aanbieding was verder niet veel anders had aan beginnersrubbers wat binnen het beoogde budget paste. Twee keer dezelfde toplaag heeft alleen ook als voordeel dat je beide rubbers dan sneller goed leert kennen en dat je je niet te druk hoeft te maken om het verschil in materiaal op fh en bh en dan lange tijd teveel met de slagen bezig bent en te weinig met bijv bewegen achter de tafel, taktiek etc.
Dan kun je eerst rustig je spel ontwikkelen en later nog wel eens iets speciaals proberen op fh of bh als je meer weet welke richting je uit wilt. De dikkere versie wel best in zwart nemen en de rode dan in 1,8 mm (hoewel je ook twee dezelfde kleuren kunt nemen natuurlijk als je geen competitie gaat spelen bij de nttb).

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 16 Mei 2015, 11:45

Bij de aanbiedingsrubbers van ttdd zijn trouwens ook best nog wat geschikte. Lkt pro xt red dragon 1,8 of 1,5 rood op bh bijvoorbeeld (?). 6,90 euro.
Zelfs de hoogwaardiger chinese rubbers in de aanbieding als ktl falcon en Sword Palladin zijn wel te doen denk ik en niet zo veel duurder. Die spelen meer vergelijkbaar met moderne Duitse en Japanse rubbers alleen dan wat gemoedelijker. Als ze wat langer op het batje zitten neemt dat ook nog toe en wordt het vergelijkbaar met klassieke rubbers als sriver en mark V.
De beginners bij ons op de club spelen met alle andere spelers op de club tijdens één speelavond en die spelen al jaren en dus ook met meer effecten. Dat was ook een reden om die supersoft rubbers te nemen. Die zijn dan wat makkelijker om de spinballen van de andere al betere spelers te kunnen retourneren en de bal op tafel te houden bij een partijtje dubbel bijvoorbeeld. Voor jou is dat wellicht minder relevant en als je dan een jaar speelt met zulke rubbers om daarna bij een club te gaan spelen ben je al meer eraan gewend en kun je zo instappen en meteen al met wat hoogwaardiger rubbers spelen.
Wat je ook neemt zal waarschijnlijk toch wennen zijn omdat de rubbers allemaal veel meer grip op de bal hebben voor het spelen met effecten dan de gangbare kant en klaar batjes. Dat betekent ook dat ze meer gevoelig zijn voor effecten en in het begin is het daarom toch wat zoeken hoe je ermee om moet gaan. Wat je ook neemt went dus ook wel vanzelf terwijl je met het batje leert omgaan behalve bij echt onmogelijke kombinaties (die dan ook voor niemand goed spelen). Met 1,5 en 1,8 mm op bh en 1,8 en 2,0 mm op fh zijn die met dit frame niet zo makkelijk te vinden en bij rubbers in dit prijssegment ook niet voor een beginnende speler bij een club als al wat speelervaring aanwezig is en het spelniveau van de andere spelers in de trainingsgroep niet veel hoger is. Als dat verschil groter is wordt controle belangrijker.